2023-01-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Isåfall ska väl även hårdrockare betala extra skatt. De kostar vården pengar. Höj skatten på musikinstrument, högtalare, förstärkare och hörlurar.

Gymbögar kostar vården pengar i form av gymrelaterade skador. Höj skatten på gymredskap, kosttillskott etc.

Fotbollsspelare kostar vården pengar i form av idrottsrelaterade skador. Höj skatten på fotbollar, fotbollsskor, fotbollskläder etc.

Jag kan fortsätta listan i all oändlighet. Alla typer av människor kostar vården pengar. Så antingen höjd skatt för alla eller så låter vi vuxna människor ta ansvar för sig själva.

Nog är det så men vi har ett antal produkter som står för en stor andel kostnader i sjukvården. Sprit cigaretter och läsk. Läsk är inte beskattat med det i beaktande, men så bör det vara.
Alternativet skulle ju vara att låta alla med läskrelaterade skador sköta sig själva och dö i klasar utanför sjukhusen.
Citera
2023-01-17, 22:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drknow
Nog är det så men vi har ett antal produkter som står för en stor andel kostnader i sjukvården. Sprit cigaretter och läsk. Läsk är inte beskattat med det i beaktande, men så bör det vara.
Alternativet skulle ju vara att låta alla med läskrelaterade skador sköta sig själva och dö i klasar utanför sjukhusen.

De står inte för större kostnader än andra. Läskkonsumenter betalar skatt precis som alla andra.
Citera
2023-01-17, 23:11
Medlem
Citat:
De står inte för större kostnader än andra. Läskkonsumenter betalar skatt precis som alla andra.

Skatt är en intäkt för staten.
Sjukvård är en kostnad.
Citera
2023-01-17, 23:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Skatt är en intäkt för staten.
Sjukvård är en kostnad.

Absolut, men då borde väl de nämnda grupper jag räknade upp också betala högre skatt för att stå för sin egen sjukvård, ifall du nu tycker att skatterna i det här landet inte är tillräckligt höga.
Citera
2023-01-17, 23:27
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nej, vi behöver inte fler/och eller höjda skatter. Om något borde man snarare sänka skatten på inhemskt producerade grönsaker och frukt - skulle gynna både folkhälsan och vår självförsörjningsgrad som land. Win-win.
Citera
2023-01-18, 13:07
Medlem
Citat:
Absolut, men då borde väl de nämnda grupper jag räknade upp också betala högre skatt för att stå för sin egen sjukvård, ifall du nu tycker att skatterna i det här landet inte är tillräckligt höga.

Motiverade det tidigare.
Citera
2023-01-18, 16:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Motiverade det tidigare.

Nej. Du kom mest med floskler.
Citera
2023-01-19, 00:49
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bättre att förbjuda det helt och hållet, 50 piskrapp för varje cigg.

Ja om man vill köra full muslim retard så är det mer effektivt. Men är det vad vi vill?
Citera
2023-01-19, 00:50
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du vet att korrelation och kausalitet inte är samma sak va?

Ja. Men tror du att det röker fler eller färre nu?

Frågan var ganska tydlig.
Citera
2023-01-19, 01:28
Medlem
Varför sänker dom inte sockerhalten till Englands nivå bara ????? i läsk .
Citera
2023-01-19, 10:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Ja. Men tror du att det röker fler eller färre nu?

Frågan var ganska tydlig.
Och jag säger att det har lite att göra med skatten på tobak. Ett paket cigg 1996 hade kostat 47;50 i dagens penningvärde. Samma paket kostade då 50 spänn. Ciggen är alltså billigare idag.

Jag har inte slutat röka cigg för att det är dyrt, utan för att det är dåligt för mig. Vilket jag vågar ta gift på gäller för en majoritet av alla som har slutat röka sedan 1996.
Citera
2023-01-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Jag hatar sånt här. Detta kommer bara att göra tjockisar fattigare. Att höja skatten och priserna är aldrig svaret.

Och jo, individens ansvar är precis vad det är och precis vad det skall vara. Inget annat
Ska inte individen själv stå för vårdkostnaden då? Gastric sleeve och bypass, sjukskrivningar för knä och ryggproblem, blodproppar, diabetesbehandling och allt annat vi får betala för de som inte tar ansvar för sin hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in