2023-01-24, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
USA har skickat stora mängder materiel till östra Europa under januari. Att delar av det var en Smoke screen och egentligen ska till Ukraina. Vem vet.

https://www.heritage.org/military-strength/assessment-us-military-power/us-army

artikel från oktober förra året..

Since Vladimir Putin began his invasion of Ukraine on February 24, 2022, the Army has deployed two Corps, two Division Headquarters, six Brigade Combat Teams, and two Combat Aviation Brigades to Europe.

2-3 veckor skulle jag tippa på att det skulle ta för usa att städa upp ryssen i ukraina, halvera det om de förberedde sig och sammordna det ukraina.....
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
F16 kräver stora baser och är för sin tid komplicerade i underhåll och är inte optimala för Ukrainas flygvapen som kör på små baser med ännu mindre alternativa fält med begränsad försörjning. Mig-29 eller FA18 passar betydligt bättre, går ju att få Mig-29 från andra håll än Ryssland.

Även Gripen hade passat bra från det perspektivet då det är ungefär så vi använder dem, men det lär inte hända.

Kommer leveranserna av stridsflyg väl igång så kanske även lämpligare alternativ kan bli aktuella. Dom är ju i vart fall väldigt enkla att förflytta, till skillnad från pansar och artilleri.

Gripen skall vi nog ändå behålla som vi har.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Eller så driver man ut ryssen från Krim innan man lyckas få ut ryssland ut ur hela Ukraina.
Vi får se, oundvikligt är det iaf!

I somras när det gick fort fram gick det rykte om att man måste ta krim först för att USA annars skulle sätta stopp efter Donbas
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har aldrig sagt att de var beväpnade till tänderna. Tvärtom var många tämligen usla.

Och om du läser mina inlägg så skrev jag en dryg miljon i olika skepnader.

Men just därför blir det patetiskt att försöka få det till att Ryssland har lidit fler förluster. Det skulle inte fungera rent matematiskt eller logiskt.
Historiskt sett lider den attackerande parten alltid större förluster än försvararna (om de är på liknande teknisk nivå). Det andra historien lär oss är att ryssarna alltid har flest stupade, om man summerar de båda världskrigen hade ryssarna fler stupade än alla andra länder tillsammans undantaget Kina. Det finns ingen anledning att tro att dessa två beprövade sanningar ändrats.
Citera
2023-01-24, 22:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Enligt Ryssland och deras lag så tillhör det numera Ryssland. Och jag tror att det kanske har större betydelse än vad en anonym Flashbackanvändare tycker och tror. Åtminstone när det gäller användandet av kärnvapen.

Allas åsikt är inte lika mycket värd.

Vill Putin ha det så får han erbjuda något Ukraina vill ha eller kan sälja vidare Så ser fastighetsbranschen ut tyvärr . Ukraina är lagfaren ägare . Trist men sant och internationellt erkänt och även Ryssland har skrivit under handlingarna .
Citera
2023-01-24, 22:39
Medlem
Citat:
putler?

Även du använder ett eget språk. Koder?

Konflikten är mellan Ukraina (Nato!) och Ryssland. Det finns inget som tyder på att Putin skulle vara hotad av en inhemsk opposition. Kritiken han fått är att han agerat lite mesigt och försiktigt.

Psykos much?

Är Ukraina kod för (Nato!) ?

Har putler agerat mesigt och försiktigt så kan ett nackskott vara nära! Är det så ni ryssar ser på hans agerande?

Jag tycker ändå att ni ska vara lite förlåtande, visst att putler är en pinsam fjolla men han har ju ändå avlat flera barn i sann diktatorstil!
Helt främmande för gemene ryss som är bög och har HIV, de smarta som flyr landet, de många som förtrycks inom landet eller de som dör i Ukraina för putlers svaga insats och pinsamma försök till att utvidga ryssland.

Hur man än vänder och vrider på saker och ting så framstår ju ryssland som det största loser-landet någonsin. Att man ens kan lyckas med att förminska så mycket, till så litet.
Citera
2023-01-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ha ha välkommen till den riktiga världen där makt har betydelse. Mitt tips är att läsa på om geopolitik, för utan det så kan man inte förstå situationen i Ukraina.

