2023-01-21, 15:21
Bannlyst
Hade en concerta 54mg som jag krossade i en mortel och blandade ut med 1 cl vatten som jag drack upp. Detta var vid 1 tiden men känner mig varken piggare eller mer fokus? Kan jag ta en till 54mg eller gjorde jag något fel?
Citera
2023-01-24, 12:52
Medlem
FRÅGA!

Jag har gått på concerta 54mg dagligen i typ 5 år som tagits på morgonen, ska nu få en boost med ritalin 5-10mg på eftermiddagen – vad kan jag förvänta mig biverkningsmässigt? Hittar INGENTING om det på nätet, bara biverkningarna för respektive. Jag är ju van vid concertan och det skulle enligt läkaren vara exakt samma sak men olika verkningstid/utsöndring.

Har ni koll?
Citera
2023-01-25, 07:53
Medlem
6.A.M.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag vet inte om det hjälpte men jag provade ett tyngdtäcke för första gången i mitt liv och nådde mycket bättre idag. Kanske en placebo

Många tycker tyngdtäcken hjälper och det finns även tyngdvästar, jag vet personer som känner sig lugnare av sådana hjälpmedel och då kan koncentrera sig bättre. Upplever du att du mår bättre av det behöver du inte fundera över varför. Kör på det! Jag har provat tyngdtäcke men för mig hjälper det tyvärr inte. Jag behöver läkemedel och hård fysisk ansträngning det finns inget annat som fungerar på mig, tillochmed min läkare säger det och hoppade över standardmedicinerna och satte in amfetaminpreparat direkt och sa redan från början att vi kommer behöva gå upp i högre doser.

Även om jag får känslan av att vi har väldigt olika problematik låter det som att mediciner skulle hjälpa dig också. Hoppas de lyssnar på dig och att du får den hjälp du behöver oavsett vad det är!
Citera
2023-01-27, 08:20
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurkburk
FRÅGA!

Jag har gått på concerta 54mg dagligen i typ 5 år som tagits på morgonen, ska nu få en boost med ritalin 5-10mg på eftermiddagen – vad kan jag förvänta mig biverkningsmässigt? Hittar INGENTING om det på nätet, bara biverkningarna för respektive. Jag är ju van vid concertan och det skulle enligt läkaren vara exakt samma sak men olika verkningstid/utsöndring.

Har ni koll?
Med den låga dosen Ritalin så kommer du nog inte få varken en "Boost" eller några påtagliga biverkningar..
Jag minns när jag hade 70mg elvanse på morgonen sen 80mg Ritalin vid lunch + 80mg Ritalin på eftermiddagen, där snackade vi Boost.

Mvh Indo
Citera
2023-02-03, 08:36
Medlem
KringExs avatar
Om ni vill uppleva ett väldigt nice, amfetaminliknade rus så blanda Ritalin och Phenibut. Testade det i somras och jag kan likställa det med bra amfetamin. Phenibuten tar bort det stissiga med Ritalin och gör ruset väldigt euforisk och man känner sig både lugn och väldig klar i huvudet. Värt att testa 🙂
Citera
2023-02-03, 15:42
Medlem
Gummislangs avatar
Hej, har en fråga...

När man blir behandlad för Adhd, de vill ta puls etc säger dom, vet ni om de också tar blodprov vid insättning av medicinen för att kolla om jag tagit rekommenderad dos eller mer?
Citera
2023-02-11, 15:12
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummislang
Hej, har en fråga...

När man blir behandlad för Adhd, de vill ta puls etc säger dom, vet ni om de också tar blodprov vid insättning av medicinen för att kolla om jag tagit rekommenderad dos eller mer?
Jag har svårt att tro att dom gör det fan, Tror inte det...

Mvh Indo ✌️
Citera
2023-02-12, 14:23
Medlem
Har skummat igenom tråden en bra bit bak...tycker det är intressant att så många kastar skit på Metylfenidat. Alla mediciner påverkar alla olika, vissa får inga biverkningar..andra får alla biverkningar. Det är ofta besvikna tjack-blandmissbrukare som inte fått det ruset dem tycker sig förtjäna. Och så skriver dem "Uh vad är det här för jävla rävgift kände inget rus och mådde skit i 2 veckor efter". Detta är en medicin för folk med diagnos som ska bli "symptomfria". Ska ni bli speedade på riktigt gå ut o köp bra ladd eller tjack istället för o smutskasta denna tråd. Har personligen nyss börjat med concerta och tycker den verkar riktigt bra ( för mig ) visst Elvanse funkar bättre för fokus men för mig kanske det viktigaste är att få drivet. Snarare än att sitta stilla i 12 timmar i streck. Vem vet hur det blir, kanske fungerar denna medicin...annars provar jag nästa. Men att totalt trash talka en medicin bara för att man vill ha en "bättre" är fan lågt. Skulle tippa på att typ 70 % av alla med ADHD/ADD som har medicin står på metylfenidat och det borde indikiera på att det för majoriteten är en riktigt bra medicin för många. Jag vet att detta är en tråd om metylfenidat i sin helhet alltså inte bara för folk som får det utskrivet av läkare utan rent allmänt.
Citera
2023-02-14, 20:18
Medlem
Worpzoarss avatar
Sitter och funderar på om Metylfenidat och Lisdexamfetamin är korstoleranta, det borde de ju vara med tanke på att de båda utsöndrar adrenalin och hämmar upptagningen av dopamin. Aja, tar lite metylfenidat imorgon och får se då om ingen annan vet.
Citera
2023-02-15, 12:40
Medlem
Worpzoarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars
Sitter och funderar på om Metylfenidat och Lisdexamfetamin är korstoleranta, det borde de ju vara med tanke på att de båda utsöndrar adrenalin och hämmar upptagningen av dopamin. Aja, tar lite metylfenidat imorgon och får se då om ingen annan vet.

Svaret är ja tydligen. Tog 54mg och är ungefär samma som 50mg Elvanse upplever jag, med mindre skillnader. Var dock bara 5h sen jag tog metylfenidaten, får se hur det blir när den går ur.
Citera
2023-02-15, 13:53
Medlem
Worpzoarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor-Fahlberg
Enkla svaret är nej.

Det som kommer göra ditt liv enklare är att se över dina matvanor och daglig ansträngning, tråkigt men sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Eller är ha rutin som att lägga sig samma tid.

Vilket centralstimulantia hjälper en väldigt stor del med. Kunde egentligen inte ha fungerande rutiner alls utan stimulantia.

Så ni har typ halvfel. Vidare blir allt det andra mycket smidigare att genomföra när man inte prokrastinerar precis allting.
Citera
2023-02-15, 19:51
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worpzoars

Vaddå korstolarnas nej det tror jag inte. Borde öka effekten snarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in