2023-01-19, 21:59
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Något som jag tycker är intressant är att Schibsted, som jag tolkar det, är negativt inställd till förlsaget, TROTS att det inte är till deras nackdel. Varför inte hylla förslaget som flera andra remissinstanser?

Jag funderar... kan det vara så att Schibsted egentligen, som långsiktig strategi, faktiskt vill styra över även sina köpare/säljare till att använda deras integrerade betaltjänst, därför att det finns pengar att tjäna på själva sköta penningtransaktionerna? Precis på samma sätt som Tradera har gjort över tiden.

Fast det där är ju inte riktigt sant. Det var ju flertalet instanser som var kritiska till just den rapporteringsskyldigheten för privatpersoner som säljer begagnade prylar, antingen för att det skapar en skepsis mot cirkulär ekonomi/återbruk, eller för att administrationen kring det blev för stor.

I övrigt håller jag dock med ditt resonemang.
Citera
2023-01-21, 16:14
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Jag håller delvis med.
Det jag stör mig på är det låga antalet annonser som "tillåts". 30 annonser är ingenting. Har du småbarn hemma så har du säkert en helt hög med gamla barnkläder som blivit för små och som kan säljas på tradera för 30-150 kr styck. 30 annonstillfällen blir förbrukade på nolltid och du har kanske sålt total för 1500 kr.
Det andra störningsmomnentet är själva övervakningen. Jag vill inte vara övervakad av staten hela tiden, detta skapar onödig stress även om man är 100% laglydlig. Övervakningsamhället är ingen hälsosam miljö att leva i.

Håller med. Det blir svårarr att tänka på miljön och tjäna pengar samtidigt. Tid är också pengar. Tar tid att göra annonser
Citera
2023-01-21, 20:28
Medlem
Blingons avatar
Så vad kommer då införandet av det här ha för konsekvenser?

Jag tänker fritt, högt och brett här och är medveten om att det är många osäkra parametrar nedan, men låt oss börja här och se vart det leder..

Vilka summor pratar vi om?

Tradera har ca 1 miljon försäljningar per månad.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fanonfiles.com%2FP6uc88S0 y9%2FFi2022_01386-31_Tradera_Marketplace_pdf
Citat:
Tradera är Sveriges största marknadsplats för cirkulär handel med drygt en miljon
försäljningar
per månad.

Låt oss också anta att ett genomsnittligt försäljningspris på en annons är 250 kr (Min Traderakänsla säger att ett pris över 450 kr på en annons generellt är svårsålt och ett pris under 50 kr är inte värt besväret). Så, låt oss anta 250 kr tills vidare.

Detta skulle motsvara att Traderas säljare säljer för i princip 250 miljoner kr/mån, vilket blir 3 miljarder(!) på årsbasis. Är det någon här som tror att Skatteverket INTE är intresserad av en beskattning av dessa 3 miljarder?

Om Traderas säljare säljer för 3 miljarder per år, och Tradera tar 10% i provision skulle det betyda att Tradera har en omsättning någonstans på drygt 300 miljoner kr. Och det verkar stämma.

De hade en omsättning 371 miljoner under 2021. Och läser man årsredovisningen så framgår det att den totala omsättningen på marknadsplatsen var 2.7 miljarder. Källa: https://www.proff.se/foretag/tradera-marketplace-ab/stockholm/auktioner/2K1O5GYI63IM6/

----

Antal säljare som kan påverkas av DAC7

Det här är den svåraste siffran att uppskatta. Finns det någon som känner till korrekta siffror?

Vi antar att merparten av säljarna inte lägger upp fler än 100 annonser, eftersom detta är max tillåtna gräns för gratis upplägg. Vi antar att 25% av annonserna säljer vilket innebär att varje säljare genererar 25 sälj per månad.

Detta innebär att det finns som minst (1000000/25=) 40 000 unika säljare under en månad.

Låt oss säga att några har semester i ett kvartal och några ny tillkommer under nästa kvartal, några andra tar paus, några andra säljer mer under ett kvartal etc etc så vi drar till med (4x40 000=) 160 000 unika säljare under ett år. (Svår uppskattning här och något säger mig att det är lågt räknat).

Vi antar att 80% kommer fastna i nätet för kontrolluppgifterna till Skatteverket för DAC7, (över 30 annonser/2000 EUR). De andra 20% säljer färre än 30 annonser. Vilket ger 128 000 st som kommer få ett krav på sig från Skatteverket att redovisa sina inkomster/försäljningar.

Av dessa 128 000 har 80% INTE betalat någon skatt på sina inkomster eftersom vi antar att Traderas säljare inte tycker det är roligare än normalsvensken att betala skatt

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.regeringen.se%2Fratt sliga-dokument%2Fdepartementsserien-och-promemorio r%2F2022%2F04%2Frapportering-och-utbyte-av-upplysningar-om-inkomster-fran-digitala-plattformar%2F , sid 178:

Citat:
I en kontroll av personer som hyrt ut lägenheter, rum och hus via en uthyrningssajt var det enbart omkring 20 procent som redovisade inkomster från uthyrning av privatbostad i sin inkomstdeklaration.

Värt att notera är att antaganden ovan är lågt räknat, om man jämför med (promemorian sid. 178):

Citat:
I en kontroll av personer som kört andra personer mot betalning via en digital marknadsplats var resultatet att ca 2 procent av dem hade redovisat inkomst från plattformen i sin deklaration. Av de utredningar som Skatteverket därefter gjorde ledde hela 96 procent till beskattningsbeslut

Kvarstår således 102 400 st säljare som kommer vara tvungna att motbevisa Skatteverket angående sina inkomster.

