Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Min poäng från början.

Det ligger i deras natur, vilken du försöker bortförklara med att du på något sätt "räddar dem ifrån". Du är ingen hjälte, de är inte dina barn. Det är en art som har vingar av anledningar precis som människan har en mer utvecklad hjärna för att tänka. Det är inte svårt att begripa rationella argument om man då också faktiskt använder den.

Har inte påstått att jag räddar dem från något. Bara att det inte är mer djurplågeri att ha fåglar än något annat djur i fångenskap.

Du påstår att de inte får använda sina vingar men det gör de ju bevisligen. Inte som att de sitter apatiska och inte finner någon mening med någonting bara för att de inte föddes i frihet.

Appropå natur, när det finns mat och vatten gör de ju andra saker. Att färdas flera mil är något de gör när mat och vatten inte finns där de befinner sig, och då det alltid finns mat och vatten tillgängligt i fångenskap finns det ingen mening heller att göra det.

Vad det sedan är du ska sitta och vänta på ska hända med dem vet jag inte. Att de tappar sina vingar eller?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-17 kl. 15:48.
Citera
2023-01-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Min poäng från början.

Det ligger i deras natur, vilken du försöker bortförklara med att du på något sätt "räddar dem ifrån". Du är ingen hjälte, de är inte dina barn. Det är en art som har vingar av anledningar precis som människan har en mer utvecklad hjärna för att tänka. Det är inte svårt att begripa rationella argument om man då också faktiskt använder den.

jag hoppas verkligen inte du använder dig av uppvärmning i huset, köper din mat eller uppsöker läkarvård när du blir sjuk. Det ligger i din natur att frysa i leran, äta din mat rå och dö från infektioner. Allt annat vore hyckleri och sådant ägnar sig väl ingen åt på internet?

Roligt förövrigt att du verkar luta dig åt någotslags superdarwinistiskt perspektiv och sedan plötsligt börjar pratar om "anledningar" till anlag. snacka om 180graders sväng in i tokreligionen.
Citera
2023-01-17, 18:34
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Mina fåglar gillar sin bur. Den är deras hem och trygghet. Folk har så många vanföreställningar.

Måste dock tilläggas att den måste vara tillräckligt stor för att vara trivsam.

Som en hel skog...? Coolt
Stor bur du har.
Citera
2023-01-17, 18:38
Medlem
Citat:
Varför vill du ha fåglar? vill du ha dem tama och ägna en massa tid åt att göra dem det eller vill du mest bara ha något att titta och lyssna på?

Är det det senare så rekommenderar jag kanariefåglar och finkar. Papegojor, även de små, är MYCKET jobbigare.

funderar istället på 2st grön och blå dvärgpapegojor som är svart huvad som ska tydligen vara lugnast. vill ha mest för att ha sällskap och lyssna på trevligt att vakna på morgon och lyssna på trevlig fågelsång med en kopp kaffe de är trevligt.
Citera
2023-01-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Som en hel skog...? Coolt
Stor bur du har.

Nej men 160 cm lång och 90 cm hög är lagom storlek för ett par fåglar av den mindre sorten. Det kan de flesta ha hemma. 15-16 cm per centimeter fågel tycker jag är lagom och är vad jag går efter.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-17 kl. 19:32.
Citera
2023-01-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
funderar istället på 2st grön och blå dvärgpapegojor som är svart huvad som ska tydligen vara lugnast. vill ha mest för att ha sällskap och lyssna på trevligt att vakna på morgon och lyssna på trevlig fågelsång med en kopp kaffe de är trevligt.

Vill du vakna till trevlig fågelsång är det nog bättre att skaffa kanariefåglar. Papegojor sjunger inte, de skriker.
Citera
2023-01-17, 18:49
Medlem
Citat:
Vill du vakna till trevlig fågelsång är det nog bättre att skaffa kanariefåglar. Papegojor sjunger inte, de skriker.
då får det bli kanariefåglar
Citera
2023-01-24, 05:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
vill du ha dem tama och ägna en massa tid åt att göra dem det eller vill du mest bara ha något att titta och lyssna på?

Är det det senare så rekommenderar jag kanariefåglar och finkar.

Rekommenderar du steglits oxå då?
Steglits hybridiseras med kanariefåglar och hybriderna säljs för runt 2000kr fågeln på blocket.

Sveriges nya invandrare från mellanöstern brukar det vara som säljer Steglits X Kanarie hybriderna, de skiter ju i Svenska lagar.

Ibland tipsar jag polisen, men om polisen gör något åt saken får jag aldrig höra.
Citera
2023-01-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Rekommenderar du steglits oxå då?
Steglits hybridiseras med kanariefåglar och hybriderna säljs för runt 2000kr fågeln på blocket.

Sveriges nya invandrare från mellanöstern brukar det vara som säljer Steglits X Kanarie hybriderna, de skiter ju i Svenska lagar.

Ibland tipsar jag polisen, men om polisen gör något åt saken får jag aldrig höra.

Nej, dessa bastarder är ju halvsteglis och ännu värre än äkta som fötts upp då deras gener förstörts.
Är det en utrotningshotad art är det ju bara förkastligt.

Men jag vill minnas att de var en ganska vanlig syn på blocket för bara några år sedan.

Kanske har dina anmälningar gett någon effekt ändå.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-24 kl. 09:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in