2023-01-20, 01:14
Medlem
sxephils avatar
Massinvandringen har ju förstört de flesta skånska städerna som sagt, tack resten av Sverige!

Helsingborg var en väldigt speciell stad förr, sundets pärla, men ghettofieringen och skenande kriminalitet har tagit bort mycket av det speciella. Staden känns inte lika rik som förr heller. Helsingborg var nog Sveriges bästa sommarstad på mänga sätt, oerhört fina stränder, mysigt levande centrum med gammal arkitektur, Kärnan, gemytliga byar och fin natur. Vackra skånska töser.

Nu är det MENA överallt på sommaren, kaxiga blattegäng med sunkig musik. Söder var lite mysigt förr, nu är det ett nergånget ghetto. Blir värre varje år.
Citera
2023-01-20, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Hahaha du glömde knutpunkten!

Dvs tågstationen..
Läste någonstans att Knutpunkten i Helsingborg har 45.000 besökare dagligen medan Norrköping hade 7000.

Knutpunkten aka ”knutan” är en ökänd centralstation.. framförallt förr 10 år sedan med 4-5 proppfulla pubar och 15 min mellan avgångar till Helsingör. Helsingborgs nattliv upplever jag också på egen nivåer. Vilka jämnstora städer stänger nattklubbarna 06.00 på morgonen?

Hade vänner som bodde i jkpg som var ute o drack några ggr på stan och där stängde klubbars kl 02. För en Helsingborg är de surrealistiskt, här förkrökar man till 00 sen tar man taxi buss till stan!

En annan sak som slog mig, uppåt har ni systemet att vända er till laglig väg. Är de stängt så är de kört. Här tar man en vända på sundet så har du vilken sprit du vill när du vill..
Citera
2023-01-20, 01:24
Medlem
Tycker helsingborg sticker ut bland liknande städer faktiskt. Segregerat, fint centrum, bra närområde etc. Känns faktiskt som en större stad än vad det är. Jag tror en bidragande anledning är att det inte finns något universitet (i princip) till skillnad från övriga städer i samma storlek.

Skulle nog aldrig flytta dit dock, men gillar staden bitvis ändå.
Citera
2023-01-20, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
För att förklara de jävligt enkelt vad jag i grunden vill belysa är att städer som Örebro, Västerås, Uppsala, Linköping upplevs som väldigt tråkiga intetsägande städer med nästintill obefintlig supporterkultur, stolthet och personligheter.

Kan hålla med om det.

Men detta säger inte emot att de städerna, och specifikt Linköping, ändå känns som klart mycket större städer än Helsingborg i karaktären. Vilket var just TS fråga (inte vilken stad man själv gillade, vilket du är inne på). Läs inlägg #1 igen om du inte förstår frågan.

Tycker att Helsingborg just är mer personligt för att den har en mer mysig lite dansk småbykänsla. Som jag som sagt gillar!
Citera
2023-01-20, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Massinvandringen har ju förstört de flesta skånska städerna som sagt, tack resten av Sverige!

Helsingborg var en väldigt speciell stad förr, sundets pärla, men ghettofieringen och skenande kriminalitet har tagit bort mycket av det speciella. Staden känns inte lika rik som förr heller. Helsingborg var nog Sveriges bästa sommarstad på mänga sätt, oerhört fina stränder, mysigt levande centrum med gammal arkitektur, Kärnan, gemytliga byar och fin natur. Vackra skånska töser.

Nu är det MENA överallt på sommaren, kaxiga blattegäng med sunkig musik. Söder var lite mysigt förr, nu är det ett nergånget ghetto. Blir värre varje år.

Håller med även dig.

Även om detta inte heller var TS fråga, så har fina Helsingborg tyvärr blivit lite av ett Bagdad i miniatyr. Trist på en så annars enormt fin stad med i botten så gemytlig dansk karaktär!
Citera
2023-01-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinot
Kan hålla med om det.

