2023-01-20, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Du verkade ta de personligt haha, jag skrev som sagt att jag bygger MIN uppfattning av de jag läst, hört och sett.

Vi har Hbg, nkpg, lkpg, jkpg, Örebro, Västerås och Uppsala.

Vilken UPPFATTAR du som den ”4e”.
Eftersom jag inte besökt alla är det svårt att säga vilken som känns störst. Men ska man gå på dina kriterier så sticker Uppsala, Örebro och Linköping ut. Sedan Helsingborg och Västerås i nästa ”tier”. Norrköping och Jönköping sist.

Det är väl jättetrevligt att du gillar din stad, men kända företag och människor kan du hitta i alla dessa städer. Snackar vi exceptionellt företagande i förhållande till befolkningsantal så är det väl snarare Gnosjö som sticker ut i landet. Googla på städerna med liknande befolkningsantal som Helsingborg så kommer du hitta kända personer, företag och byggnader i dem alla.
Citera
2023-01-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är ju TS som har fått någon form av mindervärdeskomplex och tror att han bor i en världsmetropol för att Mat-Tina och Zoegas kommer från staden.
Mindervärdeskomplex?

Var exakt i mitt inlägg osar det mindervärdeskomplex? Haha

Jag tycker bara det är fascinerande att Helsingborg sticker ut så pass mycket som det gör.. Örebro… Västerås? Nämn 10 saker som är starkt förknippade med de städerna?

Jag hatar inte de andra, jag har bara aldrig hört någon som sagt ”ah vi har bokat weekend i Örebro”. Nämn 10 personer från Örebro som gemene man skall känna till.
Citera
2023-01-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
Exakt det jag menar. Hen måste vara otroligt onykter som klassar gråa Örebro högre än tidigare nämnda städer. Jag har aldrig hört någon åka på utflykt till Örebro direkt.
Precis.. detta är heller inte någon tävling där ja säger Hbg är bäst på något sätt, enbart känsla av att Helsingborg är mer levande som det skrivs och snackas mer om rent allmänt.

Det jag skriver ang Uppsala osv gör jag lite som ett frågetecken. Helsingborg som stad står på sina egna ben när de gäller turism och aktiviteter för de lokal-invånarna. Känns Uppsala lever på närheten till stockholm..

Helsingborg har näst störst containerhamn och är Sverige inkörsport när de gäller full och fryslager tex.
Citera
2023-01-20, 00:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Jag känner i gen din beskrivning, och följande saker slår mig på en gång

1 Helsingborg äg ena halvan av Helsingborg-Helsingör dvs metropolitan area är egentligen dubbelt så stor.

2 det är en utpräglad handelsstad som levt på tullar yundrr många många år

3 det finns gamla pengar i staden både från handelsmännen/handelshusen och från adeln och dess gods utanför.

4 det var under lång tid kunglig residensstad när gamle kungen spenderade sommaren på sofiero

Jämför med Halmstad som även det känns som en väldigt mycket större stad än jämförbara städer av sama storlek. Både Helsingborg och Halmstad är för övrigt i jämförelse ganska tättbebyggt, vilket skapar bättre underlag för resturanger och pubar vilket genererar liv och rörelse.
Citera
2023-01-20, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag känner i gen din beskrivning, och följande saker slår mig på en gång

1 Helsingborg äg ena halvan av Helsingborg-Helsingör dvs metropolitan area är egentligen dubbelt så stor.

2 det är en utpräglad handelsstad som levt på tullar yundrr många många år

3 det finns gamla pengar i staden både från handelsmännen/handelshusen och från adeln och dess gods utanför.

4 det var under lång tid kunglig residensstad när gamle kungen spenderade sommaren på sofiero

Jämför med Halmstad som även det känns som en väldigt mycket större stad än jämförbara städer av sama storlek. Både Helsingborg och Halmstad är för övrigt i jämförelse ganska tättbebyggt, vilket skapar bättre underlag för resturanger och pubar vilket genererar liv och rörelse.

Det finns också ett gynnsamt geografiskt läge. Du kan inte lägga Linköping i samma kategori i det avseendet.
Citera
2023-01-20, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Precis.. detta är heller inte någon tävling där ja säger Hbg är bäst på något sätt, enbart känsla av att Helsingborg är mer levande som det skrivs och snackas mer om rent allmänt.

Det jag skriver ang Uppsala osv gör jag lite som ett frågetecken. Helsingborg som stad står på sina egna ben när de gäller turism och aktiviteter för de lokal-invånarna. Känns Uppsala lever på närheten till stockholm..

Helsingborg har näst störst containerhamn och är Sverige inkörsport när de gäller full och fryslager tex.

