2023-01-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Snarare tyder det på att allt fler försöker övertyga putler att backa medan han ens kan göra det med livet i behåll.
Kan vara för sent för putler, han är borta snart oavsett.

putler?

Även du använder ett eget språk. Koder?

Konflikten är mellan Ukraina (Nato!) och Ryssland. Det finns inget som tyder på att Putin skulle vara hotad av en inhemsk opposition. Kritiken han fått är att han agerat lite mesigt och försiktigt.
Senast redigerad av Brille68 2023-01-24 kl. 22:28.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Syntes att Kristersson var nervös på presskonferensen. Troligen har han sent omsider fattat hur illa det ser ut för Ukraina och att ryssen har en storoffensiv på gång.

Zelenskyjs besök i Bachmut för några veckor sedan var rätt talande, en tydlig indikation på att Kiev tror att staden snart faller. Lite peptalk, lite medaljutdelning, lite poserande inför kamerorna i militärkläder, käka lunch i fält med soldaterna för att verka folklig. Sen hem till presidentpalatset och dricka årgångscognac och dra några linor. Han har gjort såna frontbesök i städer förr just innan de fallit.

Men nu verkar det som det blir Leopard2 till AFU. Oj, nu blir det hett värre! Kan bara hålla med Scott Ritter:
https://www.bitchute.com/video/ziEUSDyObkaa/
Scott Ritter, dömd sexbrottsling och avlönad av Ryska staten för att sprida propaganda? Ingen vettig person går in på en bitchute-länk så posta i så fall hans påståenden. Förmodligen hör de dock hemma i tråden om alternativa teorier.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Innan 2014 var Ukraina rankat mellan position 20-50 i total stridskraft. Nu är de nere på 300.

2. Detta har alltså utförts trots att President Biden satsat 110 miljarder dollar + framtida utfästelser av bindande och icke-bindande karaktär.

3. Huruvida någon ska vara imponerad av endera parten eller parterna i konflikten får nog vänta tills kriget är över och adekvata analyser av allt kan ske.

1. Se ovan, dårfink.

1. Se ovan dårfink.

2. Ifall du inte ens förstår grunderna i modern krigföring rekommenderas den här länken som beskriver saken på ett så enkelt sätt att Kinesiska risbönder med lågstadieutbildning förstår saken och avgränsat till en arme brukandes hästar och apostlahäster. https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Warfare

3. Lycka till, Bon chance, etc.

Om detta var ett försök att slingra sig ur att du påstår att Ryssland får stryk av en armé av ukrainska hemvärnet, så var det ett misslyckande.

Kan du bättre?
Citera
2023-01-24, 22:25
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, att Polen köpt Abrams visste jag alltså, men jag visste inte att de redan är på plats. Det verkar i så fall osannolikt att det är dessa som ska skickas till Ukraina? Eller?
Kanske är det troligare att Polen skickar Leopard 2 och behåller sina Abrams, och att amerikanerna skickar fler (som ska över gränsen till Ukraina)?
USA har skickat stora mängder materiel till östra Europa under januari. Att delar av det var en Smoke screen och egentligen ska till Ukraina. Vem vet.
Citera
2023-01-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
De kan förlora gränserna tillbaka till 2014.
Men om Ukraina ger sig på krym så tappar Ryssland ansiktet och kan komma sig tvugna att markera med kärnvapen. Det är deras sista kort.

Det beror på om kriget stannar vid gränsen och Ukraina inte trycker på.

Eller så driver man ut ryssen från Krim innan man lyckas få ut ryssland ut ur hela Ukraina.
Vi får se, oundvikligt är det iaf!
Citera
2023-01-24, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Krym är inte ryskt och då är det inte motiverat att använda kärnvapen.

Enligt Ryssland och deras lag så tillhör det numera Ryssland. Och jag tror att det kanske har större betydelse än vad en anonym Flashbackanvändare tycker och tror. Åtminstone när det gäller användandet av kärnvapen.

Allas åsikt är inte lika mycket värd.
Citera
2023-01-24, 22:27
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Utbildning av ukrainska piloter pågår redan sen
en tid i USA, på F16. (Rysk media)
F16 kräver stora baser och är för sin tid komplicerade i underhåll och är inte optimala för Ukrainas flygvapen som kör på små baser med ännu mindre alternativa fält med begränsad försörjning. Mig-29 eller FA18 passar betydligt bättre, går ju att få Mig-29 från andra håll än Ryssland.

Även Gripen hade passat bra från det perspektivet då det är ungefär så vi använder dem, men det lär inte hända.
Citera
2023-01-24, 22:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
För fan, Blot-Sven. Håller du dig inte uppdaterad?
Jänkare har stridit sida vid sida med Ukrainare i flera månader.

Här är ett klipp (en vecka gammalt) där de stöter på ett gäng Spetsnaz soldater som ligger och trycker och gömmer sig i ett hus.
https://www.youtube.com/watch?v=pOiGJSf5RPE

Det verkar finnas en hel del frivilliga Amerikanare i Ukraina.
Och det vore ju konstigt ifall de INTE blev tätt uppdaterade av NATO om fiendepositioner osv.
Jag har faktiskt sett videor med riktiga, tvättäkta yankees i Ukraina sedan förra våren, men det har kanske inte varit tal om någon spetskompetens — fast vad fan vet jag, när allt kommer omkring!
Ska de börja köra amerikanska stridsvagnar också kan det ändå ses som att gränsen är passerad, haha. Då är det ju nääästan trupp från Nato-land inne i Ukraina, under falsk flagg.
Citera
2023-01-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Enligt Ryssland och deras lag så tillhör det numera Ryssland. Och jag tror att det kanske har större betydelse än vad en anonym Flashbackanvändare tycker och tror. Åtminstone när det gäller användandet av kärnvapen.

Spelar ingen roll var Krim tillhör och inte. Ryssland kan inte använda kärnvapen oavsett. De kan bara hota med de (vilket de gör frekvent).
Citera
2023-01-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Enligt dig och de andra rysstrollen är ju även Donetsk, Luhansk, Zaporizcza och Kherson ryskt! Det fungerar inte så i världen att ett land bara kan säga att delar av ett annat land är deras lilla du!
Senast redigerad av gaist 2023-01-24 kl. 22:40.
Citera
2023-01-24, 22:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, att Polen köpt Abrams visste jag alltså, men jag visste inte att de redan är på plats. Det verkar i så fall osannolikt att det är dessa som ska skickas till Ukraina? Eller?
Kanske är det troligare att Polen skickar Leopard 2 och behåller sina Abrams, och att amerikanerna skickar fler (som ska över gränsen till Ukraina)?
Ja exakt vilka som ska hit och dit beslutas väl senare skulle jag tro. Beror ju på politikerna också i en demokrati. Ploppade upp en film nyss på Twitter på några Bradley på lastbil i Tyskland. Kan vara en ryss som filmar haha.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1617996349471064064
Citera
2023-01-24, 22:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
USA har skickat stora mängder materiel till östra Europa under januari. Att delar av det var en Smoke screen och egentligen ska till Ukraina. Vem vet.
Kan mycket väl vara så att man gjort förberedelser på så sätt. Vore man mer konspiratoriskt lagd kunde det tolkas på en massa andra, mer illavarslande vis, men det är troligast att det redan är bestämt vad som ska till Ukraina. Jag blir allt mer förbryllad av det tyska utspelet ägnat att pressa amerikanerna på Abrams.
Fast det är väl sak samma nu om det blir full pott för Kiev med bidragen från Polen, Tyskland och Amerika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in