Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag är ingen expert på stridsfordon men så mycket har jag fattat att de gör sönder på olika sätt hela tiden. Det innebär att man behöver kunna byta allt från larvband till växellådor och motorer. Så det rationella måste vara att skicka Leopard II som rimligen kommer att vara mycket lättare att sätta upp serviceverkstäder för i Ukraina.
Samma sak gäller CV90, och jag utgår från att man behöver sätta upp verkstäder i Ukraina ASAP. I annat fall kommer livslängden på de 50 vagnarna bli ganska kort.
Det pratas ofta hur dyrt det är med vapen men man glömmer alltid att ingen köper något system utan att man även köper infrastrukturen runt systemet.
Det är bra att tex Archer kommer till Ukraina, lär få god omtanke. Sverige vet att Ukraina kommer kunna underhålla de CV90 som sänds, ev stridsflyg kommer bara levereras om man vet att Ukraina kan hantera det osv.
Det finns större saker att oroa sig över än att västerländska system inte skulle komma till användning pga slarv med tanke på vad som står på spel.