2023-01-21, 20:11
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag var bestämt en smula otydlig. Eller mer än så. Jag ifrågasätter inte om det är konjunktiv, jag undrade bara hur snyggt det är. Var det inte ganska ovanligt att använda konjunktiv för att dryfta sina egna göranden och låtanden?

Nä, det tror jag faktiskt inte. För inte vore det väl snyggare med indikativ i stället? (Jag skrev hellre ...). Konditionalis går däremot bra (Jag skulle hellre skriva...)

Jag ginge gärna på fest om jag finge. Vi bleve glada om du snöte din rinnande näsa. Jag slöte dig i min famn om du bara läte mig.

Låter helt korrekt i mina öron att använda konjunktiv syftande på egna handlingar.
Citera
2023-01-24, 22:47
Medlem
MisterCluelesss avatar
Varför är det svårt att skilja på cykler och cyklar?

Jag har läst en del inlägg (på olika forum) och som den språkpolis jag tyvärr är, så förfasas jag över att man inte förstår skillnaden. Den är ju milsvid. Någon mer än jag som hänger upp sej (även en inbiten språkpolis kan vara rebellisk och stava lite hursomhelst) på detta?
Citera
2023-01-24, 22:50
Medlem
psykoshippiens avatar
Lust att förklara skillnaden då? Det enda jag kommer att tänka på är att en har två hjul. Vad är det för skillnad på de olika böjningarna?
Citera
2023-01-24, 22:56
Medlem
Cykler funkar till allt med rätt dialekt.
I cykler cykler de på sina cykler.
Citera
2023-01-24, 22:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Lust att förklara skillnaden då? Det enda jag kommer att tänka på är att en har två hjul. Vad är det för skillnad på de olika böjningarna?

Ex:
En diskmanskin har flera programcykler.
Citera
2023-01-24, 22:58
Medlem
Sillsvins avatar
Som språkpolis bör man se till kontexten och förstå vad som avses. En hel del tror jag trots allt kan skyllas på olika rättstavningsprogram.

Har personligen aldrig hört någon säga att de ska till cykelaffären och kika på cykler.
Citera
2023-01-24, 23:01
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien

Ja, naturligtvis har jag lust till det. Det är en alldeles otrolig skillnad. Cyklar är ju just tvåhjulingar som du så riktigt påpekar, men cykler är (enligt SAOL) detsamma som "följd, serie; kretslopp; period".
Senast redigerad av MisterClueless 2023-01-24 kl. 23:04.
Citera
2023-01-24, 23:13
Medlem
MisterCluelesss avatar
Jorden är tydligen på väg att byta riktning på sin rotation. I artikeln kan man läsa "cyklar" flera gånger, trots att det är "cykler" som avses, därav min fråga i rubriken.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studien-visar-jordens-k%C3%A4rna-slutar-att-snurra-kan-b%C3%B6rja-rotera-%C3%A5t-andra-h%C3%A5llet-1 .90645721
Citera
2023-01-24, 23:25
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Jorden är tydligen på väg att byta riktning på sin rotation. I artikeln kan man läsa "cyklar" flera gånger, trots att det är "cykler" som avses, därav min fråga i rubriken.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/studien-visar-jordens-k%C3%A4rna-slutar-att-snurra-kan-b%C3%B6rja-rotera-%C3%A5t-andra-h%C3%A5llet-1 .90645721

Ja du, vad ska man säga? GP har väl sparat in på korrekturläsning.
Citera
2023-01-24, 23:58
Medlem
Bromsklosss avatar
Hur kom det sig att orden fick olika böjningar?
Citera
2023-01-25, 01:29
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless

Alexandra trodde att "cycle" betydde cykel när hon översatte (kopierade) engelsk text till svensk.
Citera
2023-01-25, 03:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Ex:
En diskmanskin har flera programcykler.
Japp, hur skiljer sig cyklarna sig emellan? Det är samma sak eller har jag missat något? Aldrig sett det användas i fel sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in