2023-01-17, 12:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Tror du att det röker fler eller färre sedan skatterna på tobak har höjts sedan 90 talet?
Du vet att korrelation och kausalitet inte är samma sak va?
Citera
2023-01-17, 12:36
Medlem
Juice är ohälsosammare än läsk men kommer väl ingen skatt på det. Visst, om man nöjer sig med ett litet glas juice om dagen men av egen erfarenhet vet jag att det blir mer än så. Lätt att halsa en liter i falsk tro att man gör något nyttigt för kroppen. Vi är inte gjorda för att trycka i oss 20 apelsiner. Fruktos måste omvandlas till glukos av levern innan det släpps ut i blodet. Glukos som inte omvandlas lagras som fett. Man kan få skrumplever liknande ett alkoholmissbruk. Därför är det värre att dricka juice än coca cola. Åtminstone vet de flesta att läsk inte är nyttigt medan jag mistänker att det råder bristande kunskap om det andra.

Bristen på logik att angripa just läsk får mig att undra vad som är motivet. Skattepengar låter för enkelt. Kanske är ytterligare ett led i kampen att knäcka livsviljan. Under pandemin var det främst kulturen man försökte stoppa. Kunde inte gå på konserter och bio utan vaccinering. Biblioteken stängde ner. Allt som är roligt ska förbjudas av någon anledning. Vill människor trösta sig med godis och läsk i den här galna världen så låt dem göra det.
Citera
2023-01-17, 12:36
Medlem
Christopher.s avatar
Sitter och dricker en lågbeskattad läsk (nåväl) som den ligist jag är.
Citera
2023-01-17, 12:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det vore nog bättre för den mentala hälsan hos befolkningen om staten inte agerade storebror i varenda liten aspekt av folks liv.
Om de menar allvar med sina påståenden om folkhälsa så kan de i så fall börja med att sänka skatten på frukt, grönt och annat nyttigt.

Just så.
Ge kärringen på livsmedelsverket sparken som tack för hennes DDR-utspel.
Citera
2023-01-17, 13:26
Medlem
redbarradios avatar
Låtsas värna om vår hälsa samtidigt som de höjer priserna på mat och skyller på ”inflation” rättelse Fakeflation.

Man kan varken äta hälsosamt eller ohälsosamt nu mer.

Feels good man.
Citera
2023-01-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
Livsmedelsverket vill att skatten höjs på läsk och andra drycker med socker, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Anledningen är att allt fler får sämre hälsa på grund av vad de äter och dricker.

– Vi kan inte lägga allt ansvar på individerna, utan det måste bli lättare att äta hälsosamt, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Hittills har 85 länder infört en skatt på sötade drycker, något som lett till att konsumtionen minskat.

länk: https://sverigesradio.se/artikel/livsmedelsverket-kraver-atgarder-mot-daliga-matvanor

---------------------------------------------------

Hej,

Jag är en socker beroende person, gillar mina efterrätt och snackas därför denna inlägg, tack

Då var det sockret igen, sprit/tobak/snus höjdes 5%(Kan vara mindre)

Men varför är hela världen emot socker?

Företaget byter socker till Artificiellt sötningsmedel som redan är ett het diskussion om vad som är farligare, socker eller Artificiellt sötningsmedel.

Båda två har sina fördelar och nackdelar men ändå är sockret den enda som är "naturlig"

-------------------------------------

Jag ställer mig fortfarande att Alkohol/Tobak gör mer skada än socker.

Endast Snus och socker som inte dödar folk omkring sig.

Alkohol - skapar våld (Se varenda sport event), onyktra på vägen (Polis och andra myndigheter har kört onyktra och kört på folk) dessa skadar och dödar i årliga fas.. Yngsta var 1 år (https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zL4Po9/hon-var-det-enda-barn-jag-hade-kvar)

Tobak - forskning av cancer framkallning och ge andra genom rökningen (Sant när man få cancer kan vara inom 1 år eller 50 år, endast 10-15% av dom få de men resterande dör av andra skäl som hjärtinfarkt et c men ändå fakta)

Men även WHO skriker om detta

https://www.who.int/news/item/13-12-2022-who-calls-on-countries-to-tax-sugar-sweetened-beverages-to-save-lives#:~:text=The%20WHO%2 0manual%20highlights%20the,Africa%2C%20and%20the%2 0United%20Kingdom.

Inte för skatter i allmänhet. Men någon måste betala för den oerhörda kostnad som följer intag av läsk och annat sockerstint.
Citera
2023-01-17, 18:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drknow
Inte för skatter i allmänhet. Men någon måste betala för den oerhörda kostnad som följer intag av läsk och annat sockerstint.
Problemet är inte att folk dricker läsk och äter godis. Problemet är att vi nu för tiden inte bara ska acceptera fethet, utan även hylla den.
Citera
2023-01-17, 18:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Detta har ingenting med regeringen att göra, Livsmedelsverket som uttalat sig.

Och vilka styr myndigheterna? Jo, regeringen.
Citera
2023-01-17, 18:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Nog för att vi har skatter så det räcker och blir över redan, men övervikt är ett stort problem och relaterade hälsoproblem leder till lika många dödsfall som alkohol och vår tids digerdöd Corona. Mer skatt kommer naturligtvis inte lösa någonting, men beskattning är det enda våra politiker är kapabla att göra. Sen ska väl rätt vara rätt, om rökare och de som dricker alkohol ska betala en massa extraskatt ska även de feta göra det, för de kostar vården en massa pengar.

Isåfall ska väl även hårdrockare betala extra skatt. De kostar vården pengar. Höj skatten på musikinstrument, högtalare, förstärkare och hörlurar.

Gymbögar kostar vården pengar i form av gymrelaterade skador. Höj skatten på gymredskap, kosttillskott etc.

Fotbollsspelare kostar vården pengar i form av idrottsrelaterade skador. Höj skatten på fotbollar, fotbollsskor, fotbollskläder etc.

Jag kan fortsätta listan i all oändlighet. Alla typer av människor kostar vården pengar. Så antingen höjd skatt för alla eller så låter vi vuxna människor ta ansvar för sig själva.
Citera
2023-01-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Och vilka styr myndigheterna? Jo, regeringen.

Nja inte riktigt.
Citera
2023-01-17, 19:24
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja inte riktigt.

Jo. Regeringen ger myndigheterna deras uppdrag. Regeringen utser myndigheternas chefer. Det enda regeringen inte får göra är att lägga sig i enskilda ärenden.
Citera
2023-01-17, 19:24
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Problemet är inte att folk dricker läsk och äter godis. Problemet är att vi nu för tiden inte bara ska acceptera fethet, utan även hylla den.

Handlar bara om att sockerprodukter är löjligt billiga. Det handlar bara om att tillverkarna tjänar på det. Varför ska vi ens ha skadliga varor på hyllorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in