2023-01-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Spelar ingen roll var Krim tillhör och inte. Ryssland kan inte använda kärnvapen oavsett. De kan bara hota med de (vilket de gör frekvent).

Äntligen, nån som fattat. The only correct move is not not play.
Avskräckande effekt och hot finns bara tills man faktiskt klipper till. Enda korrekta svaret på användandet av KV är MAD. Massivt svar för att se till att antalet robotar tillbaka blir så litet som möjligt.
Citera
2023-01-24, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Så Ryssland gick in med 150.000 - 175.000 soldater. Sedan har man mobiliserat ca 300.000 soldater varav nästan hälften nu befinner sig i Ukraina.

Men här hävdar man att det är långt över 100.000 döda med minst tre gånger så många skadade. det innebär att det just nu inte finns några Ryska soldater som strider. Hur tycker du att det fungerar?!

Kolla lilla aktuellt från våren. Finns på play. Ryssarna skickade allt de kunde utöver de första 200 000.
3 kåren, hur gick det för den? Du minns inte nej.

Häng med lite om du ska skriva här.
Citera
2023-01-24, 22:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, att Polen köpt Abrams visste jag alltså, men jag visste inte att de redan är på plats. Det verkar i så fall osannolikt att det är dessa som ska skickas till Ukraina? Eller?
Kanske är det troligare att Polen skickar Leopard 2 och behåller sina Abrams, och att amerikanerna skickar fler (som ska över gränsen till Ukraina)?
Jag är ingen expert på stridsfordon men så mycket har jag fattat att de gör sönder på olika sätt hela tiden. Det innebär att man behöver kunna byta allt från larvband till växellådor och motorer. Så det rationella måste vara att skicka Leopard II som rimligen kommer att vara mycket lättare att sätta upp serviceverkstäder för i Ukraina.

Samma sak gäller CV90, och jag utgår från att man behöver sätta upp verkstäder i Ukraina ASAP. I annat fall kommer livslängden på de 50 vagnarna bli ganska kort.
Citera
2023-01-24, 22:55
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ett tåg kommer lastat med Leo2, på väg österut.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1618002579874807808
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-24 kl. 22:57.
Citera
2023-01-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ha ha välkommen till den riktiga världen där makt har betydelse. Mitt tips är att läsa på om geopolitik, för utan det så kan man inte förstå situationen i Ukraina.

Tämk Kuba-krisen där USA inte lät Kuba bestämma vad de ville. De ligger för nära USA och därför använde man sin makt. Och Ryssland kunde inte utmana USA på bortaplan. Logistik.

Men geopolitiskt är Ryssland en död papegoja. De är inte forna Sovjet. Det imperiet kraschade dessutom då det visade sig genomruttet och dysfunktionellt. Det var i stora delar en fasad. Precis som nuvarande Ryssland. Problemet är att Ryssland inte kan acceptera sin förlorade supermaktroll. Och att de har ett storhetsvansinne baserat på gamla (inbillade) meriter. Som grädden på moset har de med sitt anfall på Ukraina också gjort sig till folkmördare och krigsbrottslingar. Det är nu alldeles för sent för Ryssland att jiddra om sin geopolitiska roll. Den enda roll de kan ha nu och för överskådlig framtid är att vara paria i världen. DET är en geopolitisk realitet det.
Citera
2023-01-24, 22:58
Medlem
Citat:
Du dunkar mig med insatt fakta genom att referera till lilla aktuellt? Har du verkligen åldern inne att skriva här?

Du menar att Ukraina kunde ha en total styrka på över en miljon (i olika skepnader) medan Ryssland bara kunde skrapa ihop ca 200.000?

Det är din analys av situationen?

Och nu när Ryssland lidit oändligt mycket större förluster än Ukraina sp är de fortfarande på offensiven. Med soldater som inte finns enligt dig.

Fullständig galenskap.

Ryssland har använt färre soldater, och Ukrainas soldater minskar i rasande takt. Och snart har det ingen betydelse vilka vapen som sänds till Ukraina, för där finns inga som kan använda dem.

Nej ryssland har inte använt färre.
Det var runt 180000 i början. Lägg till 300000+
Ca 500000 , hälften är nu borta av olika anledningar.
Citera
2023-01-24, 22:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Står inte hur många. Vet någon?

Sammanlagt lär det i vart fall bli fler än 100 Leopard, dock inte från Tyskland. Men det är "vidareexporten" som är den viktiga och där är det också grönt ljus, nu.
Citera
2023-01-24, 23:01
Medlem
Citat:
Så Ryssland gick in med 150.000 - 175.000 soldater. Sedan har man mobiliserat ca 300.000 soldater varav nästan hälften nu befinner sig i Ukraina.

Men här hävdar man att det är långt över 100.000 döda med minst tre gånger så många skadade. det innebär att det just nu inte finns några Ryska soldater som strider. Hur tycker du att det fungerar?!
Nu har jag ingen möjlighet att ge dig totalt antal ryska soldater som satts in, som dödats eller skadats. Det tros dock att ca 200000 soldater från ryska armén sattes in i början, en värvningskampanj har varit igång sedan kriget startats men vad jag förstår har den inte levererat tillräckligt många soldater. Sedan har ryssarna officiellt mobiliserat 300000. Till det kommer ett okänt antal trupper i de båda folkmordsrepublikerna och under våren tvångsrekryterade soldater i dessa; Wagnergruppen och andra liknande grupper.

Det faktum att ryssarna behövde mobilisera 300000 män tyder dock på att de haft stora förluster, och det officiella dödstalet på Moskva (vraket) är väl fortfarande EN soldat.
Citera
2023-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej ryssland har inte använt färre.
Det var runt 180000 i början. Lägg till 300000+
Ca 500000 , hälften är nu borta av olika anledningar.
Så 250.000 ryssar pressar en dryg miljon ukrainare utrustade med Natos vapen?
Citera
2023-01-24, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Men gayban har ju sagt att det kommer ta flera år
Citera
2023-01-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

Underbart. Men enligt vissa här så spelar det ingen roll för Ukraina har tydligen redan förlorat.

Tror det blir tufft för ryssarna inom några månader.
Citera
2023-01-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är ingen expert på stridsfordon men så mycket har jag fattat att de gör sönder på olika sätt hela tiden. Det innebär att man behöver kunna byta allt från larvband till växellådor och motorer. Så det rationella måste vara att skicka Leopard II som rimligen kommer att vara mycket lättare att sätta upp serviceverkstäder för i Ukraina.

Samma sak gäller CV90, och jag utgår från att man behöver sätta upp verkstäder i Ukraina ASAP. I annat fall kommer livslängden på de 50 vagnarna bli ganska kort.

Det pratas ofta hur dyrt det är med vapen men man glömmer alltid att ingen köper något system utan att man även köper infrastrukturen runt systemet.
Det är bra att tex Archer kommer till Ukraina, lär få god omtanke. Sverige vet att Ukraina kommer kunna underhålla de CV90 som sänds, ev stridsflyg kommer bara levereras om man vet att Ukraina kan hantera det osv.

Det finns större saker att oroa sig över än att västerländska system inte skulle komma till användning pga slarv med tanke på vad som står på spel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in