Citat:
Ursprungligen postat av
starfive
Man vet ju inte om någon av dom överhuvudtaget förstår att handlingen iform av skakning eller dyl. har lett till detta. Så frågan är ju om någon av dom ens tänker på att "inte åka dit". I verkar ju överhuvudtaget inte kunna tänka alls så om hon nu tex. dunkat huvudet på J vid blöjbyte kvällen innan skulle hon verkligen vara smart nog då att förstå att de är orsaken till J's död?
Ganska tydligt när man läser fup att J och L helt klart stod i vägen för I:s nya romans! Läser man dessutom hur läkaren förklarar "skakvåld" är det inte orimligt att I gjort det, kan jag tycka.
Under vilken tid visar sig symtomen?
Oftast kommer symtomen i direkt samband med att man har skakat men vi har haft ärenden
och det finns i litteraturen också där man inte har upplevt att barnet är dåligt i mellantiden
innan man får sin första kramp eller medvetandetillfälle. Vi pratar då inte om många dagar.
Det är jätte svårt att säga men de flesta kommer i direkt anslutning till själva skakningen.
Kan reaktionen komma efteråt?
Ja, det kan den. Hjärnan fortsätter hantera det här, den blöder på sig. Det kan vara så att
symtomen kommer efter ett tag, i alla fall de märkbara symtomen.
Hur lång tid efter?
Jag pratar fortfarande inom ett dygn, skulle jag säga.
Kan ett barn se opåverkat ut omedelbart efter en skakning?
Det beror på vad man menar med opåverkad. Jag skulle vara otroligt förvånad. Vi pratar om
ett så litet barn men ett barn som är vaket och som jollrar och äter så pass opåverkbar tycker
jag inte att man skulle kunna tro att det skulle kunna vara