2023-01-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En barnfamilj tar inte HBG-färjan till Bakken, de åker bil över bron.

En halv-fin middag för 4 pers i Köpenhamn från Helsingborg med båt/tåg-biljetter = 2500 kronor.

Jag sitter inte och kill-gissar i Linköping. Jag har bott i Skåne i 20 år, med familj. Det sista 10 åren av dessa 20 betydde Danmark absolut ingenting just i min familjs liv. Men visst var det kul första gången att ta en längre bilsemester i Hamburg, Berlin, eller Amsterdam. Det är inte lika kul från Linköping. Å andra sidan var en skidsemester med familjen i bil omöjligt från Lund, 10 timmar bilresa till de närmaste dalafjällen.
INGEN från Helsingborg skulle ta bron till bakken.. vadfan snackar du om? Du har noll koll på Hbg de märks.
Citera
2023-01-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Malmö har väl också haft 3 lag i allsvenskan om vi nu inkluderar damlagen.
Helsingborg har haft 4 isf om vi räknar med damlag?
Citera
2023-01-23, 11:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
INGEN från Helsingborg skulle ta bron till bakken.. vadfan snackar du om? Du har noll koll på Hbg de märks.
Jo, det var ett dårligt exempel, bakken är norr om CPH och kanske en timme snabbare med färjan om man orka köa till den på sommaren. Från Malmö där jag bodde tog man givetvis broen.

Så att alla ska ha parametrarna klara så kostar färjan minst 1000 kr dagsbiljett med bil + familj under högperiod, samt tar långt över en timme tor inklusive kötid. Jag tog den en gång, fick räcka, den summan betalar ju bensin ända upp till Liseberg.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-23 kl. 12:20.
Citera
2023-01-23, 12:25
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En barnfamilj tar inte HBG-färjan till Bakken, de åker bil över bron.

En halv-fin middag för 4 pers i Köpenhamn från Helsingborg med båt/tåg-biljetter = 2500 kronor.

Jag sitter inte och kill-gissar i Linköping. Jag har bott i Skåne i 20 år, med familj. Det sista 10 åren av dessa 20 betydde Danmark absolut ingenting just i min familjs liv. Men visst var det kul första gången att ta en längre bilsemester i Hamburg, Berlin, eller Amsterdam. Det är inte lika kul från Linköping. Å andra sidan var en skidsemester med familjen i bil omöjligt från Lund, 10 timmar bilresa till de närmaste dalafjällen.

fan då har jag och de flesta jag känner gjort fel i alla år.. vi tar båten över och tåget direkt ner och hoppar av vid klampenborg.. Suck.. får börja köra via bron istället då
Citera
2023-01-23, 14:49
Medlem
Teus avatar
Citat:
Helsingborg har haft 4 isf om vi räknar med damlag?
Fel av mig, jag läste ditt inlägg snabbt och såg "Statternas damlag" och tänkte varför i helvete skulle vi börja räkna damfotboll.
Citera
2023-01-23, 15:19
Medlem
Citat:
Fel av mig, jag läste ditt inlägg snabbt och såg "Statternas damlag" och tänkte varför i helvete skulle vi börja räkna damfotboll.
Ingen fara! Jag räknade med damlaget enbart för att peka på fotbollens betydelse för staden, inget annat.
Citera
2023-01-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jag håller med dig om allt.

Elineberg var/är en rolig plats. Lite som en labyrint där det finns många små undangömda ställen. Och mycket grönt.

På 90-talet var det en tant som hoppade från ett av höghusen, och det gick ett rykte om att de aldrig hittade hennes ögon efter att hon landat. Givetvis skulle skolelever gå på en makaber liten skallgång på rasterna och leta efter ögonen. Haha!

Nä. Men Helsingborg är speciellt. Varje del är ett eget minne.

Oj det har jag inte hört talas om hon tanten som hoppade låter galet. Ja fina miljöer vid Elineberg. Kommer ihåg där bakom förskolan nedanför den gamla rampen som var där. Gillar att gå där i den dungen. Kommer även ihåg den långa rutschkanan som gick långt ner typ 20 - 30 meter ner till cykelvägen vid motorvägen. Och det är synd att dem har tagit bort dem flesta fotbollsmålen där. Var rätt många där 8-10 stycken kommer ihåg då 15 år sedan när man såg många spela fotboll där. Även jag och polare med ibland. Tråkigt att man inte ser sånt längre. Folk är bara inomhus nu tråkig utveckling.
Citera
2023-01-27, 23:38
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Citat:
Ingen fara! Jag räknade med damlaget enbart för att peka på fotbollens betydelse för staden, inget annat.

