2023-01-24, 23:16
Medlem
Alltså folk i putins närhet måste ju förstå att nu kommer ännu fler ryssar att dö på slagfältet. Vad tänket gemene ryss egentligen??
Citera
2023-01-24, 23:17
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja exakt vilka som ska hit och dit beslutas väl senare skulle jag tro. Beror ju på politikerna också i en demokrati. Ploppade upp en film nyss på Twitter på några Bradley på lastbil i Tyskland. Kan vara en ryss som filmar haha.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1617996349471064064
Ja, det vete tusan. Jag blir inte klok på hur det är tänkt, så det är lika bra att vänta och se.

Och nu kan jag inte bli kvitt den där melodin från det ryssfilmade Bradley-klippet.
Citera
2023-01-24, 23:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Enligt dig och de andra rysstrollen är ju även Donetsk, Luhansk, Zaporizcza och Kherson ryskt! Det fungerar inte så i världen att ett land bara kan säga att delar av ett annat land är deras lilla du!
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ha ha välkommen till den riktiga världen där makt har betydelse. Mitt tips är att läsa på om geopolitik, för utan det så kan man inte förstå situationen i Ukraina.

Tämk Kuba-krisen där USA inte lät Kuba bestämma vad de ville. De ligger för nära USA och därför använde man sin makt. Och Ryssland kunde inte utmana USA på bortaplan. Logistik.

Ryssland kontrollerar ju inte ens de områden som de låtsas är ryska.

Ryssar är som clowner på en cirkus. De kör sitt komedinummer, men alla vet att det är på låtsas.

Den där låtsasfolkomröstningen var clownshowens höjdpunkt.

Citat:
5 clowner på cirkus:

https://vid.alarabiya.net/images/2022/09/30/077769e1-87a7-43b2-8898-8634d2c24d25/077769e1-87a7-43b2-8898-8634d2c24d25_16x9_1200x676.JPG?width=801&format=jp g
https://image.cnbcfm.com/api/v1/image/107127344-1664546716521-gettyimages-1243615777-RUS_Russian_President_Vladimir_Putin_Hosts_Ceremon y_W ith_Separatist_Leaders_Of_Ukrainian_Regions_After_ Referendum.jpeg?v=1664953370&w=740&h=416&ffmt=webp &vtcrop=y
Citera
2023-01-24, 23:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Men gayban har ju sagt att det kommer ta flera år
Det ploppade upp en film till nyss på Telegram som bara är märkt typ "tåg i Tyskland". Det kan nog vara samma tåg som på den andra filmen lastat med Leo2.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24465

Och en film till på ett tåg i Polen lastat med tonvis med pansarfordon. Nu börjar det hända grejer minsann.

https://t.me/Donbas_Operativniy/24472
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-24 kl. 23:27.
Citera
2023-01-24, 23:27
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag har faktiskt sett videor med riktiga, tvättäkta yankees i Ukraina sedan förra våren, men det har kanske inte varit tal om någon spetskompetens — fast vad fan vet jag, när allt kommer omkring!
Ska de börja köra amerikanska stridsvagnar också kan det ändå ses som att gränsen är passerad, haha. Då är det ju nääästan trupp från Nato-land inne i Ukraina, under falsk flagg.

Chechenerna och Wagners är ju också där frivilligt.
De har inte skickats av Ryssland officiellt.

På tal om spetskompetens så deltar det en del Svenskar i kriget också, indirekt.
Sverige är världskända på att vara extremt duktiga spanare, och i synnerhet på Ryssen.
Det sitter en hel del Svenskar i NATOs AWACS (Eye in the sky) spanings och radarplan som har cirkulerat kring Ukrainska gränserna ända sedan början på invasionen.
De har koll på varenda liten pippifågel som rör sig i luftrummet över Ukraina.
När ena planet ska gå ner för tankning så är det redan utbytt mot ett nytt plan som tar över flygrutten.

Finns till och med Youtubeklipp på när CNN besökte ett av de planen, satt flera bakom skärmarna med Svenska flaggan och tre kronor på armen.
Vågat, men de är ju där frivilligt
Citera
2023-01-24, 23:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är ingen expert på stridsfordon men så mycket har jag fattat att de gör sönder på olika sätt hela tiden. Det innebär att man behöver kunna byta allt från larvband till växellådor och motorer. Så det rationella måste vara att skicka Leopard II som rimligen kommer att vara mycket lättare att sätta upp serviceverkstäder för i Ukraina.