Jag är objektiv och skriver mitt med objektiva glasögon. Men som tidigare omnämnt, har man som många bott i Stockholm hela sitt liv är det enbart Stockholm man ser framför sig. Man blir hemmablind och har ofantligt svårt att värdera annat. Svårt att vara objektiv då och ta neutral ställning.
Citera
2023-01-20, 00:41
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det finns också ett gynnsamt geografiskt läge. Du kan inte lägga Linköping i samma kategori i det avseendet.

Linköping är för nära sthlm både mentalt och geografisk för att kunna utvecklas självständigt.

Helsingborg är långt från sthlm och skilt från Köpenhamn av en landsgräns, samtidigt som man enkelt kör ner till Hamburg, inner ju ditt inan lunch om man startar i god tid. Är även lika långt till Sylt som till Marstrand och Borgholm och då Sylt är mer bang för pengarna så åker man ju hellre ditt och tar med sig intryck från hela den tyskspråkiga världen hem.

Helsingborg kan helt enkelt utvecklas självständigt på ett annat sätt än städer i liknade storlek
Citera
2023-01-20, 00:42
Medlem
"Ingmar Bergman, 25 år gammal, utsedd till rekordung chef för Helsingborgs stadsteater den 6 april 1944" och
"Hans Alfredson föddes i Malmö[1] som son till annonschefen Folke Alfredson (1900–1946) och Aina Eriksson (1905–1996). När han var sju år gammal flyttade familjen till Helsingborg.[6] Alfredson gick på S:t Jörgens skola i norra Helsingborg och bodde inte långt ifrån Pålsjö skog, på Karl X Gustavs gata 65 på Tågaborg. Hans Alfredson tog studentexamen vid Hälsingborgs högre allmänna läroverk för gossar (Gossläroverket) i Helsingborg.
Tidig karriär, Svenska Ord
Alfredson debuterade 1948 som skribent på Helsingborgs-Posten, där han bland annat skrev filmrecensioner under signaturen "Simson""
Är två intressanta saker med Helsingborg.
Citera
2023-01-20, 00:42
Medlem
Citat:
Problemet med Linköping är att ingen har vägarna förbi. Det ligger liksom varken så nära Sthlm eller å andra sidan vid någon kustlinje. Det finns ingen attraktionskraft i det perspektivet. Ska du avväga helt får du gå efter liknande kriterier. I det avseendet kan man inte ens jämföra städerna. Linköping är stort och modernt absolut, men geografiskt ligger den absolut inte särskilt fördelaktigt alls. Hela 2 h och 20 min med bil upp till Stockholm. Badmöjligheten är väl sjön Roxen men även den ligger en hyfsat bra bit bort från själva stadskärnan.

Jag värderar inte det geografiska läget. Jag värderade vilka städer som kändes som större mellanstäder.

Vilket var det TS efterfrågade.

Jag gillar som sagt Helsingborg bättre (förutom den stora kriminaliteten) än Linköping - som jag redan kommenterat.

Är dock inte intresserad av att bosätta mig i någon av de.
Citera
2023-01-20, 00:52
Avstängd
Citat:
Det är ju TS som har fått någon form av mindervärdeskomplex och tror att han bor i en världsmetropol för att Mat-Tina och Zoegas kommer från staden.

Nej, Helsingborg är speciellt. Det kommer man inte ifrån. Kanske beroende på den stora höjdskillnaden, man ska gå i trappor etc. Allting ligger på olika nivåer i den staden. Men finns fler sådana städer som lever sig eget liv. Tex eskilstuna, även om den inte är lika fin som Helsinborg
Citera
2023-01-20, 00:57
Medlem
Citat:

Hahaha du glömde knutpunkten!

Dvs tågstationen..
Citera
2023-01-20, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Jag värderar inte det geografiska läget. Jag värderade vilka städer som kändes som större mellanstäder.

Vilket var det TS efterfrågade.

Jag gillar som sagt Helsingborg bättre (förutom den stora kriminaliteten) än Linköping - som jag redan kommenterat.

Är dock inte intresserad av att bosätta mig i någon av de.
För att förklara de jävligt enkelt vad jag i grunden vill belysa är att städer som Örebro, Västerås, Uppsala, Linköping upplevs som väldigt tråkiga intetsägande städer med nästintill obefintlig supporterkultur, stolthet och personligheter.

Jag som skåning tex har aldrig träffat en Helsingborgs som haft Gevalia/löfbergslila som sitt kaffe nr1. Däremot har jag läst att många upp svenskar gillar zoegas mer o mer.

Norrköping/Örebro/Uppsala. Nämn ett nationellt företag från respektive stad. Jag är inte ute efter var dryg men jag kan inte på rak arm komma på ett enda företag från dess städer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in