----

Effekter på Skatteverket och förvaltning:

Av dessa 102 400 säljare blir 80% förbannade, dvs. 81920 st, som beslutar sig för att överklaga skattebeslutet, eftersom de defacto redan har gått med förlust med sin garderobsutrensning av gamla tröjor och inte har lust att betala skatt på förlusten.

Låt oss säga att en handläggare på Skatteverket behöver 2 timmar på sig för att behandla varje ärende. Det innebär 163840 timmar. Skatteverket har ca 6 månader på sig att handlägga slutskatteärenden, vilket motsvarar ca 1000 arbetstimmar.

Detta betyder 163 nya handläggare till Skatteverket BARA för att hantera DAC7 gällande Traderaförsäljningar.

Och enligt ovan nämnda promemoria (sid 179) så finns det sammanlagt 350 företag i Sverige som kommer påverkas. Det blir många handläggare som behövs.

----

Sammantaget så börjar jag förstå varför det är tyst om DAC7 från alla inblandade. Plattformsägarna vill hålla kvar kunder så länge det bara går och Staten vill inte bli av med skattepengar.

Jag förutspår ett jävla liv 15 mars 2024 när deklarationerna börjar skickas ut. Alternativt redan 1 februari 2024 för de som bruka loggar in på 'Mina Sidor' på Skatteverket och som har för nöje att kolla vilka kontrolluppgifter som dykt upp från föregående år.
Senast redigerad av Blingon 2023-01-21 kl. 21:07.
Citera
2023-01-22, 06:42
Medlem
Tradera har nu lagt ut information om DAC7
https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fdac7-faq%3Fcategory%3Dsalja&fbclid=IwAR15eAxuuMeA1ToGyO LPYaEkbLjrpIMCTtT8RRopJ2UW9HNk98vd54a2RuY
Citera
2023-01-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
Tradera har nu lagt ut information om DAC7
https://info.tradera.com/?path=%2Fguide%2Fdac7-faq%3Fcategory%3Dsalja&fbclid=IwAR15eAxuuMeA1ToGyO LPYaEkbLjrpIMCTtT8RRopJ2UW9HNk98vd54a2RuY

Yes och den står alltså under "Frågor och svar" inget mail eller under något pressmeddelande, allt för att mörka det så gott det går.
Citera
2023-01-23, 10:52
Medlem
Så om inte användarna är knutna till kontot med stark identifiering skulle inte lagen kunna gälla ? Så övriga sajter som inte har en knytning gäller inte denna lag över ? Tips på dessa sidor? Någon som är sugen på att ta traderas kunder?
Citera
2023-01-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Så om inte användarna är knutna till kontot med stark identifiering skulle inte lagen kunna gälla ? Så övriga sajter som inte har en knytning gäller inte denna lag över ? Tips på dessa sidor? Någon som är sugen på att ta traderas kunder?

Mkt intressanta frågor!

Man kan sälja på Marketplace via Facebook men självklart är det inte lika lätt att sälja där inne som tex på Tradera. I övrigt kan man ju vänta in nya plattformar ev som kringgår lagen, men i nuläget vet jag endast Marketplace på FB och Blocket som du kan sälja om du inte använder blockets betalningsmetoder.
Citera
2023-01-23, 23:20
Medlem
Blingons avatar
Det här var positivt!

Här har vi faktiskt en aktiv svensk auktionssajt för allt möjligt och som inte lägger sig i betalningstransaktionen och därmed inte omfattas av DAC7:

http://www.ettbud.se/

Extra bonus för gratis upplägg av annonser. Någon som har provat denna sajt?
Citera
2023-01-24, 10:17
Medlem
Fruktansvärt dåligt att inte tradera å blocket skickar ett mejl till alla som är registrerade...smyga undan detta bland frågor å svar är skitdåligt..vet flera som har tradera som en extrainkomst på fritiden..kanske har dom bidrag å låg lön som nu äventyras.
Citera
2023-01-24, 12:46
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fruktansvärt dåligt att inte tradera å blocket skickar ett mejl till alla som är registrerade...smyga undan detta bland frågor å svar är skitdåligt..vet flera som har tradera som en extrainkomst på fritiden..kanske har dom bidrag å låg lön som nu äventyras.

Väldigt väntat ändå. Skattereglerna har ju inte ändrats i och med detta, och de är vad jag kan se inte ålagda att informera om att de nu rapporterar in uppgifter till Skatteverket från årsskiftet - samtidigt som det skulle påverka deras verksamhet negativt om de informerade.
Citera
2023-01-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Väldigt väntat ändå. Skattereglerna har ju inte ändrats i och med detta, och de är vad jag kan se inte ålagda att informera om att de nu rapporterar in uppgifter till Skatteverket från årsskiftet - samtidigt som det skulle påverka deras verksamhet negativt om de informerade.
rapporteringen sker ju frånåmed nu...många kommer torska nu....
Citera
2023-01-24, 13:10
Medlem
nittonhundrafyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
rapporteringen sker ju frånåmed nu...många kommer torska nu....

Japp. Eller ja, datainsamlandet har redan börjat, rapporteringen sker nästa år, men det är ju sak samma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in