Men detta säger inte emot att de städerna, och specifikt Linköping, ändå känns som klart mycket större städer än Helsingborg i karaktären. Vilket var just TS fråga (inte vilken stad man själv gillade, vilket du är inne på). Läs inlägg #1 igen om du inte förstår frågan.

Tycker att Helsingborg just är mer personligt för att den har en mer mysig lite dansk småbykänsla. Som jag som sagt gillar!
Säger inte emot vad du upplever, har bara svårt att förstå vad som skulle kännas större? Puls? Byggnader? Vad har Linköping som inte Helsingborg har enligt dig när de handlar om vilken som uppfattas som störst?
Citera
2023-01-20, 01:46
Medlem
TUKs avatar
Helsingborg är en fin och levande stad med mycket attraktivt läge och stor historisk förankring enligt mig. En stad man åker Till. HIF...

Linköping t.ex. känns som en stad uppsmälld på en åker, med helt ointressant närområde. Plastig, tråkigt och själlös. En stad man åker Ifrån. Cluben...

Städer vid havet känns automatiskt mäktigare och större än vad de är.
Citera
2023-01-20, 02:07
Medlem
helsingborg är en håla med mycket våld samt en transitstad, man åker förbi eller igenom....
Citera
2023-01-20, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg41
helsingborg är en håla med mycket våld samt en transitstad, man åker förbi eller igenom....
Respekterar din syn på Hbg.. dessvärre får jag en stark känsla av du inte riktigt förstår min poäng med inlägget.

Om Hbg är en håla, vad FAN är inte Örebro och di andre? Haha

Det blir än mer larvigt om vi ska börja jämföra antalet invånare runt om kring städerna. Helsingborg-malmö tågförbindelse är nord Europas trafiktätaste avgångar. Helsingör med sina 60k invånare ligger närmare knutpunkten än väla köpcenter..

Alla svenska städer är ”hålor” rent drastiskt!
Citera
2023-01-20, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southisland
Säger inte emot vad du upplever, har bara svårt att förstå vad som skulle kännas större? Puls? Byggnader? Vad har Linköping som inte Helsingborg har enligt dig när de handlar om vilken som uppfattas som störst?

Mellastadskänslan.

Helsingborg har mer mysig småstadskänsla.
Citera
2023-01-20, 07:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamLivari
2 h och 20 min med bil till Sthlm är inte nära nära. Det är hyfsat nära men inte så att det på något vis väger till något fördelaktigt pendlingsmässigt. Alldeles för långt om man regelbundet ska pendla till Sthlm exempelvis för att jobba eller dyl. Där funkar Uppsalas avstånd men inte Linköpings. Som sagt det finns städer med mer gynnsammare lägen än Linköping. Linköping har utbudet men inte geografin med sig. Inte så många utifrån som korsar staden på väg till något specifikt exempelvis.

Du hinner fram och tillbaka över dagen så skulle säga att der är nära.
Citera
2023-01-20, 07:16
Medlem
Helsingborg är en ganska liten kommun till ytan så folkmängden är underskattad. Eftersom Helsingborg är centrum för NV-Skåne med kranskommuner som Landskrona, Höganäs, Åstorp, Ängelholm mm så finns där ett serviceutbud som är överdimensionerat i förhållande till stadens storlek på pappret.

Har skrivits en forskarrapport om detta, och där menas att Helsingborg i realiteten är Sveriges fjärde största stad, om jämförelsen görs äpple mot äpple.

Citat:
Storleken på en stad bör inte beräknas utifrån från dess kommungränser eftersom kommunerna i Sverige har så olika areal. Exempelvis är Uppsala kommun så omfångsrik att den rymmer sex kommuner av Helsingborgs yta, säger Ola Thufvesson. Istället menar författaren att ett mera rättvist mått på en stads storlek är hur många människor som bor inom en tremilsradie från stadens mittpunkt. En sådan mer regional bedömning gör att Helsingborg kvalar in på fjärde plats bland de stora städerna och passerar Uppsala.

https://portal.research.lu.se/en/publications/fjärde-staden-placemarketing-helsingborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in