Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-22, 00:55
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Troligen inte då vi knappt har någon militär örlogsverksamhet kring Stockholm. Norrtälje och Värmdö, okej, Stockholms innerstad nej.
Då är det väl undervattenarbete för att sätta upp nät som hindrar ubåtar osv.

Mycket som sker just nu.
Citera
2023-01-22, 01:05
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Jag är född på 60-talet och kommer ihåg den gamla onda tiden då både Draken och Viggen kunde dundra förbi så lågt att man tog skydd, en gång var jag med scouterna på Lida utanför F18 i Tullinge, alla slängde sig på marken när en rote Draken flög över på en sannolikt olaglig höjd över friluftsgården där det ofta vistades barn och ungdom.
Inga ljudbangar men ett ljud som fick det att svartna för ögonen.

På den tiden var det inte olagligt. På den tiden övade flygvapnet enligt doktrinen krigets krav. De flög väldigt lågt och det orsakade en del haverier.
Citera
2023-01-22, 01:07
  #147
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Här tydliggör du att du inte vet vad du pratar om. Du har uppenbarligen aldrig sprängt bomber på ytan och sett resultatet mil bort över vatten.

Vi diskuterar ljudbangar från JAS 50-60 kilometer bort. Inte att spränga jätteladdningar liggandes på backen.

Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz

Att Flygvapnet oftare tränar utomlands medan det Svenska Flygvapnet skurit ned till noll, och samtidigt blivit belagda med miljoner miljöregler så de knappt får flyga längre. Det kan gott och väl förklara dina invändingar.



Men herre gud. Det är just därför Flygvapnet nu för tiden övar låghöjdsflygning över havet eftersom de inte av miljöskäl (läs även buller) inte får göra det över land längre.

Förr i tiden exploderade rutor i villor runt om i landet då viggen gick in i överljudsfart på låg höjd. Gripen har en betydligt kraftigare motor och orsakar större skador än så. Därför får de bara flyga på låg höjd över hav och möjligen Vänern.

Vid låghöjdsflygning över hav pratar vi inte om några 7000 meter. Och är väderförhållandena på ett visst sätt kan det smälla riktigt rejält över hela Stockholm, och skaka om marken.

Du är ju uppenbarligen en outbildad foliehatt som istället för att söka kunskap söker konspirationsteorier.

Smällen från en ljudbang avtar med kvadraten på avståndet. En viggenljudbang som trycker in en ruta på 100 meters avstånd är 10 000 gånger svagare på 10 kilometers avstånd. Det blir bara ett muller. Att förklara skakningar i marken, som kräver ansenlig energi, med att JAS gör ljudbangar 50-60 kilometer bort, det går liksom inte.

Dessutom: Viggens motor

Dragkraft
6690 kp (65.7 kN) RM 8A
7350 kp (72.2 kN) RM 8B
Dragkraft med ebk
11790 kp (115,8 kN) RM 8A
12750 kp (125,2 kN) RM 8B

Jämför med JAS 39C RM12 och 39E RM16

Dragkraft
RM 12 54 kN
RM 16 61.8 kN
Dragkraft med ebk
RM 12 80,5 kN
RM 16 98 kN


JAS har alltså en påtagligt klenare motor än Viggen. En 39C på full EBK har två tredjedelar av effekten hos motorn på en jaktviggen på full EBK. Så nej, du har fel där även med. Om du gillar att hålla på och dilla om "konspirationsteorier" så kan jag berätta för dig att det här med mRNA/DNA vacciner inte är några konspirationsteorier alls, jag har läst de tekniska rapporterna, varav några är sammanställda på svenska universitet, och i och med att du troligen är både dubbelvaccinerad och dubbelboostad vid det här laget, så kan jag bara säga att hade du inte varit så avvisande mot information utanför TV och DN/Aftonbladet, så skulle du ha en betydligt bättre chans än 50% att vara vid liv om 5-10 år. Du är en av de där "värdelösa ätarna" som WEFarna vill bli av med - det är deras egna ord.
Citera
2023-01-22, 01:10
  #148
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
På den tiden var det inte olagligt. På den tiden övade flygvapnet enligt doktrinen krigets krav. De flög väldigt lågt och det orsakade en del haverier.

