Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
För vissa kanske, men hur många historier har man inte hört om kvinnor som har chansen att lämna sina män utan att riskera fara men som väljer att stanna för att dem "älskar honom fortfarande". Har aldrig fattat det. Jag kanske inte förstår kärlek, men ETT slag EN gång, skulle för mig döda 10 år av kärlek på en sekund.
Det är ju det jag pratar om, det är traumabindningen. Traumabindningen är starkare än vanlig kärlek just eftersom man är traumatiskt bunden, det är alltså Stockholmssyndromet.
När det där första slaget kommer, är det backat av månader (kanske t.o.m. ÅR) av manipulationer så hårda att din hjärna är som en urvriden konjakssvamp; MOS. Du blir totalt hjärnvåldtagen och tror att du är så extremt ful, helt jävla värdelös och så korkad att du ska vara glad hon ens ser åt ditt håll, vilket hon oftast inte ens klarar med tanke på hur ful du är. Du tror att ingen annan någonsin vi ha dig igen pga allt du är, förstår du? De knäcker själen på dig, ditt livsväsen, din livsflamma och det börjar inte på första träffen utan de börjar fint med dig för att bli kallare och hårdare konstant lite efter lite för att vänja in dig och till slut är man där.
Traumabindning är oerhört svårt att förstå, oftast fattar bara experter eller de som varit där själva. En mycket psykiskt komplex situation. Personligen hyllar jag kvinnor över att de ens överlever och om de tar sig ur? WOW! Good job, mama!
Så tror du att ett slag dödar en 10årig kärlek, har du aldrig älskat. Älskar man på riktigt (eller är traumabunden) tar man tyvärr jävligt mycket då kärlek inte bara är att låta rinna ner i vasken, det kallas känslomässig likgiltighet. Slagen börjar heller inte med en knytnäve i ansiktet utan de kommer på sätt man inte kopplar till våld om en "olyckshändelse" eller "Oj vad klumpigt av mig, jag ber om ursäkt" eller oftast "men stå inte där då! Skyll dig själv för helvete!"
Men som sagt klandrar jag dig inte, det är oerhört komplext att förstå. Basically är det en långsam hjärntvätt till man har en lydig kvinnodocka man kan göra vad som helst med eftersom hon är så rädd för en att hon inte vågar protestera.