2023-01-22, 17:34
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Jag tror att jag är för psykologiskt avskärmad för att träffa nya personer. Dvs jag tar tillflykt till mina egna tankar och är sällan där i stunden, kan inte sänka garden och berätta om mitt egna känsloliv, har svårt att sätta mig in i andra personers känsloliv, flyr till komik och annat som gör att jag aldrig bildar djupare relationer och band.

Hur gör ni för att skapa djupare band till vänner och bekantskaper? Vad har ni för psykologiska väggar som ni håller upp och vad är era strategier för att riva ner dom och låta andra in?
Citera
2023-01-22, 17:52
Avslutad
Telefoni, chatt och appar. Jag har i stort sett inte träffat någon av mina vänner sen ungdomstiden. Ytterst kort tid men sen har jag kört igen. Jag har de bästa tänkbara vännerna man kan ha.
Vi pratar och reflekterar om precis allt av intresse, och ingen av oss dömer eller ifrågasätter någon annan. Vi har delade meningar men utbytet blir inte mindre för det.
Släpp inte in folk i ditt liv om du inte är en person som bokstavligen behöver andas andras luft.
Citera
2023-01-22, 17:57
Bannlyst
Har du några liggande trauman som orsakat detta? Hur var dina föräldrar?
Citera
2023-01-22, 17:58
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensson
Telefoni, chatt och appar. Jag har i stort sett inte träffat någon av mina vänner sen ungdomstiden. Ytterst kort tid men sen har jag kört igen. Jag har de bästa tänkbara vännerna man kan ha.
Vi pratar och reflekterar om precis allt av intresse, och ingen av oss dömer eller ifrågasätter någon annan. Vi har delade meningar men utbytet blir inte mindre för det.
Släpp inte in folk i ditt liv om du inte är en person som bokstavligen behöver andas andras luft.
Måste väl ha vänner om jag ska skaffa flickvän eller gå ut och göra något...? Annars är man ju en social kuf
Citera
2023-01-22, 18:02
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Har du några liggande trauman som orsakat detta? Hur var dina föräldrar?
Blivit hånad och skrattad åt många gånger, förutom det har jag inte så mycket minnen...

Har blivit sexuellt utnyttjad när jag låg medvetslös en gång...

Har haft det lite kämpigt med vänner sedan tidigare bland annat utfryst i gruppkonstellationer för att de tyckte jag tog för mycket plats...
Citera
2023-01-22, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jeanpaulsartre
Blivit hånad och skrattad åt många gånger, förutom det har jag inte så mycket minnen...

Har blivit sexuellt utnyttjad när jag låg medvetslös en gång...

