2023-01-18, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Right. My bad. Men min ståndpunkt är densamma. De borde tillverkas i Sverige.

Grejen är kanske att det främst är UK som köpt dem gissar jag. I alla fall från första början.
Citera
2023-01-18, 19:25
Medlem
Verkar som Archer är på väg till Ukraina ändå. Iaf om man ska tro Aftonblaskan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgO2Kl/uppgifter-sverige-stottar-ukraina-med-pansarfordon

Jag är mer benägen att tro att vi pratar CV90, men men…
Citera
2023-01-18, 19:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Tror ni Tyskland låter Polen och Finland sända ett antal Leo till Ukraina nu när det är offentligt att Storbritannien skickar 14 Challenger 2?
Iofs är det kanske inte någon gamechanger men det lär ändå skrämma upp ryssen.

Vi får se på NATOs konferens nu. Om Tyskland släpper det så kommer det gälla alla länder inte vissa specifika.

Jag tror Ryssarna har respekt för Leoparden. Redan när den geparden med luftvärnskanoner kom och även Panzerhaubits 2000 snackade de mycket på rysk TV. De har respekt för Tyskland och Tyska vapen. Det sitter i det kollektiva rysk-sovjetiska minnet.
Citera
2023-01-18, 19:44
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Verkar som Archer är på väg till Ukraina ändå. Iaf om man ska tro Aftonblaskan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xgO2Kl/uppgifter-sverige-stottar-ukraina-med-pansarfordon

Sverige har ju ingen överflöd av bepansrade Suvar, eller Galten fordon så måste vara något från 80-90 talet som typ står på P regementen.
Finns det något kvar av de gamla PBV? Eller gavs allt det bort eller smulades sönder när vi kasserade stora delar av Svenska försvaret?
Citera
2023-01-18, 20:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
BAE är inte inblandade i NLAW. Det är SAAB och från början Bofors Dynamics.

Den utvecklades åt brittiska försvaret och tillverkas av Thales på Nordirland åt SAAB.

NLAW tillverkas med komponenter från flera länder, däribland Sverige. De monteras ihop av Thales.
Citera
2023-01-18, 20:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Archer är ett pansarfordon och detta system ligger i röret för att skickas. Formellt beslut kommer under torsdagen.
Citera
2023-01-18, 20:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Sverige har ju ingen överflöd av bepansrade Suvar, eller Galten fordon så måste vara något från 80-90 talet som typ står på P regementen.
Finns det något kvar av de gamla PBV? Eller gavs allt det bort eller smulades sönder när vi kasserade stora delar av Svenska försvaret?

Det mesta skickades till baltikum som nu har skickat vidare en hel del till Ukraina.. Men de gamla PBV var nog för gamla och slitna så de skrotades nog mest.

Gissningsvis är det främst PBV401 från förbandsreserven och hemvärnet som kommer att skickas.
Citera
2023-01-18, 20:12
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Archer är ett pansarfordon och detta system ligger i röret för att skickas. Formellt beslut kommer under torsdagen.

Archer verkar vara på väg. Gissningsvis handlar det även om andra pansarfordon. T.ex. XA-180 och/eller Pbv 302 och/eller Strf9040.
Citera
2023-01-18, 20:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det mesta skickades till baltikum som nu har skickat vidare en hel del till Ukraina.. Men de gamla PBV var nog för gamla och slitna så de skrotades nog mest.

Gissningsvis är det främst PBV401 från förbandsreserven och hemvärnet som kommer att skickas.

Skickades inte alla kvarvarande 401.or till Finland?
Citera
2023-01-18, 20:14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Skickades inte alla kvarvarande 401.or till Finland?

Nej, de sista som sparades tillfördes hemvärnet.
Citera
2023-01-18, 20:16
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Ok, när jag en gång var med i Hv, hade vi en 13 bil, och en lastbil vi var (insatshv)..
Däremot fick brandkåren i Dalsland 5 bandvagnar från BAE /hägglund men inte hv.
Citera
2023-01-18, 20:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ok, när jag en gång var med i Hv, hade vi en 13 bil, och en lastbil vi var (insatshv)..
Däremot fick brandkåren i Dalsland 5 bandvagnar från BAE /hägglund men inte hv.

Även de bandvagnar som hemvärnet fått står i regel hos brandkåren av praktiska skäl då de kräver en del service mm som brandkårens tekniker står för. Har en brandstation nära där jag bor med teknisk avdelning, och de håller ofta på och grejar med bandvagnar och kör iväg med dem för diverse olika övningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in