2023-01-25, 09:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ryssarna tycks ju hata Zelenskyj som är jude. Ska vi tolka det som att ryssarna faktiskt är nazister?
Det behövs lite mer än att hata en specifik person. Det var trotts allt inte så längesedan som Zelenskyj var en populär stjärna även i Ryssland

Tex att de hävdar att de kämpar mot en ondskefull överstatlig judisk organisation som kontrollerar allas liv genom banksystemet. Eller att de startar krig och försöker erövra Europa. Vad mer är Nazisterna kända för? Filteringsläger?
Citera
2023-01-25, 09:41
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilken sida eskalerar tycker du?
Om man drar in Belarus i kriget ser jag det som eskalering

Citat:
Vilken sida har sedan dag ett försökt ta över Ukraina?
Militär i väst har i månade hävdat att ryssarna har för dålig krigsmakt och dåliga vapen för att kunna avancera västerut. Vad tycker de som bor i östra Ukraina om att väst vill att kriget ska gå tillbaka över deras hembygd med allt vad det skulle innebära av ytterligare förstörelse och ytterligare dödande av civila som bor där?

Citat:
Vilken sida använde Belarus som språngbräda in i landet och hotade övriga världen med kärnvapen om de försökte blanda sig i?
Vad som händer i östra Ukraina tycker jag inte angår mig. Det angår i första hand de som bor där och vad de som bor där önskar vet jag inte ännu trots att kriget pågått i snart ett åt. Tycker inte det är värt att riskera ett förödande kärnvapenkrig för att Zelensky ska få känna sig som segrare till slut.

Citat:
Nu mobiliserar Ryssland ytterligare flera tusen för ännu en offensiv mot Ukraina.
Har uppfattat att Putin vill ha vapenstillestånd. Inte Zelensky.
Citera
2023-01-25, 09:41
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en bra dansk ordvändning (danskism) som saknar exakt motsvarighet, tycker jag. "sköta sig själva" är en möjlig översättning. Självstyre.
Alright. Försök hålla dig till svenska när du är på ett svenskt forum.
Det är inte snack om att varken Krim eller Donbas har något självstyre. De områdena är annekterade av Ryssland och styrs från Kreml.
Citera
2023-01-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har något annat land i världshistorien fått mera hjälp i form a krigsmateriel utan att sända en enda soldat? Fortsatt så kräver Zelenskyj bara mer och mer.
Sovjetunionen under andra världskriget?
Citera
2023-01-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Saken är ju den att USA har en j-a massa Abrams. PERUN skrev ca 2500 aktiva + 2000 i reserv i sin genomgång om jag minns rätt. Så USA kan ju skicka 1000 rakt av utan att det påverkar dess stridskapacitet i nämnvärd grad. De är tillverkade i huvudsak för att slåss på Europas slättland trots allt.

Men om katten :-) själv får välja så kör han tyskt.

Imponerande teknik!

https://twitter.com/slavauk30722777/status/1618012537848762370?s=61&t=4T7sbmQUNtdcJAp617y-xQ
Citera
2023-01-25, 09:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Sovjetunionen under andra världskriget?
Den hjälpen kom ju från länder som var med i samma krig och hade samma fiende även om det var på en annan front.
Citera
2023-01-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Tyskarna har dessutom gjort ett exemplariskt jobb med att göra upp med sitt förflutna. Ryssarna vill tillbaka.
Putin har lyckats få hela Europa och den fria världen att hata Ryssland.

Om man får vara elak så är det exemplariska jobb, som gör att de har haft svårt att skicka stridsvagnar till Ukraina. De "startade"* två världskrig under 1900-talet. Jag tror inte de vill anses vara skyldiga att starta WW-3.

*Vem och vad som startade WWI debatteras fortfarande bland historikerna. WWII, mer med rätta, startades av Tyskarna, även om det diskuteras bland historikerna. Då vissa historiker hävdar att WWII startade 1937 i Kina. Eller att kriget har pågått sedan 1860-talet och handlar om vad Tyskland ska vara. Det har alltså varit kig med stillestånd. Kriget tog slut 1945

I Rysslands fall så är det hela i Ukraina bara en fortsättning från Sovjet unionens sönderfall 1990 och att Ryssland känns inte vid sin nya plats i världen. Därför beter de sig som en arg tonåring ungefär som Sveriges gängkriminella unga skyttar.

