2023-01-23, 07:57
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Jag tror definitivt att JJ har hävdat någon form av nödvärn. Att TT var våldsam och fortsätta stötta sig på storyn att TT slog henne redan på krogen och i lgh gav hon sig på henne igen.

Allt för att komma ner i skalan från mord, dråp mot vållande och misshandel.

Man får hoppas att åklagaren är på det klara vad gäller uppsåtet.
Tex konversationer och googlande i telefonen som kan få det hela att klarna hur det egentligen stod till både före och efter brottet.

JJ kan hävda nödvärn hur mycket hon vill. Både hon och MH har hävdat att TT gick från lght, JJ nämnt att hon och TT blivit sams och MH såg inget våld ö h t.

Deras tidigare historier drar ner byxan på trovärdigheten.
Citera
2023-01-23, 08:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Polis/åkl är väldigt intresserade av om det fanns någon plan, ev tidigare snack om att göra sig av med TT. Hur mycket hat det ev fanns från de två gentemot offret. Några meddelanden mellan offret/MGM.

Så många anledningar för polisen att titta igenom telefoner noggrant långt tillbaka i tiden.
Där har vi olika uppfattning.
Jag menar att de endast går bakåt om de hittar något som indikerar plan under det sista dygnet och då följer det spåret. Och om de får förhörsuppgifter som behöver kollas upp, dvs något specifikt som de då letar efter.
Citera
2023-01-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Precis vad vi inte vet, är vad hon sagt under förhören.
Ingen vet vad MH sagt innan fyndet och inte heller vad hon sagt efter.
Det enda som sagts av Rullman är:
”MH har vid förhör uppgett att hon inte bevittnat några våldshandlingar”
Vad MHs advokat först uppgett till media.
”Min klient förnekar delaktighet”
Vad MHs advokat nu uppger:
”Jag uttalar mig inte om fallet”
Så vad MH egentligen sagt och när, vet vi ju inte……..
ÄNNU

Tyvärr är det nog så att M inte hjälpte polisen att hitta T, med tanke på att hon säger till läkaren 5 veckor efter hon anhölls att hon inte bevittnade något våld, att T lämnade lägenheten på natten, och misstänker att hennes vän kan ha med försvinnandet att göra då hennes beteende var avvikande.
Citera
2023-01-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Där har vi olika uppfattning.
Jag menar att de endast går bakåt om de hittar något som indikerar plan under det sista dygnet och då följer det spåret. Och om de får förhörsuppgifter som behöver kollas upp, dvs något specifikt som de då letar efter.

Så du menar att utredarna inte skulle vara intresserade av att se om det fanns något på telefonerna längre tillbaka än 24 timmar?

Ev SMS mm mellan BO och MGM, mellan MGM?

Ja, vi har verkligen olika uppfattningar!
Citera
2023-01-23, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Visst va de kakel/klinker efter renoveringen av WC?
Då är det gjutet golv/bjälklag, läggs plast över träbjälkarna sedan gjuter man för att få ett stumt underlag för klinkersplatorna.

Vet inte om det var klinkersgolv i hennes badrum eller vad det var som renoverades.
Men plast över träbjälkarna för att sedan gjuta gör man inte.

Även om badrummet hade varit flytspacklat så handlar det bra om någon centimeter och det blir ändå som en tunn skiva, inget bärande i det. Enbart för att göra golvet jämnt och rätt fall till golvbrunnen.
Citera
2023-01-23, 09:30
Medlem
Citat:
Så du menar att utredarna inte skulle vara intresserade av att se om det fanns något på telefonerna längre tillbaka än 24 timmar?

Ev SMS mm mellan BO och MGM, mellan MGM?

Ja, vi har verkligen olika uppfattningar!

Rätten bryr sig inte om vad som utspelat sig tidigare i livet, de vill ha kopplingar till den aktuella händelsen i närtid.
Det här "det var hon som började" är rätten väldigt trötta på att höra, de vill veta vad som hände vid detta tillfället och inget annat.
Skulle JJ ha nämnt i något sms eller liknande om att hon vill att T ska dö så är det helt annan sak då det är ett brott att uttrycka sig på det viset, det är ett mordhot.
Gammalt bråk är däremot inget de vill veta.
Ska de utreda hela deras livshistoria och bedöma efter det så hade varje utredning tagit 5 år.

Svenska rättssystemet skiljer sig en hel del om man jämför med t.ex USA där du kan dra upp något som är 20 år gammalt och göra den misstänkta "misstrodd ur juryns perspektiv".

