Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Jag har lite tankar om det. Men jag är lite nyfiken på varför du undrar.
Det är ett svårt problem. Dumpen har synliggjort problemet, och det är en bra sak. Det får jag ge dem. Däremot tror jag inte att de faktiskt förhindrar speciellt många övergrepp. Om ens några. Hur vanligt är det att verkliga barn åker och möter upp de äckliga tjocksmockar vi ser i Dumpen? Jag tvivlar på att ens någon skulle göra det. De undantagen jag kan tänka mig är de som lovat att köpa alkohol och cigg till barnen. Tvärtom finns det forskning som tyder på att stigmatiserande metoder snarare förvärrar problemet på det stora hela.
Jag ställer mig också principiellt kritisk till att lura folk att begå brott, just eftersom möjligheten finns att den som blir lurad aldrig någonsin hade begått ett sådant brott utan att bli lurad. Det är faktiskt ett problem i USA där de kör med brottsprovokation. Du har en knarkare som försöker sluta. En civilpolis erbjuder honom att köpa och så åker han dit. Narkotikaberoende kan vara riktigt tufft att ta sig ur, och blir man frestad vid fel tidpunkt är det lätt att trilla dit igen. På exakt samma sätt anses det väldigt fel att hetsa alkoholister att dricka.
Främst så tror jag på avstigmatisering av själva läggningen/störningen. En pedofil som inte agerar på sina drifter är inget problem. Om man lyckas avstigmatisera det så ökar chansen att pedofiler vågar söka hjälp.
Och jag tror också på att föräldrar och skolor kan göra mycket genom att prata om det hela på ett avdramatiserat sätt. Inte för att övergrepp inte är hemska, utan för att barnen ska våga berätta. Det är förmodligen vanligt att barnen uppfattar gäddorna som väldigt snälla personer. Om de då hör att den allmänna uppfattningen är "en bra pedofil är en död pedofil" så ökar risken markant att de inte vågar säga något, för de vill inte att gäddan ska bli dödad.
En annan sak som gör mig kritisk till Dumpen är det här facebookinlägget jag hittade
Liknande saker har jag hört från vuxna våldtäktsoffer. De upplever att det finns en förväntan att man ska uppfylla en stereotyp där hela livet är förstört, och gör man inte det så är det något fel på en.
Det är anledningarna till att jag är kritisk till Dumpen, och mina förslag på hur man löser det. Kan du besvara min fråga nu?
Se ovan. Och ja, jag avskyr också pöbelmentaliteten. Men det jag framförallt hatar är "är du inte med oss är du mot oss". Vedklyvarn är ju ett praktexempel på det. Tänk dig att AfS skulle gå omkring och anklaga alla som inte vill strypa invandringen till noll för att vara islamistiska terrorister. Så låg är faktiskt nivån i den här tråden.
Med tanke på att du totalt har feltolkat ett flertal inlägg i rad på väldigt kort tid, samt att du inte alls förstod min tidigare liknelse, så skulle jag säga att jag har en rätt bra bild av din förmåga. Men du är ju välkommen att motbevisa det genom att helt enkelt skriva lite intelligentare inlägg.
Bland annat så kan du svara på konkreta frågor. Jag påstod "Du vill inte se till att barn får skydd mot vuxna som söker barn i sexuellt syfte." och jag bad dig citera där jag har sagt det. Men du tycker ju om att kasta ur dig falska anklagelser och sedan smyga undan när man begär belägg.
Jag tror avstigmatisering är farlig, den fyller en viktig funktion och att människor generellt reagerar så starkt mot, att stigmat är så stor, det är av en anledning och den är inte enbart socialt konstruerad. Jag är också obekväm med konfrontationerna , men samtidigt ser jag dem som effektiva. Jag hade inte trott saker om min granne, kollega eller bekantas son om det påstods att de var förövare av det här slaget om inte så extremt tydliga bevis fanns.
Jag tror offer ofta vill glömma, men det är ingen anledning att låta förövarna komma undan, jag har folk i min absoluta närhet som farit oerhört illa, unga släktingar. Jag jobbar inom utbildningsväsendet och den skada unga, främst tjejer lider är omfattande. Killar också men på ett annat sätt, förutom de som faller offer för direkta förövare så formas många in i en version av krystad online maskulinitet som är mycket destruktiv. Att en massa offer skrivit till (dig?) ställer jag mig ytterst tveksam till, det känns oerhört efterkonstruerat för att stärka eget argument och går naturligtvis inte att bevisa heller.