Citat:
Ursprungligen postat av
Djuuulia
Vem ska prata om vanföreställning här. Hur vet du att de gillar sin bur, har du frågat dem? Jag tror att svaret är att om de fick välja frihet eller bur vid födsel så hade de valt friheten. Dina fåglar vet inget bättre då de aldrig fått välja.
Det skulle vara väldigt intressant att få följa evolutionen av fåglar i bur och se hur de susseccivt deformeras (anpassar sig) till något helt annat. Vad ska en fågel med vingar till om de inte får användas ordentligt.
För att de söker trygghet i den. När jag släcker ner vet de att det är dags att gå och lägga sig.
Djur domesticerar och deformerar inte sig själva. Det är något vi människor gör. Här har du en länk på resultatet av denna deformering
https://www.youtube.com/watch?v=PPlKxudIxBk så du behöver inte vänta på resultatet det finns nämligen redan.
Att vara fågel innebär mer än att bara flyga, men eftersom du avundas deras förmåga att flyga ser du det som grymt.
Hade de fötts i frihet hade de garanterat fått flyga mer, men de hade också levt betydligt kortare då de hade tvingats att flyga flera hundra mil i jakt på mat och vatten. Att flyga skulle inte vara något de gör för skojs skull eller njutning som du kanske hade gjort.
Annars flyger mina fåglar både inne och utanför buren så jag förstår inte vad problemet är.
Mina fåglar trivs och häckar och skiter fullständigt i vad du tycker. Men ska vi förbjuda fåglar som husdjur får vi ju förbjuda alla djur utom utekatter. Det är liksom inte roligare att ha begränsad rörelsefrihet bara för att man går, krälar eller simmar.