Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så det spelar ingen roll om han finns eller inte, det är endast en moralkaka? Det köper jag.
Så större delen av Bibeln kan vi kasta bort? Inga mirakel? Ingen skapelse?
Och du vet de facto att det är hans bok och inte bara något människor knåpat ihop och har fått ett eget liv genom myt och upprepning? Eller är det bara ytterligare en sak man bara ska anta och köra med?
Snacka om att flytta målstolparna.
Vi började i en diskusion om vad man kan tro på och varför.
Du gör gång på gång om det till en fråga om vad man kan veta enligt vetenskaprns alla krav på vetskap.
Jag svarar dig igen.
För att en människa ska komma till tro så räcker det att en berättelse övertygar den enskilda människan.
Vi kan ta ett påstående här t.ex.
Jag har ätit mat idag.
Antingen så är din spontana reaktion att du tror texten om att jag har ätit mat idag eller så är den inte det.
Båda sakerna kan givetvis vara sanna. Kan ju finnas skäl till att jag inte har ätit mat idag ännu.
Men du tror antingen på vad jag säger eller så väcks ingen sådan tro hos dig.
Så är det också med Koranen.
Om jag ger Koranen till dig tror jag inte den kommer väcka någon tro.
Men om jag ger Koranen till en människa som pratar om erfarenheter och upplevelser där jag ser många paralleller till berättelserna i Koranen då är jag mer hoppfull över att den personen ska tro på berättelsen om Gud och om hur man bör leva enligt Gud.
Du har inga sådana erfarenheter så för dig är berättelserna i Koranen extraordinära.
Det betyder intecatt de är extraordinära för alla.
En del av oss har erfarenheter som gör att vi tror vad som sägs när vi hör Guds ord helt enkelt.