HIF:s damlag är fruktansvärt bra: Säsongen 2022 slutade 170 - 0 i målskillnad, och laget har bara funnits i 2 år!
Citera
2023-02-08, 19:51
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Sthlm, Gbg och Malmö är dem 3 stora städerna, inget konstigt med det.

Sen har vi typ 7-8 städer på 100k-150k som är väldigt jämnstora till invånartalet. Men det finns en stad som sticker ut på väldig många vis och skiljer sig från de övriga.

Helsingborg är så staden jag syftar på.. Kan inte sätta fingret på varför men om vi tar några exempel. Här kommer en lista på några punkter ang staden som jag har reflekterat över.

1. Staden känns större och mer levande än de andra på många vis.

2. Segregation i staden känns kontinental, sunkiga nergångna stadsdelar som Högaborg/Söder mitt i stan kontra 15 miljoners vilor ute i Laröd/Hittarp.

3. Fotbollens betydelse för staden.. Den enda stad efter Sthlm/Gbg där 3 klubbar varit i allsvenskan. HIF, Råå och Stattena även Stattenas damlag. Eskilscupen som är Sveriges näst största fotbollsturnering, sen har vi Olympia som måste vara Sveriges absolut anrikaste fotbollsarena.

4. Intresset kring fotbollen, HIF som varit på dekis ca 10 år drar mer eller mindre lika mycket som Norrköping som ändå varit topplag senast 9 åren. Har även lagt märke till att HIF berör väldigt många som följer andra klubbar. Supportrar som verkligen hatar HIF vi snackar alltså lag som Brage, Kalmar, Sirius, Örebros etc. Måste vara ren och skär avundsjuka haha.

5. Sedan har vi våldet som verkar vara oerhört djupt rotad i Helsingborg. T.ex kring fotbollsmatcherna, där är de likadant. Efter Sthlm/Gbg kommer Helsingborg utan någon som helst tvekan. Vidare har vi mc-gängen Bandidos vs HA och deras krig på 90-talet. Även idag tycks Hbg sticka ut jämfört med jämstora städer med sprängningar/skjutningar och en ganska stark känsla av sammanhållning bland stadens kriminella. Känns också som att balttar/invandrare haft en större respekt för svenskar i hbg än lkpg o dylika städer… Inte att glömma traditionen att åka över sundet för att supa och slåss med danskar haha.

6. Saker, byggnader eller personer från staden som ändå får anses ”kända”. Tetra pack, Ramlösa, Zoegas, Sofiero slott, kärnan, ”tura”, knutpunkten, Henrik Larsson, mat-Tina, the sounds, Bob hund, Smith & tell, tvillingstaden Helsingör 4km bort.

7. Utan att trampa på övriga städer i Sverige. Men HBG känns genuint som Sverige 4 största stad.

Jag har inte besökt all städer i Sverige utan detta bygger jag på allt man läst, hört och sätt genom åren.. Fler som känner liknade och har några teorier på varför det blivit så?

Fyll gärna på om de finns andra punkter som skiljer sig!

Citat:
Ursprungligen postat av Grinpitta
Sthlm och Gbg är svenska städer. Malmö och Helsingborg har varit danska 1000 år längre än svenska. Där har du en del av förklaringen. Sen har Sthlm förstört Skånes stora städer för alltid med massinvandring men det gäller ju alla svenska städer.

Den överlägset viktigaste förklaringen är stadens uppbyggnad. Helsingborg har en vältrafikerad pulsåder rätt igenom stadskärnan, en boulevard om man så vill. Den är också kantad av några mäktiga och vackra byggnader, som dessutom är mäktigt upplysta på natten.

Sådana boulevarder hittar man oftast enbart i större städer än vad Helsingborg är.

Lägg till detta den stora knutpunkten med tågstation och färjestation, som också är vältrafikerad. Tågstationen är dessutom förlagd under mark, vilket efterliknar tunnelbana - också någonting som mer eller mindre endast större städer har (inte ens Göteborg eller Malmö har tunnelbana, fast de är större än Helsingborg (och nej, Helsingborg har heller ingen tunnelbana, det är inte det jag skriver, utan att tågstationen EFTERLIKNAR tunnelbana)).

