Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-16, 08:47
Medlem
Livsmedelsverket vill att skatten höjs på läsk och andra drycker med socker, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Anledningen är att allt fler får sämre hälsa på grund av vad de äter och dricker.

– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna, utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Hittills har 85 länder infört en skatt på sötade drycker, något som lett till att konsumtionen minskat.

länk: https://sverigesradio.se/artikel/livsmedelsverket-kraver-atgarder-mot-daliga-matvanor

---------------------------------------------------

Hej,

Jag är en socker beroende person, gillar mina efterrätt och snackas därför denna inlägg, tack

Då var det sockret igen, sprit/tobak/snus höjdes 5%(Kan vara mindre)

Men varför är hela världen emot socker?

Företaget byter socker till Artificiellt sötningsmedel som redan är ett het diskussion om vad som är farligare, socker eller Artificiellt sötningsmedel.

Båda två har sina fördelar och nackdelar men ändå är sockret den enda som är "naturlig"

-------------------------------------

Jag ställer mig fortfarande att Alkohol/Tobak gör mer skada än socker.

Endast Snus och socker som inte dödar folk omkring sig.

Alkohol - skapar våld (Se varenda sport event), onyktra på vägen (Polis och andra myndigheter har kört onyktra och kört på folk) dessa skadar och dödar i årliga fas.. Yngsta var 1 år (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL4Po9/hon-var-det-enda-barn-jag-hade-kvar)

Tobak - forskning av cancer framkallning och ge andra genom rökningen (Sant när man få cancer kan vara inom 1 år eller 50 år, endast 10-15% av dom få de men resterande dör av andra skäl som hjärtinfarkt et c men ändå fakta)

Men även WHO skriker om detta

https://www.who.int/news/item/13-12-2022-who-calls-on-countries-to-tax-sugar-sweetened-beverages-to-save-lives#:~:text=The%20WHO%2 0manual%20highlights%20the,Africa%2C%20and%20the%2 0United%20Kingdom.
Citera
2023-01-16, 08:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
Livsmedelsverket vill att skatten höjs på läsk och andra drycker med socker, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Anledningen är att allt fler får sämre hälsa på grund av vad de äter och dricker.

– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna, utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Hittills har 85 länder infört en skatt på sötade drycker, något som lett till att konsumtionen minskat.

länk: https://sverigesradio.se/artikel/livsmedelsverket-kraver-atgarder-mot-daliga-matvanor

---------------------------------------------------

Hej,

Jag är en socker beroende person, gillar mina efterrätt och snackas därför denna inlägg, tack

Då var det sockret igen, sprit/tobak/snus höjdes 5%(Kan vara mindre)

Men varför är hela världen emot socker?

Företaget byter socker till Artificiellt sötningsmedel som redan är ett het diskussion om vad som är farligare, socker eller Artificiellt sötningsmedel.

Båda två har sina fördelar och nackdelar men ändå är sockret den enda som är "naturlig"

-------------------------------------

Jag ställer mig fortfarande att Alkohol/Tobak gör mer skada än socker.

Endast Snus och socker som inte dödar folk omkring sig.

Alkohol - skapar våld (Se varenda sport event), onyktra på vägen (Polis och andra myndigheter har kört onyktra och kört på folk) dessa skadar och dödar i årliga fas.. Yngsta var 1 år (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL4Po9/hon-var-det-enda-barn-jag-hade-kvar)

Tobak - forskning av cancer framkallning och ge andra genom rökningen (Sant när man få cancer kan vara inom 1 år eller 50 år, endast 10-15% av dom få de men resterande dör av andra skäl som hjärtinfarkt et c men ändå fakta)

Men även WHO skriker om detta

https://www.who.int/news/item/13-12-2022-who-calls-on-countries-to-tax-sugar-sweetened-beverages-to-save-lives#:~:text=The%20WHO%2 0manual%20highlights%20the,Africa%2C%20and%20the%2 0United%20Kingdom.

Jag tycker detta låter jättebra men tycker i så fall att man samtidig bör sänka moms och skatt på frukt och grönt och andra nyttiga livsmedel.
Citera
2023-01-16, 08:56
Medlem
Emellies avatar
Låt individerna få ta eget ansvar för sin hälsa istället. Vi har nog med skatter i det här landet och inget vettigt går pengarna till heller verkar det som, med tanke på att allt mer i samhället bara blir sämre.
Citera
2023-01-16, 09:11
Amen för i helvete vad ere för pissregering vi röstat fram?!?!
Sänk skatten på det som är nyttigt istället för lägga till skatt efter skatt efter skatt.. vanligt jävla vatten på flaska kostar 15-20 spänn. färskpressad ekologiskt juice kostar 35-40 spänn..,
Citera
2023-01-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Amen för i helvete vad ere för pissregering vi röstat fram?!?!
Sänk skatten på det som är nyttigt istället för lägga till skatt efter skatt efter skatt.. vanligt jävla vatten på flaska kostar 15-20 spänn. färskpressad ekologiskt juice kostar 35-40 spänn..,

Detta har ingenting med regeringen att göra, Livsmedelsverket som uttalat sig.
Citera
2023-01-16, 09:17
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Detta har ingenting med regeringen att göra, Livsmedelsverket som uttalat sig.