I Sverige vill rätten utreda själva händelsen och allt utöver det är irrelevant.
Citera
2023-01-23, 09:43
Medlem
Novotars avatar
Häktningsförlängningen går ut imorgon 24/1 då har 2 v gått sen 10/1.
Citera
2023-01-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Rätten bryr sig inte om vad som utspelat sig tidigare i livet, de vill ha kopplingar till den aktuella händelsen i närtid.
Det här "det var hon som började" är rätten väldigt trötta på att höra, de vill veta vad som hände vid detta tillfället och inget annat.
Skulle JJ ha nämnt i något sms eller liknande om att hon vill att T ska dö så är det helt annan sak då det är ett brott att uttrycka sig på det viset, det är ett mordhot.
Gammalt bråk är däremot inget de vill veta.
Ska de utreda hela deras livshistoria och bedöma efter det så hade varje utredning tagit 5 år.

Svenska rättssystemet skiljer sig en hel del om man jämför med t.ex USA där du kan dra upp något som är 20 år gammalt och göra den misstänkta "misstrodd ur juryns perspektiv".

I Sverige vill rätten utreda själva händelsen och allt utöver det är irrelevant.

I närtid till händelsen ser jag som lite mer än de 24 timmar som trådskivaren hänvisar till. Självklart har utredarna intresse av att läsa av MGM telefoner längre tid än så.

Om du läser vad jag skriver så hänvisar jag inte till något som har med någon "livshistoria" att göra!

I Sverige vill utredarna ta reda på om det finns något intressant på MGM.s telefoner tidigare än ett dygn innan misstänkt brott.
Citera
2023-01-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vet inte om det var klinkersgolv i hennes badrum eller vad det var som renoverades.
Men plast över träbjälkarna för att sedan gjuta gör man inte.

Joo man lägger täckplast i botten på bjälklaget och över bjälkarna, sedan gjuter man med epscement.

Golv träbjälklag
GOLV: 1. Undertak, 2. Glespanel, 3. Regel, 4. Trossbotten, 5. Träbjälklag 45 x 220 mm, 6. Plastfolie*,*7. EPSCement®, 8. Rotnät, 9. Golvvärme ingjuten i flytspackel, 10. Flytspackel, 11. Tätskikt, 12. Fästmassa, 13. Klinker
https://www.epscement.com/anvandningsomraden
Senast redigerad av 2an 2023-01-23 kl. 09:55.
Citera
2023-01-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Joo man lägger täckplast i botten på bjälklaget och över bjälkarna, sedan gjuter man med epscement.

Golv träbjälklag
GOLV: 1. Undertak, 2. Glespanel, 3. Regel, 4. Trossbotten, 5. Träbjälklag 45 x 220 mm, 6. Plastfolie*,*7. EPSCement®, 8. Rotnät, 9. Golvvärme ingjuten i flytspackel, 10. Flytspackel, 11. Tätskikt, 12. Fästmassa, 13. Klinker
https://www.epscement.com/anvandningsomraden

Nu snackar du om att bygga helt från grunden, EPScement är inte cement precis utan det är cement blandat med frigolit. knappast stumt.
"EPSCement® är en värmeisolerande, högfyllande gjutbar lättbetong med mycket låg vikt"

Det är dessutom inget måste att plasta och använda "EPScement", men hur man bygger ett badrum kan du ta i en annan tråd.

Och nu var det en badrumsrenovering det handlar om, inte en nybyggnation.
Så även om de skulle ha byggt nytt och går enligt den data du har kopierat så är blir det inte stumt hur eller hur.

Återgå till ämnet kanske?
Citera
2023-01-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Häktningsförlängningen går ut imorgon 24/1 då har 2 v gått sen 10/1.

Nej, den förlängda häktningen går ut den 26/1 och det blir inget åtal innan dess enligt Rullman.
Citera
2023-01-23, 10:13
Medlem
Citat:
I närtid till händelsen ser jag som lite mer än de 24 timmar som trådskivaren hänvisar till. Självklart har utredarna intresse av att läsa av MGM telefoner längre tid än så.

Om du läser vad jag skriver så hänvisar jag inte till något som har med någon "livshistoria" att göra!

I Sverige vill utredarna ta reda på om det finns något intressant på MGM.s telefoner tidigare än ett dygn innan misstänkt brott.

Skulle nog säga att själva händelsen är de timmar då det faktiskt händer saker dvs kvällen/natten.
Rätten är inte speciellt intresserade av vad som hände dagen innan.

Folk i tråden vill veta men inte rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in