Täta färjeavgångar med 20-minuters mellanrum skapar också en känsla av liv.

Utöver det nämnda fortsätter man att planera staden i den stil som storstäder utvecklas, titta bara på de nyare byggnaderna utmed havet, samt den mäktiga promenaden utmed havet där folk kan bada, sitta och grilla, sola, spela boll och njuta av sommaren. Sådant ser man också mer eller mindre i enbart storstäder (åtminstone i den skalan som Helsingborgs variant är).

Slutligen. Om man inte tittar förbi de av mig nämnda ställen, utan håller sig inom dessa områden och inte utforskar vidare, varför man skulle kunna tro att staden fortsätter på samma sätt inåt land, så skulle man utan problem kunna tro att nämnda ställen tillhör en storstad med åtminstone 1 miljon invånare.

Dock räcker det att börja röra sig bort från den här huvudgatan (Järnvägsgatan) för att inse att staden inte är så stor som nämnda platser ger sken av.
Men medan man är där i "centrum" runtomkring knutpunkten, tågstationen, färjestationen, Järnvägsgatan, "Stortorget" upp mot det där tornet "Kärnan", inkl. parken runtomkring, samt den här strandpromenaden, så känns Helsingborg lite som en metropol.

That's it. Det finns inga andra logiska förklaringar till det.

Ta bort dessa egenskaper så försvinner storstadskänslan ganska omgående.
Senast redigerad av EnergizerBunny 2023-02-08 kl. 19:53.
Citera
2023-02-13, 20:55
Medlem
Jag har aldrig bott i helsingborg men har haft vissa kopplingar dit både privat och professionellt. Att den skulle kännas större än vad befolkningstalet ger vet jag inte men det är utan tvekan en mycket fin stad med hur den är placerad, byggnadsarkitektur etc.

För nästan tjugo år sedan hade jag en kollega som var från helsingborg och vad jag förstod på honom hade alltid hbg varit en väldigt segregerad stad. Förr av klass, senare av klass och etnicitet. Han berättade att det var en gata som skar igenom centrum (kom inte ihåg vilken men ni som har lokalkännedom vet säkert vilken jag menar). Du umgicks helt enkelt inte med någon so, bodde på fel sida. Har för mig han sa den södra sidan var det man skulle hålla sig undan. Det hade alltid varit så och inget mer med det.

Att helsingborgare skulle vara av ett särskilt släkte är något jag i olika sammanhang hört. T ex att helsingborgare bara gör affärer mes helsingborgare, det har jag empirisk erfarenhet av att det inte är helt sant. Kanske var det så på Hylands tid men knappast så nuförtiden.

Att det skulle vara svårt att lära känna människor där som nyinflyttad är något jag hört från flera källor, där verkar finnas en viss bärighet i påståendet skullejag tro. Kanske finns en allmän (och nedärvd?) skepsis mot utomsocknes och många helsingborgare verkar vilja bo kvar och därmed behålla sina sociala strukturer som de kanske haft sedan barnsben?
Citera
2023-02-14, 22:08
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Han berättade att det var en gata som skar igenom centrum (kom inte ihåg vilken men ni som har lokalkännedom vet säkert vilken jag menar). Du umgicks helt enkelt inte med någon so, bodde på fel sida. Har för mig han sa den södra sidan var det man skulle hålla sig undan. Det hade alltid varit så och inget mer med det.

Gatan du menar heter Trädgårdsgatan. Söder om denna låg arbetarstadsdelarna och de tunga industrierna. Norr om Trädgårdsgatan låg city med kontor och handel, och sedan stadsdelarna där de bättre belevade bodde. Idag är det precis samma scenario, men arbetarna är utbytta mot invandrare och utstötta.
Citera
2023-02-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Gatan du menar heter Trädgårdsgatan. Söder om denna låg arbetarstadsdelarna och de tunga industrierna. Norr om Trädgårdsgatan låg city med kontor och handel, och sedan stadsdelarna där de bättre belevade bodde. Idag är det precis samma scenario, men arbetarna är utbytta mot invandrare och utstötta.

tack för förtydligande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in