2023-01-22, 14:23
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Ni som säger att du blir betalningsskyldig om det blir en vattenläcka för att du inte har hemförsäkring har ingen koll va?

Som jag förstått det så behövs det inte alls, hemförsäkring gäller främst lösöre i din bostad.

Hyresvärden har en egen försäkring som gäller lägenheten.

Inget jag läst om nyligen men har ett starkt minne av att det ligger till ungefär så här.

Eller?

Ansvarsförsäkring pratar vi om. Vilket ingår i hemförsäkringen.
Citera
2023-01-22, 14:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
That depends on how you live..
Använder du stearinljus? Laddar du mobiltelefoner på nätterna? Äger du en elsparkcykel som förvaras inomhus? Köper du elektriska varor från Kina? osv..

Enligt 'Lagen om alltings jävlighet' så råkar du ut för en olycka som totalförstör din bostad max en vecka efter du sagt upp din försäkring.
Fanns det inte en tråd där något pucko hade varit helpackad & somnat sittande i duschen så att avloppet blev blockerat?
Som orsakade vattenskador för miljonbelopp i resten av kåken.
Citera
2023-01-22, 14:26
Medlem
Raytheons avatar
Överfallsförsäkring ingår också.
Citera
2023-01-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Ni som säger att du blir betalningsskyldig om det blir en vattenläcka för att du inte har hemförsäkring har ingen koll va?

Som jag förstått det så behövs det inte alls, hemförsäkring gäller främst lösöre i din bostad.

Hyresvärden har en egen försäkring som gäller lägenheten.

Inget jag läst om nyligen men har ett starkt minne av att det ligger till ungefär så här.

Eller?

Det kan nog stämma (beroende på omständigheter) för en hyresrätt.

I en bostadsrätt har man större ansvar och då ska man ha ett tillägg på försäkringen som täcker skador på fastigheten som orsakas av t ex vattenläcka i din lägenhet. Men det behövs alltså inte för hyresrätt.
Citera
2023-01-22, 14:27
Medlem
Sist jag kollade upp det då var det olika försäkringar som kompletterar varandra. Värdens försäkring täcker inte riktigt allt, och då är det den boendes försäkring som ska gå in.

Det är riktigt korkat att vara utan egen hemförsäkring.
Citera
2023-01-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fanns det inte en tråd där något pucko hade varit helpackad & somnat sittande i duschen så att avloppet blev blockerat?
Som orsakade vattenskador för miljonbelopp i resten av kåken.
Jo, och han hade gjort det 3 gånger tydlgen. Hyresgästen betalade inte då men han blev vräkt
Citera
2023-01-22, 14:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Sist jag kollade upp det då var det olika försäkringar som kompletterar varandra. Värdens försäkring täcker inte riktigt allt, och då är det den boendes försäkring som ska gå in.

Det är riktigt korkat att vara utan egen hemförsäkring.
Jag har tidigare skrivit om ett fall där jag var fullständigt efterbliven & kopplade vatten själv i en lägenhet när jag var ung. Det gick åt helvete. Så här i efterhand kan jag tycka att jag borde fått betala den där halva miljonen själv pga. dumhet, men även fått ett kok stryk.

Men jag hade försäkring & efter ett tag fattade jag att jag hade samma försäkringsbolag som hyresvärden, så dom sket i att kräva varandra på pengar(dvs. sig själv) & av någon anledning fick jag inte heller betala självrisk.

Om detta är vanligt vet jag inte, men det kanske inte skadar att kolla var fastighetsägaren har sin försäkring.
Citera
2023-01-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Måste man ha hemförsäkring eller klarar man sig utan.
Betalar 130 kr per månad och det är cirka 1500 per år.

Tycker inte det är värt det.
Det dyraste jag har hemma är tv 4000 och soffa 2300
Säng 6000

Vad kan hända
Brand
Vatten läka
Inbrott

Men hur sannolikt är det
Under 20 år har ett rör läkt och åtgärdats av värden utan inblandning av försäkringen

Vid brand köper jag nytt ur egen ficka
Inbrott kan dom ta tv o Chromebook
Vattenläckage så tar värden hand om det, men ska kolla upp det igen för säkerhets skull

Vad tycker ni ... Är det värt pengarna
Tycker jag kan lägga 1500 per år på annat

Rättshjälp ingår också och den biten kan vara väldigt bra att ha för situationer som kan uppstå långt utanför boendet. Under vissa begränsade förhållande kan du använda hemförsäkringen för saker som stjäls ur bilen. Om du blir av med cykeln mm.

Sen finns det förhållandevis billiga "drulle" kompletteringar som inte är så tokiga.
Citera
2023-01-22, 14:54
Medlem
Citat:

Säng 6000

Vad kan hända
Brand
Vatten läka
Inbrott

Men hur sannolikt är det
Under 20 år har ett rör läkt och åtgärdats av värden utan inblandning av försäkringen

Vattenläckage så tar värden hand om det, men ska kolla upp det igen för säkerhets skull

Korkat att snåla på just det, kika på om det finns nån billigare hemförsäkring istället för att avstå helt. Skulle Du orsaka nåt i lägenheten som även drabbar dina grannar och du inte har en hemförsäkring kan det bli väldans besvärligt. Och dyrt!
Jag betalar 60kr/mån för min försäkring.
Citera
2023-01-22, 14:55
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Säng 6000

Vad kan hända
Brand
Vatten läka
Inbrott

Men hur sannolikt är det

Finns en tråd här på FB från i höstas där TS var hysterisk för att han ställt till med en enorm vattenskada utan att ha försäkring...
Citera
2023-01-22, 15:45
Medlem
sputnik2011s avatar
Hmm jag jobbar men är snål och skär ned på onödiga utgifter

129 kr obegränsad surf och fria samtal o sms
0 kr gratis tv kanaler 12345678
130 kr hemförsäkring
200 kr el
578 kr utgift

1037 kr per månad
600 kr kvartalet för el avtal

Så 1237 kr plus hyra 5289

Då kan jag spara 6441 kr per månad
Och då har jag pengar till mat och övrigt
Citera
2023-01-22, 15:51
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Korkat att snåla på just det, kika på om det finns nån billigare hemförsäkring istället för att avstå helt. Skulle Du orsaka nåt i lägenheten som även drabbar dina grannar och du inte har en hemförsäkring kan det bli väldans besvärligt. Och dyrt!
Jag betalar 60kr/mån för min försäkring.

Vilket försäkringsbolag är det ... Jag betalar för två personer ska vara försäkrad om jag varit ensam 98 kr och nu 130 ...

Provat sänka med det verkar som If är billigast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in