Över 500 döda piloter under hela kalla kriget i övningar. Finns på Youtube en serie "om kriget kommer" eller något liknande.
R.I.P Svenska spjutspetsar
Citera
2023-01-22, 01:13
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Vi diskuterar ljudbangar från JAS 50-60 kilometer bort. Inte att spränga jätteladdningar liggandes på backen.

Smällen från en ljudbang avtar med kvadraten på avståndet. En viggenljudbang som trycker in en ruta på 100 meters avstånd är 10 000 gånger svagare på 10 kilometers avstånd. Det blir bara ett muller. Att förklara skakningar i marken, som kräver ansenlig energi, med att JAS gör ljudbangar 50-60 kilometer bort, det går liksom inte.

Dessutom: Viggens motor

Dragkraft
6690 kp (65.7 kN) RM 8A
7350 kp (72.2 kN) RM 8B
Dragkraft med ebk
11790 kp (115,8 kN) RM 8A
12750 kp (125,2 kN) RM 8B

Jämför med JAS 39C RM12 och 39E RM16

Dragkraft
RM 12 54 kN
RM 16 61.8 kN
Dragkraft med ebk
RM 12 80,5 kN
RM 16 98 kN

JAS har alltså en påtagligt klenare motor än Viggen. En 39C på full EBK har två tredjedelar av effekten hos motorn på en jaktviggen på full EBK. Så nej, du har fel där även med. Om du gillar att hålla på och dilla om "konspirationsteorier" så kan jag berätta för dig att det här med mRNA/DNA vacciner inte är några konspirationsteorier alls, jag har läst de tekniska rapporterna, varav några är sammanställda på svenska universitet, och i och med att du troligen är både dubbelvaccinerad och dubbelboostad vid det här laget, så kan jag bara säga att hade du inte varit så avvisande mot information utanför TV och DN/Aftonbladet, så skulle du ha en betydligt bättre chans än 50% att vara vid liv om 5-10 år. Du är en av de där "värdelösa ätarna" som WEFarna vill bli av med - det är deras egna ord.

Åerigen visar du din inkompetens. Du har uppenbarligen aldrig hört skillnaden på Viggens och Gripens motorer. Dragkraften har inte ett dugg med detta att göra.

Varenda flygflottilj fick ansöka om nytt utökat tillstånd eftersom Gripens motor genererar så pass mycket mer buller än Viggen gjorde. Nu har vi desstutom Gripen E som låter än jävligare. Det nya miljötillståndet gav även fler villaägare rätt till ersättning för skadade hus.

Sedan blandar du nu in mRNA-vacciner. Det visar att du är en riktig foliehatt. Dessutom heter det inte "tekniska rapporterna", möjligen medicinska studier.

Du är så jävla ute och cyklar så du borde söka hjälp eller börja studera så att du lär dig någonting.
Citera
2023-01-22, 01:16
  #150
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Tror inte heller att det beror på jaktflyget alls faktiskt. Blev en off-topicdiskussion där.

Vad tror du det beror på då? Många verkar ju hört/känt någon form av skakning/explosion.

Som sagt, det som beskrivs i tråden av de som var med om det motsvarar exakt ett paranormalt fenomen som förekommer mycket oftare i USA. Vad jag vet så har det aldrig berättats om ifrån Sverige tidigare. Bonnläppen som hävdar att det var ljudbangar har noll koll på vare sig simpel fysik eller flygvapnet.
Citera
2023-01-22, 01:24
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Som sagt, det som beskrivs i tråden av de som var med om det motsvarar exakt ett paranormalt fenomen som förekommer mycket oftare i USA. Vad jag vet så har det aldrig berättats om ifrån Sverige tidigare. Bonnläppen som hävdar att det var ljudbangar har noll koll på vare sig simpel fysik eller flygvapnet.

