2023-01-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
ja för allmänheten är den okänd.

Tack för svar. Vilka teorier finns det som är rimliga gällande dödsorsak?
Citera
2023-01-18, 23:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
https://www.bildtagg.se/bild/pk79yxsim9og973kf20r20c

Här står att kroppen var svårt söndertrasad och att det fanns spår av militära sprängverktyg.
Citera
2023-01-19, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Läste på länken. Där står att dödsorsaken är okänd (eller att Polisen inte går ut med den).

Stämmer det fortfarande att dödsorsaken är okänd?
Ja dödsorsaken är okänd
Det beskedet har även anhöriga fått
Det enda som är säkert är att han sprängdes
Men hur det gick till har inte kunnat fastställa
Senast redigerad av Anedin 2023-01-19 kl. 05:38.
Citera
2023-01-19, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja dödsorsaken är okänd
Det beskedet har även anhöriga fått
Det enda som är säkert är att han sprängdes
Men hur det gick till har inte kunnat fastställa
Nej… dom anhöriga har fått beskedet självmord men föräldrarna vägrar acceptera det… hans närmaste vänner dvs dom som drog igång sökningen efter han har accepterat sanningen… ALLA inom försvarsmakten har accepterat det…
Citera
2023-01-19, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Nej… dom anhöriga har fått beskedet självmord men föräldrarna vägrar acceptera det… hans närmaste vänner dvs dom som drog igång sökningen efter han har accepterat sanningen… ALLA inom försvarsmakten har accepterat det…

Ok. Varför har vänner/kollegor accepterat det? Hade han uttryckt mörka/självmordsbenägna sidor till dem?

Sorglig historia. Men det som skaver hos mig är polis inte hittat elektroniska spår som tyder på sökningar gällande självmord osv? Misstänker att ett person som funderar att avsluta sitt liv googlar på massa saker som inte har med matlagning att göra.
Citera
2023-01-19, 15:22
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Men det som skaver hos mig är polis inte hittat elektroniska spår som tyder på sökningar gällande självmord osv? Misstänker att ett person som funderar att avsluta sitt liv googlar på massa saker som inte har med matlagning att göra.

Fetade:

Hur vet du att polisen inte hittat något?
Citera
2023-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ok. Varför har vänner/kollegor accepterat det? Hade han uttryckt mörka/självmordsbenägna sidor till dem?

Sorglig historia. Men det som skaver hos mig är polis inte hittat elektroniska spår som tyder på sökningar gällande självmord osv? Misstänker att ett person som funderar att avsluta sitt liv googlar på massa saker som inte har med matlagning att göra.
Mitt fetade….Pga det som utredningen har visat…

Så alla som tar livet av sig googlar självmord?… 🤔 hur gjorde man innan internet fanns och man kunde Google självmord… existerade inte självmord innan Google…

Jag undrar också precis som VAXAD vad vet du om vad han har sökt på och vad polisen har hittat?…
Citera
2023-01-19, 19:59
Medlem
Citat:

Får jag ställa en motfråga, varför skulle ej vänner/ kollegor acceptera det val Deniz gjorde?

Hur smärtsamt och hur fruktansvärt ont det än gör när en älskad ung närstående/vän/kollega beslutar sig för att avsluta sitt liv, till slut måste man ändå acceptera det, för att inte själv gå under av sorg samt även av självförebråelse - tankar som hade jag kunnat göra något för att förhindra detta.

De som var hans bästa vänner och kollegor har accepterat samt jag tror även respekterat hans val, vad de möjligtvis sörjer - förutom givetvis den gränslösa förlusten av Deniz - är att han ej velat anförtro sig åt någon vän eller eventuellt sökt professionell hjälp om vad som tyngde honom. Om han sökt hjälp med t ex samtal, stöttning, ev tankar om antidepressiv medicinering hos psykolog/ kurator vet vi ej.

För personer som har självmordstankar är det vanligt att googla olika metoder för att avsluta sitt liv och väga nackdelar mot fördelar.

I det här fallet kan jag tänka mig att tillvägagångssättet redan var bestämt på förhand; tillgång till sprängmedel samt gedigen kunskap om att det ej fanns någon risk att misslyckas med det tragiska, definitiva och ödesdigra beslut han fattat.

Vad jag förstått och hört så har ej Deniz uttryckt mörka/ självmordsbenägna sidor till vänner och kollegor.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fetade:

Vad som kommit fram är att Deniz googlat på köp av enkelbiljett SL, trots att han hade giltigt SL-kort.
Möjligtvis att kanske polisen även fått fram raderade sökningar på Tyresta nationalpark, att han varit där och fotograferat kunde man väl återskapa.

Har du några tankar om vad de ev kan ha hittat?
Citera
2023-01-19, 20:06
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
är att han ej velat anförtro sig åt någon vän eller eventuellt sökt professionell hjälp om vad som tyngde honom. Om han sökt hjälp med t ex samtal, stöttning, ev tankar om antidepressiv medicinering hos psykolog/ kurator vet vi ej.

För personer som har självmordstankar är det vanligt att googla olika metoder för att avsluta sitt liv och väga nackdelar mot fördelar.

[…]

Vad jag förstått och hört så har ej Deniz uttryckt mörka/ självmordsbenägna sidor till vänner och kollegor.
Du vet ingenting och babblar massa strunt. Varför skulle du ha ”hört” något när du inte har en aning om något alls. Ska vänner, bekanta och familj höra av sig till dig och berätta så du är uppdaterad? Sluta påstå saker du drar fram ur röven och sluta snacka skit om vad vänner vet eller inte vet. Du vet inte, det framgår med otvetydig klarhet.
Citera
2023-01-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Fetade:

Då jag läste tråden mer frekvent trodde jag att de elektroniska spåren (googlingen) pekade på hur man lagade mat osv. Har jag fel?
Citera
2023-01-19, 22:34
Medlem
Citat:
Får jag ställa en motfråga, varför skulle ej vänner/ kollegor acceptera det val Deniz gjorde?

Min undran var egentligen om det fanns varningssignaler?

Personer i min omgivning som begått självmord har inte upplevts som "total" chock när man tittar i backspegeln.
Senast redigerad av retina 2023-01-19 kl. 22:36.
Citera
2023-01-19, 23:14
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Vad som kommit fram är att Deniz googlat på köp av enkelbiljett SL, trots att han hade giltigt SL-kort.
Möjligtvis att kanske polisen även fått fram raderade sökningar på Tyresta nationalpark, att han varit där och fotograferat kunde man väl återskapa.

Har du några tankar om vad de ev kan ha hittat?

Ja, det har även kommit fram att Deniz varit och fotat fyndplatsen tidigare.

Utöver det så gissar jag att polisen hittat någon form av planering eller sök på utförande osv.
Polisen var ju oerhört snabba på att avfärda brott, så de måste ha haft någonting väldigt konkret redan innan fyndet.

Citat:
Då jag läste tråden mer frekvent trodde jag att de elektroniska spåren (googlingen) pekade på hur man lagade mat osv. Har jag fel?

Eftersom det rör sig om självmord så är inte utredningen offentlig. Dvs. alla spår har givetvis inte kommit fram här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in