2023-01-17, 13:05
Moderator
Maviels avatar
Det är väl bra att barnen stöter på både manliga och kvinnliga förebilder i förskola/skola?
Citera
2023-01-17, 13:13
Medlem
Jag är man och hade absolut inte känt mig bekväm med den situationen.

Man har skygglappar på om man inte förstår att den här typen av jobb drar till sig pedos. Speciellt eftersom det verkar vara extremt lätt att få jobba på dagis i och med att det är sån brist på utbildade förskolelärare så vem som helst kan hoppa in.

Sen på andra sidan myntet hade jag velat kontrollera att kvinnliga förskolelärare inte är radikala feminister eller något liknande som klär upp pojkarna i klänningar och tvingar dom att leka med dockor och liknande vilket jag inte heller ser som särskilt osannolikt.
Citera
2023-01-17, 13:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Låter överdrivet att nojja över det. Vad tror du ska hända?
Att dom smygvåldtar i kuddrummet?

Både jag o mina syskon hade manliga "dagisfröknar" o dom var ju de roligaste.
Sommarjobbade som tonåring på dagis med de största barnen, kan förstå de finns folk som vill jobba med det i vuxen ålder med.
Oftast unga grabbar då. Håller med de är lite sus med 60gubbar.
Tror män i det yrket granskas hårt. Många tänker nog som TS o är väldigt noga. Även kollegorna håller kanske ett lite större vakande öga åt det hållet ?
Tror det finns 1000 andra saker att oroa sig för än just det. Men kanske håll ett extra öga öppet.
Citera
2023-01-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vet inte varför detta skulle vara så laddat, när jag gick på "dagis" som det då hette för 30 år sen var detta ett icke problem, det fanns ingen manlig personal.
Ja jag får redflags av en nyanställd barnskötargubbe på 60 år, det är helt riktigt. Då är jag löjlig.
Jag är väl helt enkelt konservativ.

Om du skulle vara konservativ, så skulle du ju vara för pedofili, så nej, det är du antagligen inte.

Nej, för 30 år sedan hette det förskola, vill minnas att det ändrades 91, vilket är mer än 30 år sedan. Hade du kanske lärt dig om du haft en manlig förskolelärare, vem vet.

Men låt oss bortse från dina psykiska problem, för tillfället, och istället se, vad skulle alternativet vara till att ha dessa två manliga anställda? Vad tror du?
Citera
2023-01-17, 13:34
Medlem
Blaskas avatar
Det är väl inget fel med en man som gillar att jobba med barn? Önskar det fanns en större spridning även inom skolan.
Citera
2023-01-17, 13:36
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Tror du kan slappna av, Stig. Jag hade blivit mer orolig om det varit manlig högskoleutbildad personal. Även om risken där är relativt låg likaså.

Barnskötare sysslar inte i lika hög grad med pedagogisk BS som förskolepedagoger gör. Snubbar i synnerhet. Det dem gör är att spontat highfiva barnen, kasta i dem i luften och så vidare. Kidsen har det skitroligt och det är denna personal de sällan glömmer bort när de blir flyttade till annan avdelning eller börjar i skolan.

Inte skrivet i sanden som sagt men det är min erfarenhet av det hela.

Eller hur, jag minns den manliga barnskötaren vi hade när jag gick på "dagis" med glädje, det var lite som du skrev att det blev mycket liv och skoj runtomkring och han fick spela clownen och stå för busandet. Var rätt skönt för en liten pöjk att det åtminstone fanns en sådan på dagis. Sen när det kom till omvårdnad, tröst etc så var nog kvinnorna snäppet vassare dock. Men han fyllde absolut en viktig funktion för trivseln och glädjen i vardagen när det gällde lek och skoj. Blev nästan lite nostalgisk nu, hehe.

Klart att risken alltid finns, men vad ska man göra åt saken om det inte finns något mer än en obefogad oro att gå på?
Visst - dyker han upp i skåpbil, blottarrock och ser ut så här: jämt så kan man ju börja fundera.

Som någon skrev kanske man kan kolla med förskolan hur de jobbar preventivt med sådant, det kanske kan lugna ts lite.

Synd att det ska vara så här, men jag förstår samtidigt oron till viss del samt att det är svårt att komma åt sådana här individer om de är ostraffade. Kanske är en oro som ger med sig efter hand?
Citera
2023-01-17, 13:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Låter överdrivet att nojja över det. Vad tror du ska hända?
Att dom smygvåldtar i kuddrummet?

