• 1
  • 2
2022-12-12, 17:08
Medlem
Som rubriken får man ha steglits fågel som husdjur i buren? Visa säger att det är olagligt, tänkte dubbelkolla. Va är en sån fågel värd? Vet en som säljer för 2000kr st.
Citera
2022-12-12, 17:13
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Som rubriken får man ha steglits fågel som husdjur i buren? Visa säger att det är olagligt, tänkte dubbelkolla. Va är en sån fågel värd? Vet en som säljer för 2000kr st.

Över stora delar av steglitsens utbredningsområde, exempelvis inom EU, är det i dag förbjudet att fånga eller inneha vilda fåglar, varför den i dessa områden inte längre förekommer som burfågel förutom i undantagsfall. Trots detta fångas arten illegalt och steglitshanar hålls som burfågel i södra Europa, bland annat i Grekland och på Malta.

Det är alltså inte tillåtet.
Citera
2022-12-12, 17:21
Medlem
Cindells avatar
Frågan är väl varför du vill vara så grym mot fågeln.
Citera
2022-12-12, 18:36
Medlem
Ej laglig i Sverige och 2000kr är ett rejält överpris. Skulle rekomendera dig att skaffa gouldsamadiner eller fjärilsfinkar istället.
Citera
2022-12-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantail
Ej laglig i Sverige och 2000kr är ett rejält överpris. Skulle rekomendera dig att skaffa gouldsamadiner eller fjärilsfinkar istället.

funderar på att skaffa 2st dvärgpapegoja en blå med svart huvud och en grön med svart huvud
Citera
2023-01-15, 19:18
Medlem
Djuuulias avatar
Det borde vara olagligt att inneha fågel som husdjur över huvudtaget. Ingen normal människa med ett samvete skulle klippa av en fågels vingar genom att tvinga in den i en bur.
Citera
2023-01-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Det borde vara olagligt att inneha fågel som husdjur över huvudtaget. Ingen normal människa med ett samvete skulle klippa av en fågels vingar genom att tvinga in den i en bur.

Mina fåglar gillar sin bur. Den är deras hem och trygghet. Folk har så många vanföreställningar.

Måste dock tilläggas att den måste vara tillräckligt stor för att vara trivsam.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-16 kl. 02:47.
Citera
2023-01-16, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Frågan är väl varför du vill vara så grym mot fågeln.

Det är inte grymmare än att ha något annat husdjur.

On topic så brukar man väl se kanarie/steglits bastarder till salu.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-16 kl. 03:06.
Citera
2023-01-16, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
funderar på att skaffa 2st dvärgpapegoja en blå med svart huvud och en grön med svart huvud

Varför vill du ha fåglar? vill du ha dem tama och ägna en massa tid åt att göra dem det eller vill du mest bara ha något att titta och lyssna på?

Är det det senare så rekommenderar jag kanariefåglar och finkar. Papegojor, även de små, är MYCKET jobbigare.
Citera
2023-01-16, 17:17
Medlem
Djuuulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Mina fåglar gillar sin bur. Den är deras hem och trygghet. Folk har så många vanföreställningar.

Måste dock tilläggas att den måste vara tillräckligt stor för att vara trivsam.

Vem ska prata om vanföreställning här. Hur vet du att de gillar sin bur, har du frågat dem? Jag tror att svaret är att om de fick välja frihet eller bur vid födsel så hade de valt friheten. Dina fåglar vet inget bättre då de aldrig fått välja.

Det skulle vara väldigt intressant att få följa evolutionen av fåglar i bur och se hur de susseccivt deformeras (anpassar sig) till något helt annat. Vad ska en fågel med vingar till om de inte får användas ordentligt.
Citera
2023-01-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuuulia
Vem ska prata om vanföreställning här. Hur vet du att de gillar sin bur, har du frågat dem? Jag tror att svaret är att om de fick välja frihet eller bur vid födsel så hade de valt friheten. Dina fåglar vet inget bättre då de aldrig fått välja.

Det skulle vara väldigt intressant att få följa evolutionen av fåglar i bur och se hur de susseccivt deformeras (anpassar sig) till något helt annat. Vad ska en fågel med vingar till om de inte får användas ordentligt.

För att de söker trygghet i den. När jag släcker ner vet de att det är dags att gå och lägga sig.

Djur domesticerar och deformerar inte sig själva. Det är något vi människor gör. Här har du en länk på resultatet av denna deformering https://www.youtube.com/watch?v=PPlKxudIxBk så du behöver inte vänta på resultatet det finns nämligen redan.

Att vara fågel innebär mer än att bara flyga, men eftersom du avundas deras förmåga att flyga ser du det som grymt.
Hade de fötts i frihet hade de garanterat fått flyga mer, men de hade också levt betydligt kortare då de hade tvingats att flyga flera hundra mil i jakt på mat och vatten. Att flyga skulle inte vara något de gör för skojs skull eller njutning som du kanske hade gjort.
Annars flyger mina fåglar både inne och utanför buren så jag förstår inte vad problemet är.

Mina fåglar trivs och häckar och skiter fullständigt i vad du tycker. Men ska vi förbjuda fåglar som husdjur får vi ju förbjuda alla djur utom utekatter. Det är liksom inte roligare att ha begränsad rörelsefrihet bara för att man går, krälar eller simmar.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-01-16 kl. 20:31.
Citera
2023-01-17, 15:06
Medlem
Djuuulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
För att de söker trygghet i den. När jag släcker ner vet de att det är dags att gå och lägga sig.

Djur domesticerar och deformerar inte sig själva. Det är något vi människor gör. Här har du en länk på resultatet av denna deformering https://www.youtube.com/watch?v=PPlKxudIxBk så du behöver inte vänta på resultatet det finns nämligen redan.

Att vara fågel innebär mer än att bara flyga, men eftersom du avundas deras förmåga att flyga ser du det som grymt.
Hade de fötts i frihet hade de garanterat fått flyga mer, men de hade också levt betydligt kortare då de hade tvingats att flyga flera hundra mil i jakt på mat och vatten. Att flyga skulle inte vara något de gör för skojs skull eller njutning som du kanske hade gjort.
Annars flyger mina fåglar både inne och utanför buren så jag förstår inte vad problemet är.

Mina fåglar trivs och häckar och skiter fullständigt i vad du tycker. Men ska vi förbjuda fåglar som husdjur får vi ju förbjuda alla djur utom utekatter. Det är liksom inte roligare att ha begränsad rörelsefrihet bara för att man går, krälar eller simmar.

Min poäng från början.

Det ligger i deras natur, vilken du försöker bortförklara med att du på något sätt "räddar dem ifrån". Du är ingen hjälte, de är inte dina barn. Det är en art som har vingar av anledningar precis som människan har en mer utvecklad hjärna för att tänka. Det är inte svårt att begripa rationella argument om man då också faktiskt använder den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in