Citat:
Ursprungligen postat av
kratsar
Jag tror att godsägaren ägde mark omkring Fägre på den tiden, jag har för mej att att Helenas ryggsäck mm hittades på den här marken,har för mej att godsägarens söner var med på Pernillas inflyttningsfest
"Det var i början av sommaren den 13 juni 1992 skulle vi ha inflyttningsfest och på samma gång återförenas. Vi såg fram emot sommaren, kompisgänget hade spritts åt alla håll och kanter under dom senaste åren. Men den här sommaren hade alla samlats hemma i Mariestad. Vi var ett ganska stort kompisgäng på närmare 20 personer och vi tänkte det skulle bli en härlig sommar." (Pernilla Wadebäck, "Mardrömmen i Mariestad", Lotte Dalsgaard)
Just denna natten skulle då detta hända med Helena. Så kan man ju om vill uttrycka det om man misstänker att GM och MGM redan varit med på denna fest. PW säger endast i
P4- dok att det var folk från Mariestad och Töreboda samt några från Stockholm som var på denna inflyttningsfest. All håll i kanter framkommer då inte riktigt i den beskrivningen då.
Om vi går in på bröderna J som då kan ha varit på denna fest då:
Den äldste brodern Gust*v Jönss*n (f.1963) bodde alltså på Österäng Egendom vid denna tid, men hans yngre broder Henr*k Jönss*n (f.1969) bodde vid denna tid i Malmö (flyttar sen vidare till Skanör 19921020) . Om vi tar då vem utav paret Vadebäck som kan ha känt dessa bröder så kan jag misstänka att det kan vara genom PWs man: Fredr*k Vadeb*ck (f.1969). Denne FW(V) hette egentligen innan PW och FW gifte sig 1993-07-10: Grah*m i efternamn, efter sin styvfader som modern bodde med efter att ha skilt sig från FW(V)s biologiske far: P-A Vadebä*ck. PW hette innan Jakobs*son. På Eniro och birthday.se, stavar de med endast "V", men när Pernilla figurerar i radio osv: "W". Det kanske är något skydd kanske som reporter kanske...jag vet inte (spekulation).
Redan 1988 bodde denne FW(V) som då hette Grah*m redan då på Kungsgatan i Töreboda. Då på nr. 32. 1991 flyttade han upp till Stöllet och då misstänker jag att han kunde studerat på Klarälvens folkhögskola. Han var tillbaka i Töreboda på just Kungsgatan på nr. 14 denna gång ihop med PW som hade flyttat in där 19920601. Han själv skrev in sig där 19920620. Alltså på den adress där denna inflyttningsfest ägde rum. Detta par bor dock inte här så länge utan flyttar sen till Österlånggatan 19 ,19921101. Lite kuriosa: Alltså den adress som TS
flyttade ifrån 19921123, men då högst sannolikt en annan lägenhet förstås då.
FW(V)s mamma bodde 1988 på Slätteberg 8142, norr om Töreboda enligt Skatteverket. Det kan ju då vara så att FW(V) bodde där då som liten. Om bröderna J bodde söder om Töreboda i Fägre så kunde dessa FW(V) tidigare Grah*m och bröderna J ändå ha kunnat gått i samma skolor och känt varandra.
Frågan är om denne FW var på Stadt och PW var hemma ? Kanske långsökt. Vem den fjärde medpassageraren i taxibussen var har vi fortfarande i alla fall inget svar på. Helena ringer ju PW från Stadt om plånboken och då frågar hon om inte PW skall komma till Stadt. Kan hon frågat så om hon visste att hennes pojkvän redan var där eller var det bara en fråga från singeltjejen Helena som inte då tänkte på att PW också hade en sambo att tänka på i Töreboda ? Spekulering här.
Jag undrar lite hur te x GW har fått upp ögonen för sina "grabbar" ? Inte är det från alla de kartlagda människor som var på Stadt i alla fall , då han säger att hans gubbar inte var på Stadt. Dessa skall alltså ha känt henne väl...mmm. Var det från denna fest han fått dem ifrån, för PW borde ju givetvis gett Polisen en fullständig lista på alla som befann sig på denna fest ?
Det har alltid känts som en tystnad och ett tassande kring PWs och Helenas bekantskapskrets. Är det för GM finns nära denna krets ? Eller är det bara för ingen vill prata och ingen varken sett eller hört något ? Mmm.