JO MEN FAN VAD DET LÖNAR SIG ATT JOBBA!!!!
SNART KOSTAR EN LUNCH 199 SPÄNN
PÅ PALMES TID BLEV MAN DYGRAK EFTER EN LUNCH FÖR 199 RIKSDALER
Citera
2023-01-16, 09:21
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde till Ekot.

I just det här fallet så anser jag att det verkligen är upp till individen. Varenda jävla människa vet att läsk inte är sunt. Om man inte vet det kommer spelar inte några kronor extra någon roll heller.

Vad man borde göra är att på ett tydligare sätt klargöra vad som innehåller större mängder socker utan att man tänker på det, bröd, flingor, skinka osv.
Citera
2023-01-16, 09:23
Medlem
cacas avatar
Jävla skitförslag som gör comeback efter legat i träda ett antal år och dvs är redan provat ihop med lyxskatt på choklad mm.

Är inte skatt på socker som kommer vara lösningen på eventuella hälsoproblem. Det som händer med skatt på socker är endast att allt fler kommer dricka läsk med syntetiskt framtagna sötningsmedel då dessa kommer vara billigare. Om det är bättre alternativ kan en snabb googling ge svar från fettbindande till ökar aptiten och risk för diabetes 2 eller svar som guds gåva mot socker.

Att bestraffa socker och konsumenter med mera skatt som inte kommer ge något resultat beprövat redan. Här ett annat beprövat koncept nämligen tv, ingen sändning innan 17:30 och myrornas krig efter 22:00, program bara allmänbildning enligt statens tyckande. Samt reglera internet så man inte kan kolla film, youtube, spela mm utan bara söka trist information.

Då skulle folk göra som man gjorde förr, man går ut och leker, rör på sig. Så som barn gjorde typ halva 70 talet innan video och andra hemskheter kom. Dvs inget att göra stillasittande = man hittar på saker då man rör på sig. Det vore ett lyft för folkhälsan om något.

Andra vansinniga idéer för förbättra folkhälsan vore totalförbjud för resor kortare än en mil med bil, buss etc. GPS övervakning i fordon och dyr avgift varje ggr man kör för korta sträckor. Då skulle folk få gå eller cykla och stora hälsovinster skulle det även bli. Sen kan vi även byta namn på landet till väst Korea och hylla vår ledare med applåder hela tiden.

Nej skatt är förlegat och vi betalar redan nog i detta land, ansvaret ligger hos den som köper läsken eller den som gett pengar så personen kan köpa läsk, dvs oftast föräldrarna. Deras egna jävla val hur de väljer ge sina barn den bästa kosten och andra förutsättningar för livet. Deras ansvar i grund och botten.

Sen att jag skulle få betala någon kr extra för de socker jag använder pga dålig hälsa hos andra, hur hjälper det dem? Att min hemgjorda saft på egen odlade bär, vatten och socker blir dyrare är det tanken att de ska tvinga mig köpa fun light för det ska vara ett hälsosammare alternativ?

Nej politiker måste fan våga ta i problemet och inte göra som idag att allt ska regleras med skatter och avgifter, klart kostar socker 1000 kr/kg så kommer man inte använda mycket socker, men är det verkligen här problemet ligger?
Citera
2023-01-16, 09:29
Medlem
Borde man inte sänka skatten på frukt och grönt istället? "[...]det måste bli lättare att äta hälsosamt" blir ju en eufemism i det här sammanhanget.
Citera
2023-01-16, 09:29
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Jag hatar sånt här. Detta kommer bara att göra tjockisar fattigare. Att höja skatten och priserna är aldrig svaret.

Och jo, individens ansvar är precis vad det är och precis vad det skall vara. Inget annat
Senast redigerad av SomaliSwimmer 2023-01-16 kl. 09:32.
Citera
2023-01-16, 09:38
Medlem
yz44s avatar
Vore bättre att sänka momsen på basvaror, vi har redan EUs näst högsta moms.
Citera
2023-01-16, 09:38
Medlem
DerRoteBarons avatar
Nog för att vi har skatter så det räcker och blir över redan, men övervikt är ett stort problem och relaterade hälsoproblem leder till lika många dödsfall som alkohol och vår tids digerdöd Corona. Mer skatt kommer naturligtvis inte lösa någonting, men beskattning är det enda våra politiker är kapabla att göra. Sen ska väl rätt vara rätt, om rökare och de som dricker alkohol ska betala en massa extraskatt ska även de feta göra det, för de kostar vården en massa pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in