Både jag o mina syskon hade manliga "dagisfröknar" o dom var ju de roligaste.
Sommarjobbade som tonåring på dagis med de största barnen, kan förstå de finns folk som vill jobba med det i vuxen ålder med.
Oftast unga grabbar då. Håller med de är lite sus med 60gubbar.
Tror män i det yrket granskas hårt. Många tänker nog som TS o är väldigt noga. Även kollegorna håller kanske ett lite större vakande öga åt det hållet ?
Tror det finns 1000 andra saker att oroa sig för än just det. Men kanske håll ett extra öga öppet.
Ja, jag tycker att det är särskilt suspekt att en av dom är en gammal farbror och nyanställd, inte nån ungtupp som behöver få in deg.
För ärligt talat, barnskötare tjänar ju skit.
Citera
2023-01-17, 14:14
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Jag hade för ett tag sen inskolning med min dotter på en ny förskola.
Det visade sig att det jobbar 2 manliga barnskötare på dotterns avdelning.
Är jag löjlig som inte tycker att det är särskilt trevligt?
En av dom är en yngre kille som är nyinflyttad i kommunen och därmed nyanställd.
Den andra är en gubbe i 60 års åldern som också inte har jobbat där så länge.
Min fru tycker att jag är löjlig och att det minsann finns kvinnliga pedofiler där ute också.
Jo det finns det säkert men hur många är det? Jag har fan inte läst om någon ialla fall. Hur många har Dumpen tagit fast, snart 200 gäddor, hur många är kvinnor? Ingen vad jag vet.
Båda av dom ger ett seriöst intryck men det säger ju inte ett skit.

En viktig faktor är om de är ordinarie personal, med utbildning. För statistiken säger att de sällan är förövare.

Om de är vikarier, fråga förskolan vad de har för rutiner kring vad vikarier får göra. En seriös förskola har regler för sånt, tex att en vikarie inte får vara ensam i ett rum med ett barn.
Citera
2023-01-17, 14:17
Medlem
HejaFinlands avatar
En svår fråga tycker jag. Å ena sidan behöver barn träffa både kvinnor och män, deras uppväxt blir idag väldigt kvinnodominerad. Å andra sidan undrar man ju lite vilka män som söker sig till dessa yrken? Risken är ju att pedofiler medvetet väljer jobb och andra aktiviteter som idrottsledare för att komma åt barn. Kanske kan man kontrollera de som arbetar med barn på något sätt? Även kvinnor då det finns olämpliga kvinnor också.
Citera
2023-01-17, 14:27
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Jag hade för ett tag sen inskolning med min dotter på en ny förskola.
Det visade sig att det jobbar 2 manliga barnskötare på dotterns avdelning.
Är jag löjlig som inte tycker att det är särskilt trevligt?
En av dom är en yngre kille som är nyinflyttad i kommunen och därmed nyanställd.
Den andra är en gubbe i 60 års åldern som också inte har jobbat där så länge.
Min fru tycker att jag är löjlig och att det minsann finns kvinnliga pedofiler där ute också.
Jo det finns det säkert men hur många är det? Jag har fan inte läst om någon ialla fall. Hur många har Dumpen tagit fast, snart 200 gäddor, hur många är kvinnor? Ingen vad jag vet.

Superlöjligt resonemang. Är alla hantverkare bögar då eftersom att dom jobbar i ett mansdominerat yrke?

Var en manlig barnskötare på min unges förskola. Grymt bra, favorit bland många barn bland annat min unge. Andra generationens invandrare tror jag. typ 30-40 år då. Mycket trevlig och lättsam. Oklart ursprung men jag får för mig kanske sydamerika. Vi pratas fortfarande vid när man springer på honom på stan.
Citera
2023-01-17, 14:41
Medlem
Ts, borde ju vara hyfsat lätt att kolla upp barnskötarnas ev straffregister? Ta reda på deras uppgifter via Skatteverket och sök via Lexbase. Lycka till! 👍🏻
Citera
2023-01-17, 14:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Nej, ett yttre säger inte så mycket. Ändå så är det mera pedofiler inom yrken där barn finns. Särskilt när rollen innebär en auktoritär roll. Det krävs utdrag från polisens register att få jobba med barn inom kommunal regi. Det finns en tirad där pedofiler samlas, gympalärare - barnskötare och präster. Den senare för att där får pedofilen också utlopp för sin roll att vara i centrum och att vara ofelbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in