Nej eller hur? Jag har ingen aning om detta...

Sedan hävdade jag inte alls att det var pga flygvapnet. Läs om läs rätt. Det jag hävdade var att DET SKULLE KUNNA VARA detta. Det är en jävla skillnad.

Men du kan ju inte ens läsa så jag är inte förvånad att du tror på paranormala saker. Vetenskap vet du inte ens vad det är.
Citera
2023-01-22, 01:38
  #152
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fan vad många korkade gissningar det finns här, jag hoppas de flesta är fylleskämt.

Ljudbangar kan till skillnad från vad många skriver få marken att skaka.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudvallen

https://www.newsweek.com/what-sonic-...hquake-1649638.

https://abcnews.go.com/US/sonic-boom...ry?id=36579876

Edit, det står till och med på wikipedia.

Energimängden i ljudvågor, även väldigt kraftiga sådana, är väldigt låg, och att få berg, som har cirka 2500-3000 gånger högre densitet än luft, att skaka så mycket så att det märks, det kräver en rejäl ljudvåg. Som jag skrivit tidigare, så är sådana här "osynliga explosioner" mycket vanligare i USA än i Sverige. Vittnesuppgifter från folk som varit med om sådana här saker motsvarar exakt det som trådens vittnen beskriver, så det är inte långsökt att anta att det är samma, okända orsak bakom detta. En del människor har väldigt svårt att hantera sådant som existerar utanför deras kunskapsbas, så därför vill de desperat att det ska vara en JAS 60 kilometer bort som gör en överljudsflygning, för då känns det säkert igen.
Citera
2023-01-22, 01:42
  #153
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, jivetvis...

I denna video hör du dubbla ljudvallar per raket. Den första vallen är från objektet i sig självt, som åker in i atmosfären i alldeles för hög hastighet och den andra tätt inpå är motorernas start som själva genererar en ljudvall av trycket som dessa Merlins genererar. Dessa kan skaka loss saker på jordytan och det har hänt många gånger.
Varning hög ljudnivå om man har lurar:
https://www.youtube.com/watch?v=b-gpG3AYuck

Jämför man med rösterna i bakgrunden så är det där inte mer högljutt än ett vanligt nyårsfyrverkeri. Definitivt inte något som får marken att skaka så att en människa märker det.
Citera
2023-01-22, 03:08
  #154
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Som sagt, det som beskrivs i tråden av de som var med om det motsvarar exakt ett paranormalt fenomen som förekommer mycket oftare i USA. Vad jag vet så har det aldrig berättats om ifrån Sverige tidigare. Bonnläppen som hävdar att det var ljudbangar har noll koll på vare sig simpel fysik eller flygvapnet.
Nja , du menar att de ljuger då? Varför skulle så många anmäla en skakning om det inte skedde? Vilken anledning skulle de ens ha att ljuga?
Citera
2023-01-22, 03:13
  #155
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Smällen från en ljudbang avtar med kvadraten på avståndet.

Det gäller bara om ljudkällan står stilla. Flyger man med överljudshastighet så uppstår en kilformadvåg som rör sig i samma riktning som planet istället för att spridas som ringar typ när man kastar en sten i vattnet.

Detta gör att ljudet inte avtar med kvadraten och även om planet svänger undan så kommer vågen att fortsätta framåt med ganska hög intensitet innan den försvagas.

Sen kan det också uppstå konstiga effekter om planet inte håller rak kurs i överljudshastighet då vågorna slår mot varandra.
Citera
2023-01-22, 05:42
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jämför man med rösterna i bakgrunden så är det där inte mer högljutt än ett vanligt nyårsfyrverkeri. Definitivt inte något som får marken att skaka så att en människa märker det.

Tro mig, när 9 Merlins eller än värre 32 Raptors avfyras så är det så att marken skakar. Men nu handlar inte tråden om det utan om att flygplan i sin helhet "spränger ljudvallen". Det är alltså inte motorerna som gör det i ett flygplan, utan hela maskinen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback