2023-01-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag har själv varit tveksam till detta tipset. Wille K*lingspor har jag träffat många gånger och han skulle aldrig pratat så som qtp skriver. Kanske någon som jobbade på tippen som är “ägaren” i inlägget.

Uppgiften kommer från MB som var den person som drev verksamheten på tippen. Jag fick för mig att han även ägde stället, med tanke på att han anlade en damm mm, men så var det kanske inte.

(jag kunde inte logga in på mitt gamla konto - fick skapa ett nytt)
Citera
2023-01-16, 10:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exqtp
Uppgiften kommer från MB som var den person som drev verksamheten på tippen. Jag fick för mig att han även ägde stället, med tanke på att han anlade en damm mm, men så var det kanske inte.

(jag kunde inte logga in på mitt gamla konto - fick skapa ett nytt)

Tack för klargörandet. Inga mer uppgifter om dansken?
Citera
2023-01-16, 10:26
Medlem
Citat:
Tack för klargörandet. Inga mer uppgifter om dansken?
Inte mer än att huset som han hyrde låg inne på tippområdet.
Citera
2023-01-16, 17:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exqtp
Inte mer än att huset som han hyrde låg inne på tippområdet.

Vet du om MB lämnade detta tips om dansken till Polisen ?
Senast redigerad av IB03 2023-01-16 kl. 17:59.
Citera
2023-01-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vet dom MB lämnade detta tips om dansken till Polisen ?
Vet ej
Citera
2023-01-17, 09:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du har helt rätt Ugglan. Det är en del som är mycket skumt med LH fallet och GJ. Om nu NB hade försökt föra bort GJs fru/sambo, varför rapporterade man inte det till polisen på direkten när Lisa försvann. Hon var trots allt försvunnen i fem dygn.
Sedan är det mycket misstänkt att Lisa hördes säga något i stil med ja det är klart när hon fickringde sin pappa strax innan brottet måste ha begåtts. Det låter sannerligen mer som hon pratade med en svensktalande person.
LH fallet och HA fallet har en hel del gemensamt, offren är unga kvinnor som har överfallits utomhus i juni och geografiskt ganska nära varandra. Sedan har det hittats utspridda ägodelar till båda offren. Kan tilläggas att båda offren överfölls precis i sista stund innan tillfället skulle försvinna för GM, HA ett 100-tal meter från hemmet, LH hade nycklarna i låset till sin moped.

Jag lyssnar lite på P4-dok. LH. Det är ju bara det att hur förklarar man alla dessa DNA-spår från NB, som blod, touch-DNA, sperma och avföring från NB ? Samt på insidan av LHs trosor ? Detta är ju mycket besvärande omständigheter om man säger så för NB. Hur kan man förklara bort detta då ? Det är ändå om han kan ha haft någon medhjälpare med sig för att ändå klara av allt detta själv ? Varför i så fall säger han inget då om denne ? Hur var det med NBs dator, innehöll den en hel del våldsporr ?

Jag frågar endast er tre Ugglan, Sculley och Skvagg (eller andra) om er syn på dessa uppgifter, så jag kan ta in olika perspektiv på detta. Jag anser det motiverat att fortsätta ta upp LH-fallet i samband med Helena-fallet i och med att de båda fallen innehåller dessa bröderna Jöns*on som en gemensam nämnare, hur den än må se ut. Som lite onödig kunskap kanske så kan jag nämna även följande:

Li*sa Hel*na Hol*m ( f. 7/2) och Hel*ena And*ersson (f.20/1) båda födda i vattumannens tecken, båda blev bortförda och gömdes samt blev mördade ungefär exakt på samma tid på året med 7 dagars diff. En parentes detta sista och inga vidare växlar på det.
Senast redigerad av IB03 2023-01-17 kl. 09:57.
Citera
2023-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Nerijus sperma och avföring fanns i ladan sedan flera tidigare besök. Fruns DNA på insidan av LHs trosor går däremot inte att bortförklara, men enkelt att förklara med bristande hygienrutiner. Ja, hans dator innehöll våldsporr. Det enda oklara kring mordet av LH är väl hur tidig brodern kom in i bilden?
Intressant spår!
Jag slår nog ett slag för PV och TS jag tänker lite som att om man våldtagit någon och den hotar med att avslöja kan det vara motivet och om man har fru och barn ,jag fick ett PM nån i tråden undrade vad jag tror om A Eklu*nd ja han är väl intressant men var han I Mariestad, om han var där höll han väl till vid rattugglan, och bodde säkert i sin Scania, Kan det ha varit nån av Danskarna som körde runt den här kvällen så tror jag på EA med sin corolla vad hade han för sig? Han som brann inne Pe*rsson tror jag han hette. Kan han ha känt de här?PV hade nog bilen men körde nog inte på kvällen
Citera
2023-01-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

Li*sa Hel*na Hol*m ( f. 7/2) och Hel*ena And*ersson (f.20/1) båda födda i vattumannens tecken, båda blev bortförda och gömdes samt blev mördade ungefär exakt på samma tid på året med 7 dagars diff. En parentes detta sista och inga vidare växlar på det.

Skillnaden är att med Lisa Holm vet man ganska så noga vad som har hänt, men i fallet med HA är det ingen som har en aning om vad som hänt efter försvinnandet på torget i Mariestad.
Citera
2023-01-18, 06:55
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Intressant spår!
Jag slår nog ett slag för PV och TS jag tänker lite som att om man våldtagit någon och den hotar med att avslöja kan det vara motivet och om man har fru och barn ,jag fick ett PM nån i tråden undrade vad jag tror om A Eklu*nd ja han är väl intressant men var han I Mariestad, om han var där höll han väl till vid rattugglan, och bodde säkert i sin Scania, Kan det ha varit nån av Danskarna som körde runt den här kvällen så tror jag på EA med sin corolla vad hade han för sig? Han som brann inne Pe*rsson tror jag han hette. Kan han ha känt de här?PV hade nog bilen men körde nog inte på kvällen

Vad roligt att du skriver i tråden igen trots de elaka påhoppen du fick i julas, bland annat av rovfågeln.

Du har berättat att Helena åkte till Anns födelsekalas och där pratade med ThSt i telefon innan hon lämnade kalaset. När anslöt ThSt och PeVa till sällskapet?

Det är så härligt allt det du har lyckats gräva upp, att man vet ungefär var Helena finns någonstans. Låt inte rovfågeln och andra stoppa dig från att berätta mer. Rovfågeln är bara ute efter att förvirra tråden. Jag hoppades faktiskt att mobbarna lämnat tråden så att vi seriösa som försökt lösa gåtan länge kan diskutera i fred.
Citera
2023-01-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Vad roligt att du skriver i tråden igen trots de elaka påhoppen du fick i julas, bland annat av rovfågeln.

Du har berättat att Helena åkte till Anns födelsekalas och där pratade med ThSt i telefon innan hon lämnade kalaset. När anslöt ThSt och PeVa till sällskapet?

Det är så härligt allt det du har lyckats gräva upp, att man vet ungefär var Helena finns någonstans. Låt inte rovfågeln och andra stoppa dig från att berätta mer. Rovfågeln är bara ute efter att förvirra tråden. Jag hoppades faktiskt att mobbarna lämnat tråden så att vi seriösa som försökt lösa gåtan länge kan diskutera i fred.
Tack!
Citera
2023-01-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat

TS var nog inte med i bilen han irrade nog på stan eller var på en annan fest, de kan ju ha kommit överens om att träffas senare på natten TS och HA ,skulle det vara så tror jag de åkte till Sandviken och då var TS den sista hon pratade med. Men jag tror att mer på att HA genomskådade PV hon förstod att han aldrig skulle lämna sin fru samtidigt som hon säkert hade blivit utsatt för nåt på natten en våldtäkt eller nåt, han fattade nog ett beslut, han visste vad som väntade om hon nådde hemmet .
Fick en fråga vem jag tror körde,det tror jag E*ik gjorde, Jag tror också att Pe*sson var med han som sängrökte som brann inne.i det sista scenariot är man nog vid Ekudden. Det här en gissning hur det kan ha gått till ingen sanning!
Båten var nog av en snabbare sort det hade PV o Pa*rik.
Citera
2023-01-18, 14:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratsar
Jag tror att godsägaren ägde mark omkring Fägre på den tiden, jag har för mej att att Helenas ryggsäck mm hittades på den här marken,har för mej att godsägarens söner var med på Pernillas inflyttningsfest

"Det var i början av sommaren den 13 juni 1992 skulle vi ha inflyttningsfest och på samma gång återförenas. Vi såg fram emot sommaren, kompisgänget hade spritts åt alla håll och kanter under dom senaste åren. Men den här sommaren hade alla samlats hemma i Mariestad. Vi var ett ganska stort kompisgäng på närmare 20 personer och vi tänkte det skulle bli en härlig sommar." (Pernilla Wadebäck, "Mardrömmen i Mariestad", Lotte Dalsgaard)

Just denna natten skulle då detta hända med Helena. Så kan man ju om vill uttrycka det om man misstänker att GM och MGM redan varit med på denna fest. PW säger endast i P4- dok att det var folk från Mariestad och Töreboda samt några från Stockholm som var på denna inflyttningsfest. All håll i kanter framkommer då inte riktigt i den beskrivningen då.

Om vi går in på bröderna J som då kan ha varit på denna fest då:
Den äldste brodern Gust*v Jönss*n (f.1963) bodde alltså på Österäng Egendom vid denna tid, men hans yngre broder Henr*k Jönss*n (f.1969) bodde vid denna tid i Malmö (flyttar sen vidare till Skanör 19921020) . Om vi tar då vem utav paret Vadebäck som kan ha känt dessa bröder så kan jag misstänka att det kan vara genom PWs man: Fredr*k Vadeb*ck (f.1969). Denne FW(V) hette egentligen innan PW och FW gifte sig 1993-07-10: Grah*m i efternamn, efter sin styvfader som modern bodde med efter att ha skilt sig från FW(V)s biologiske far: P-A Vadebä*ck. PW hette innan Jakobs*son. På Eniro och birthday.se, stavar de med endast "V", men när Pernilla figurerar i radio osv: "W". Det kanske är något skydd kanske som reporter kanske...jag vet inte (spekulation).

Redan 1988 bodde denne FW(V) som då hette Grah*m redan då på Kungsgatan i Töreboda. Då på nr. 32. 1991 flyttade han upp till Stöllet och då misstänker jag att han kunde studerat på Klarälvens folkhögskola. Han var tillbaka i Töreboda på just Kungsgatan på nr. 14 denna gång ihop med PW som hade flyttat in där 19920601. Han själv skrev in sig där 19920620. Alltså på den adress där denna inflyttningsfest ägde rum. Detta par bor dock inte här så länge utan flyttar sen till Österlånggatan 19 ,19921101. Lite kuriosa: Alltså den adress som TS flyttade ifrån 19921123, men då högst sannolikt en annan lägenhet förstås då.

FW(V)s mamma bodde 1988 på Slätteberg 8142, norr om Töreboda enligt Skatteverket. Det kan ju då vara så att FW(V) bodde där då som liten. Om bröderna J bodde söder om Töreboda i Fägre så kunde dessa FW(V) tidigare Grah*m och bröderna J ändå ha kunnat gått i samma skolor och känt varandra.

Frågan är om denne FW var på Stadt och PW var hemma ? Kanske långsökt. Vem den fjärde medpassageraren i taxibussen var har vi fortfarande i alla fall inget svar på. Helena ringer ju PW från Stadt om plånboken och då frågar hon om inte PW skall komma till Stadt. Kan hon frågat så om hon visste att hennes pojkvän redan var där eller var det bara en fråga från singeltjejen Helena som inte då tänkte på att PW också hade en sambo att tänka på i Töreboda ? Spekulering här.

Jag undrar lite hur te x GW har fått upp ögonen för sina "grabbar" ? Inte är det från alla de kartlagda människor som var på Stadt i alla fall , då han säger att hans gubbar inte var på Stadt. Dessa skall alltså ha känt henne väl...mmm. Var det från denna fest han fått dem ifrån, för PW borde ju givetvis gett Polisen en fullständig lista på alla som befann sig på denna fest ?

Det har alltid känts som en tystnad och ett tassande kring PWs och Helenas bekantskapskrets. Är det för GM finns nära denna krets ? Eller är det bara för ingen vill prata och ingen varken sett eller hört något ? Mmm.
Senast redigerad av IB03 2023-01-18 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in