Citat:
Ursprungligen postat av
swentr.site
Dieselbilar är för yrkeschaufförer som taxi eller polisbilar där bilen är igång dygnet runt. Inte för privatpersoner köra diesel. Men det mest idiotiska i ett land som Sverige med arktiskt klimat på vintern är köpa en Tesla.
Diesel är dåligt som ren pendlarbil, men för de som reser långt i sitt jobb (som min fru) eller privat på längre semesterresor (som vi också gör ibland) så är det helt fantastiskt bra med en diesel.
Elbilar är perfekta i arktiskt klimat. Helt suveränt enkelt med att avfrosta och värma upp bilen enkelt via appen på telefonen. De har även testats omfattande i arktiskt klimat, och elmotroer har visat sig vara pålitligare att starta i sträng kyla än bensin- och dieselmotorer.
Så där håller jag verkligen inte med dig alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
-taki-
...eller för de som behöver dra släp lite längre sträckor. En del hästägare eller snöskoteråkare t ex.
Absolut.
Även detta är en stor orsak till att vi har en dieselkombi (fast vi redan har två elbilar). Är en helt fantastiskt bra dragbil som kan lätt dra 2,5 ton utan problem. Där kan inga (eller extremt få) elbilar konkurrera, och är inte riktigt bra alternativ för alla i dag.
Tror vi kommer få se dieselbilar, framför allt utanför städerna (där de nog kommer förbjudas snart) i många år till just för denna typ av användningsfall som du tar upp här.
Citat:
Ursprungligen postat av
swentr.site
Sant, men då ska det vara en jeep eller pickup med fyrhjulsdrift, ingen vanlig bil
Där håller jag inte alls med dig. Vi har en vanlig tvåhjulsdriven dieselkombi (E-klass) och den är en helt suverän dragbil. Extremt stark och pålitlig. Har aldrig haft problem att den inte orkat dra något. Officiellt 2,5 ton, men kan lätt dra 3+ ton.
Citat:
Ursprungligen postat av
LKKINGEN
Köp och kör på, dieselbilen är lika bra för miljön som en elbil sett på totalen av vad de släpper ut
Där håller jag inte med.
De är, trots partikelfilter och AdBlue, en massa partiklar och avgaser som är väldigt skadliga. Dör varje år tusentals svenskar i förtid i våra storstäder. Speciellt barn och gamla påverkas och får mycket lungskador pga. av dessa fossila utsläpp. Speciellt på vinterhalvåret med risk för inversion så blir nivåerna med skadliga partiklar väldigt höga.