Hur man ser på båda händelserna beror på vilken historisk lins man vill använda när man tittar på det.
Citera
2023-01-25, 09:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Saken är ju den att USA har en j-a massa Abrams. PERUN skrev ca 2500 aktiva + 2000 i reserv i sin genomgång om jag minns rätt. Så USA kan ju skicka 1000 rakt av utan att det påverkar dess stridskapacitet i nämnvärd grad. De är tillverkade i huvudsak för att slåss på Europas slättland trots allt.

Men om katten :-) själv får välja så kör han tyskt.

Jag har läst att Abrams har ett pansar som de inte vill exportera, av industrihemlighetsskäl. De har inte tusentals i lager.

Jag kan ju tycka att det låter underligt. Men inte desto mindre framförs det som argument i debatten.
Citera
2023-01-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu kommer det stridsvagnar, men jag är ändå orolig över att det handlar om för få och att stödet plottras bort. Om man fogar samman de volymer som aviserats till konkreta kompanier, så får jag fram följande (per idag):

Tyskland: ett pansarkompani (Leopard 2 A6)

Polen: två pansarkompanier (Leopard 2 A5)

USA: tre pansarkompanier (Abrams M1A2)

Storbritannien: ett pansarkompani (Challenger 2)

Det blir stridsvagnar tillräckligt för två pansarbataljoner, vilka skulle kunna ingå i varsin mekaniserad brigad (en "Leopardbrigad" och en "Abramsbrigad"). Jag skulle vilja se det femdubbla vad gäller stridsvagnar - minst.

Någon som vet vad som ytterligare kan vara på ingång?

Jag lyssnade på en amerikansk general i dag. Han trodde att Leopard är framme på slagfältet om 2-3 månader och Abrams om 6-8 månader. När det gäller Abrams så var det logistiken som tar tid.

Sverige (Försvarsministern) kan tänkas skicka Leopardvagnar.
Citera
2023-01-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är en bra dansk ordvändning (danskism) som saknar exakt motsvarighet, tycker jag. "sköta sig själva" är en möjlig översättning. Självstyre.

Vilket Polen oxå gör. Sköter sig själva
Citera
2023-01-25, 09:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nu kommer det stridsvagnar, men jag är ändå orolig över att det handlar om för få och att stödet plottras bort. Om man fogar samman de volymer som aviserats till konkreta kompanier, så får jag fram följande (per idag):

Tyskland: ett pansarkompani (Leopard 2 A6)

Polen: två pansarkompanier (Leopard 2 A5)

USA: tre pansarkompanier (Abrams M1A2)

Storbritannien: ett pansarkompani (Challenger 2)

Det blir stridsvagnar tillräckligt för två pansarbataljoner, vilka skulle kunna ingå i varsin mekaniserad brigad (en "Leopardbrigad" och en "Abramsbrigad"). Jag skulle vilja se det femdubbla vad gäller stridsvagnar - minst.

Någon som vet vad som ytterligare kan vara på ingång?
Det är ett rätt stort projekt att få det senaste paketet med untrusting på plats. Det är inte bara tanks utan flera andra typer av avancerade stridsfordon. Alla dessa kräver utbildning av både stridande och service personal. Sedan ska man bygga upp en hel infrastrukturen för underhåll och transportera hela rasket till Ukraina.

När allt detta är på plats så kan man utvärdera och ta beslut om mer.

Det ska bli mycket intressant att se hur några av de bästa västländska vapnen presterar mot Rysslands bästa.
Citera
2023-01-25, 09:56
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vad som händer i östra Ukraina tycker jag inte angår mig. Det angår i första hand de som bor där och vad de som bor där önskar vet jag inte ännu trots att kriget pågått i snart ett åt. Tycker inte det är värt att riskera ett förödande kärnvapenkrig för att Zelensky ska få känna sig som segrare till slut.
Vilken tur då att det inte är du som bestämmer i svensk politik. Om Ryssland tillåts ta över andra länder, likt Hitler gjorde, så angår det i allra högsta grad Sverige och svenskarna. Det finns garanterat planer hos Putin för hur ett övertagande av Sverige skulle kunna ske.
Tippar att du förhåller dig ambivalent eftersom du är ryss och helst vill att Putin ska gå segrande ur sitt olagliga anfallskrig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in