Har haft det lite kämpigt med vänner sedan tidigare bland annat utfryst i gruppkonstellationer för att de tyckte jag tog för mycket plats...
Ah, då finns det alltså skäl till att du mist människotilliten. Önskar jag kunde säga de kan litas på men nej, det kan de inte, tvärtom och därför är många idag ensamma; de har tagit avstånd ifrån varann pga att de upplevt hur ondskefulla människor kan vara. Sådant sätter spår men man går inte såpass hårt i försvar av så få upplevelser oftast utan man läker ihop och try and try again, därför undrade jag om dina föräldrar då en bas av svek hade förklarat saken.
Citera
2023-01-22, 18:08
Bannlyst
Citat:
Måste väl ha vänner om jag ska skaffa flickvän eller gå ut och göra något...? Annars är man ju en social kuf
Om du visste hur många ensamma killar som kommit fram när man är ute. Ensamma som i grupp..Det blir enklare med en ensam kille då de då är ni två utan distraherande vänner.
Citera
2023-01-22, 18:23
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Ah, då finns det alltså skäl till att du mist människotilliten. Önskar jag kunde säga de kan litas på men nej, det kan de inte, tvärtom och därför är många idag ensamma; de har tagit avstånd ifrån varann pga att de upplevt hur ondskefulla människor kan vara. Sådant sätter spår men man går inte såpass hårt i försvar av så få upplevelser oftast utan man läker ihop och try and try again, därför undrade jag om dina föräldrar då en bas av svek hade förklarat saken.
Det finns även mycket ära och heder i denna värld, skulle gärna vilja skafffler sådana bekantskaper, men tror jag måste bygga upp modet eller nåt för att komma dit.
Citera
2023-01-22, 18:37
Avslutad
Citat:
Du vill alltså ha vänner för att skaffa flickvän... Fy fan så bakvänt. Såna som dig har jag träffat på i mina dagar. Dom bröt jag med. Du ska skaffa vänner för att ha socialt och eller intellektuellt utbyte med.
För mig gäller endast intellektuellt utbyte. Allt annat är nollat till 0%. Socialt utbyte kan vara tills nästa liv. Det är sådan jag är och det är jag innerligt stolt över.
Vad skulle socialt utbyte ge dig... Tuppa dig, lukta fisar, känna på varandras testiklar eller vad?
Citera
2023-01-22, 18:59
Medlem
jeanpaulsartres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensson
Du vill alltså ha vänner för att skaffa flickvän... Fy fan så bakvänt. Såna som dig har jag träffat på i mina dagar. Dom bröt jag med. Du ska skaffa vänner för att ha socialt och eller intellektuellt utbyte med.
För mig gäller endast intellektuellt utbyte. Allt annat är nollat till 0%. Socialt utbyte kan vara tills nästa liv. Det är sådan jag är och det är jag innerligt stolt över.
Vad skulle socialt utbyte ge dig... Tuppa dig, lukta fisar, känna på varandras testiklar eller vad?
Har mestadels intellektuellt utbyte med folk på internet. Har haft svårt att hitta vänner på samma intellektuella kapacitet som mig och/eller som ej är pålästa eller insatta i frågan. Men kanske ska börja kasta ut lite mer intellektuella frågor, för tatat försöka hova in mer intellektuella kamrater.

Jaa jag är orolig för att en potentiell flickvän kmr tycka jag är en social kuf i dagsläget.
Citera
2023-01-22, 19:13
Bannlyst
Citat:
Det finns även mycket ära och heder i denna värld, skulle gärna vilja skafffler sådana bekantskaper, men tror jag måste bygga upp modet eller nåt för att komma dit.
Ja jag klandrar dig inte det minsta, people SUCK these days, allt handlar om att vara värst och skada maximalast. Kommer ändå från en snäll generation själv men när jag ser hur de nya är..herregud..Rena rama psykopatin hur de behandlar varann. Hade man hälsat på varann med "Horunge!" på min tid, hade man fått sig en sjujävla smäll av sin förälder. tex. men så är de emot varann, allt handlar om att hugga först, de är fullkomligt inkapabla att knyta an till varann och känna människokärlek vilket är hemskt för oss som faktiskt KAN knyta an och behöver få göra det. vem ska man ty sig till? Finns ingen.
Citera
2023-01-22, 19:27
Avslutad
Citat:
Har mestadels intellektuellt utbyte med folk på internet. Har haft svårt att hitta vänner på samma intellektuella kapacitet som mig och/eller som ej är pålästa eller insatta i frågan. Men kanske ska börja kasta ut lite mer intellektuella frågor, för tafatt försöka hova in mer intellektuella kamrater.
Jaa jag är orolig för att en potentiell flickvän kar tycka jag är en social kuf i dagsläget.
Ja flickvänner vill oftast se att män är aktiva, på gång och språng i livet och har ett stort socialt nätverk. Kvinnor hatar äcklas av slackers. Be dina vänner ringa när du träffar tjejen så att inte telefonen ligger tyst, och säg äh nu är det grabbgänget igen som vill spela bowling. Fan dom låter mig aldrig vara.
När hon ringer och du inte vill träffas för att du sitter hemma i ensamhetens ro så säger du att du är upptagen med Lasses alla polare och spelar tennis. Ta foton på tennisracket och några tomburkar öl som du skickar vid utvalda tillfällen.

Japp! Helt rätt. Det är det intellektuella utbytet och sådana vänner du ska söka dig efter. Har du bara ett antal klipska och analytiska vänner som du känner igen dig i och som alltid finns så kommer du inte känna dig fysiskt ensam någonstans i världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in