2023-01-25, 09:03
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Blir förvånad över denna entusiasm för ökat dödande av medmänniskor.
Har undrat över varför tyska folket så helhjärtat ställde upp bakom Hitler under andra världskriget.
Nu förstår jag bättre.
Hitler bevisade att ca 30% av befolkningen är villig att stödja en fascistisk och rasistisk ledning genom ett demokratiskt val. Detta är inte unikt för Tyskland i mellankrigstiden. Det är globalt och ett ständigt hot mot liberala demokratiska värderingar. Vi ser det i olika tappning runt om i världen. I väst så hatar vi mest mot afrikaner och muslimer i dagsläget. I muslimska värden så kryllar det av olika terror grupper vars ideology bygger på fascism och hat mot andra. Putin matar systematiskt denna mentalitet i Ryssland och använder denna grupp som bas för sin makt.

Rent statistiks så bör vi räkna med att 30% av Ryska befolkningen helhjärtat stödjer denna invasion och tror på full allvar att Ryssland på något sätt "förtjänar" en massa bra saker.
Citera
2023-01-25, 09:09
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF arresterar en kille i Odesa misstänkt för att ha sålt ut en plats för luftvärn för några rubel till ryssen. Får en att tänka på om Sverige skulle ha likadana förrädare om ryssen hade attackerat oss?

https://t.me/operativnoZSU/73274
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-25 kl. 09:12.
Citera
2023-01-25, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
UAF arresterar en kille i Odesa misstänkt för att ha sålt ut en plats för luftvärn för några rubel till ryssen. Får en att tänka på om Sverige skulle ha likadana förrädare om ryssen hade attackerat oss?

https://t.me/operativnoZSU/73274
Sannolikt flera (V) och (Mp)
Citera
2023-01-25, 09:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det bästa hade så klart varit att polackerna hade "fått passa sig själva". Liksom de i Donbass och Krim.
Vad menar du med detta? Vad betyder ”passa sig själva”?
Citera
2023-01-25, 09:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, för Putin är ju precis som Stalin. Höj dig, du kan bättre, det vet jag.
Det finns väldigt mycket likheter ändå. Det vet jag att du vet.

För påstå inte att dagens ryssar inte är förtryckta. Får man fängelse för att man pratar nedlåtande om kriget så är man på samma nivå som Stalin.
Citera
2023-01-25, 09:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nazister är lite mer specifika eftersom Hitler skrev en manual. Det mest noterbara hos nazister är hatet mot just judar.
Ryssarna tycks ju hata Zelenskyj som är jude. Ska vi tolka det som att ryssarna faktiskt är nazister?
Citera
2023-01-25, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Vad är det för granater dom släpper i huvudet på enskilda soldater?
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/10kesxu/the_109th_separate_mountain_assault_battalion_of/

Är dom lika starka som en vanlig handgranat?
Och det är en drönare som är osynlig för infanteri som släpper sig?
Ser ut som 80 mm granater för granatkastare.
Ja dom är kraftigare än vanliga handgranater.
Citera
2023-01-25, 09:29
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
En sak är vad tyskarna tänkte. Ryssarna fick 200 år på sig att våldta den polska befolkningen. Tyskarna 6 år.

Så kan det vara men jag tror att man först och främst de vill skydda sitt territorium. Polackerna ser hur hemska och barbariska ryssarna är nu i Ukraina, samt kommer ihåg 200års lidande under ryskt styre. Så det är nog ganska självklart att man vill hålla monstren borta.
Tyskarna har dessutom gjort ett exemplariskt jobb med att göra upp med sitt förflutna. Ryssarna vill tillbaka.
Putin har lyckats få hela Europa och den fria världen att hata Ryssland.
Citera
2023-01-25, 09:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
UAF har bombat barnens musikskola i Kreminna sönder och samman. Ser ut på bilden som att där står ett barn med skolväska WTF!! Bildtexten säger ju dock att ryssen hade bas där så hoppas att det stämmer.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24510
Citera
2023-01-25, 09:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Vad menar du med detta? Vad betyder ”passa sig själva”?

Det är en bra dansk ordvändning (danskism) som saknar exakt motsvarighet, tycker jag. "sköta sig själva" är en möjlig översättning. Självstyre.
Citera
2023-01-25, 09:35
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ser ut som 80 mm granater för granatkastare.
Ja dom är kraftigare än vanliga handgranater.
Jag tycker dock det ser ut som en modifierad handgranat i klippet.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/10kesxu/the_109th_separate_mountain_assault_battalion_of/

Jag vill också påstå att en 80mm granat till granatkastare är kraftigare än vad vi ser i filmen.
Citera
2023-01-25, 09:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Nu kommer det stridsvagnar, men jag är ändå orolig över att det handlar om för få och att stödet plottras bort. Om man fogar samman de volymer som aviserats till konkreta kompanier, så får jag fram följande (per idag):

Tyskland: ett pansarkompani (Leopard 2 A6)

Polen: två pansarkompanier (Leopard 2 A5)

USA: tre pansarkompanier (Abrams M1A2)

Storbritannien: ett pansarkompani (Challenger 2)

Det blir stridsvagnar tillräckligt för två pansarbataljoner, vilka skulle kunna ingå i varsin mekaniserad brigad (en "Leopardbrigad" och en "Abramsbrigad"). Jag skulle vilja se det femdubbla vad gäller stridsvagnar - minst.

Någon som vet vad som ytterligare kan vara på ingång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in