Tämk Kuba-krisen där USA inte lät Kuba bestämma vad de ville. De ligger för nära USA och därför använde man sin makt. Och Ryssland kunde inte utmana USA på bortaplan. Logistik.

du vet att ryssland hade en militärbas på kuba fram till 2002?
Citera
2023-01-24, 22:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om någon skulle erövra Krim så är det såklart giltigt för Ryssland att använda kärnvapen. Att försvara sitt land.

Det finns dock inget idag som tyder på att den situationen skulle kunna uppkomma.
Kan du utveckla den folkrättsliga princip som låter ett land (Ryssland) olagligt annektera en del (Krim) av ett grannland och sedan ”legitimt”’använda kärnvapen för att hindra sagda grannland att befria det ockuperade området.

Tänker du dig att denna ”legitima användning” också gäller i Kherson, Luhansk (med Lyman, Kreminna, Svatove t.ex.) och de andra olagligt annekterade områdena? Om inte, vad menar du är skillnaden?

Sakupplysning till femtekolonnen: i princip noll länder har erkänt Rysslands annektering av Krim, inte ens Belarus.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-01-24 kl. 22:42.
Citera
2023-01-24, 22:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
F16 kräver stora baser och är för sin tid komplicerade i underhåll och är inte optimala för Ukrainas flygvapen som kör på små baser med ännu mindre alternativa fält med begränsad försörjning. Mig-29 eller FA18 passar betydligt bättre, går ju att få Mig-29 från andra håll än Ryssland.

Även Gripen hade passat bra från det perspektivet då det är ungefär så vi använder dem, men det lär inte hända.
Ukrainas MoFA sprider nu nya rykten om att F16 är på gång. Har för mig att F16 och Gripen är rätt så lika i prestanda och att flyga så jag räknar inte ut Gripen på lite längre sikt.

https://twitter.com/patriot_singles/status/1617995947820355584
Citera
2023-01-24, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Historiskt sett lider den attackerande parten alltid större förluster än försvararna (om de är på liknande teknisk nivå). Det andra historien lär oss är att ryssarna alltid har flest stupade, om man summerar de båda världskrigen hade ryssarna fler stupade än alla andra länder tillsammans undantaget Kina. Det finns ingen anledning att tro att dessa två beprövade sanningar ändrats.

Så Ryssland gick in med 150.000 - 175.000 soldater. Sedan har man mobiliserat ca 300.000 soldater varav nästan hälften nu befinner sig i Ukraina.

Men här hävdar man att det är långt över 100.000 döda med minst tre gånger så många skadade. det innebär att det just nu inte finns några Ryska soldater som strider. Hur tycker du att det fungerar?!
Citera
2023-01-24, 22:44
Medlem
Citat:
Så Ryssland gick in med 150.000 - 175.000 soldater. Sedan har man mobiliserat ca 300.000 soldater varav nästan hälften nu befinner sig i Ukraina.

Men här hävdar man att det är långt över 100.000 döda med minst tre gånger så många skadade. det innebär att det just nu inte finns några Ryska soldater som strider. Hur tycker du att det fungerar?!

det skulle förklara varför ryssarna bara förlorar mark sedan i sommar.
Citera
2023-01-24, 22:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Men nu verkar det som det blir Leopard2 till AFU. Oj, nu blir det hett värre! Kan bara hålla med Scott Ritter:
https://www.bitchute.com/video/ziEUSDyObkaa/
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Scott Ritter, dömd sexbrottsling och avlönad av Ryska staten för att sprida propaganda? Ingen vettig person går in på en bitchute-länk så posta i så fall hans påståenden. Förmodligen hör de dock hemma i tråden om alternativa teorier.

Jag blev nyfiken och tog en titt på videon...

Jag har sällan sett Scott Ritter så där aggressiv. Nu är det 100% mot väst och 100% för Ryssland som gäller.

Och det han säger låter som en rak uppläsning från ett Kreml-manus. 100% propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in