Samma sak gäller CV90, och jag utgår från att man behöver sätta upp verkstäder i Ukraina ASAP. I annat fall kommer livslängden på de 50 vagnarna bli ganska kort.
Ja, jag tänker det. Att tyskarna och polackerna skickar Leopard 2, inte minst med tanke på att Abrams ska vara underhållskrävande, och att det kan bli tufft. Det var ett argument som amerikanerna hade när de var tveksamma till tyskarnas lilla förslag ("vi gör det om ni gör det").
Men nu lät det väl som amerikanerna ändå har för avsikt att skicka Abrams? Det visar sig. Det tycks kunna bli en ketchupeffekt här.
Citera
2023-01-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ukrainas militär kvalar nog in kring 200-300 positioner bland världens länder i sitt nuvarande skick.
Och då ryssarna inte lyckas avancera kan man med säkerhet fastslå att de ligger på ungefär samma nivå.

Citat:
1.a. De har inget flygvapen. Den svenska kustbevakningen är starkare.
Och varje gång ryssarna visar upp sina plan trillar de i småbitar ner på en ukrainsk åker.

Citat:
1.b. De har ingen flotta. Den svenska kustbevakningen är starkare.
Hur gick det nu med Moskva (vraket)? Och den där rangliga bron till Krim? Tydligen klarar man sig ganska bra utan flotta, speciellt om man som Ukraina saknar större öar.

Citat:
1.c. Den Ukrainska armen verkar inte ens kunna mönstra en enda anfallsbrigad med Sovjetisk material och består därutöver av ca. 500.000 halvutbildade hemvärnsmän från 18 till 70år.
Och trots det lyckas ryssarna inte ta sig framåt. Tyder det på att ryssarna bara kastar kroppar mot ukrainska ställningar eller är de bara inkompetenta?

Citat:
1.d. Därutöver finns runt 2 till 10 tusen volontärer av olika sort som utför en massa arbete åt Ukraina på monetär eller frivillig basis. Men de är inte den Ukrainska armen och utgör inte heller någon sorts enhet över plutonsnivån.
Har inte ryssarna med sig mattanter, reparatörer och annat användbart?

Citat:
1.e. Satellitsystem är ägda av USA eller Amerikanska företag.
Ja, det borde kanske den efterblivne barnamördaren v.puttin kanske ha funderat innan han började med 12D-schack. Snacka om shitshow dynghögen i fråga lyckats med.
Citera
2023-01-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Alltså folk i putins närhet måste ju förstå att nu kommer ännu fler ryssar att dö på slagfältet. Vad tänket gemene ryss egentligen??
De har för säkerhets skull satt in icke öppningsbara fönster förutom på bottenvåningen. Den ryska ledningen skyller på varandra och barnamördare v.puttin saknar tillgång till internet.
Citera
2023-01-24, 23:39
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ett tåg kommer lastat med Leo2, på väg österut.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1618002579874807808

Härligt att se!

Ser fram emot att få se Ryska pansarvagnstorn bli skickade 100m upp i omloppsbana.
Citera
2023-01-24, 23:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Verkar ju vara töväder redan vid Kreminna. Här kommer några Humvee från UAF och lyckas precis ta sig förbi ordentligt med gyttja. Längtar redan på filmer där CV90 svävar fram i svår terräng!

https://twitter.com/albir2024/status/1617844981649281026
Citera
2023-01-24, 23:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Enligt Ryssland och deras lag så tillhör det numera Ryssland. Och jag tror att det kanske har större betydelse än vad en anonym Flashbackanvändare tycker och tror. Åtminstone när det gäller användandet av kärnvapen.
Komplicerat detta.
Måste kolla med dig om jag har fattat rätt angående Ukraina (med stöd av NATO).
- Om de går in i Ryssland (gamla Ryssland) då är det självklart med kärnvapen?
- Om de går in i Ryssland (Krim) då är det möjligt med kärnvapen?
- Om de går in i Ryssland (ny-annekterade delar) då behövs ej kärnvapen? (uppenbarligen inte)

Det är alltså stor skillnad på Ryssland, Ryssland och Ryssland enligt Ryssland?

Har jag fattar rätt nu? (*kliar mig i huvudet*)
Citera
2023-01-24, 23:52
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Sevärt:

Utrikesbyrån på SVT Play
Putins köttkvarn

Visar hur det sanslöst inhumant och svinaktigt det ryska samhället är.
Tack för tipset lägger till länken https://www.svtplay.se/video/jmLgDwd/utrikesbyran/putins-kottkvarn?id=eE3nAdv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in