2023-01-16, 17:27
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland håller ju på att knäcka både Ukraina och väst just nu i skrivande stund. Har ryssarna en historia av att ge upp? Dessutom har du fel om rysk ekonomi. Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.

Sovjet gav upp efter några år i Afghanistan vilket ledde till landets splittring och fall. Idag har Ryssen förlorat mer manskap och materiel än vad de gjorde på gamla Sovjet tiden.
Citera
2023-01-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
När man läser Peskovs yttranden i artikeln kan jag inte annat än tänka på arketypen av en elak farsa som säger ”det här gör lika ont i mig som i dig <dish>” eller mobbaren som säger ”du tvingar mig att slå dig <smack>”.

Översittare, misshandlare, som ser sig själva som offer i situationen. De rår inte över den. De är ”tvingade”. De lider lika mycket som offret, om inte mer.

Peskov:
”They are using this country [Ukraine] as a tool to achieve their anti-Russian goals”

Peskov said the new supplies […] would ultimately bring "more troubles" on Ukraine.

Ryssland är mobbaren som ser sig som både offer men samtidigt är omtänksamt om offret. Ryssland kommer aldrig till insikt om vilka de objektivt är.

Mycket väl sammanfattat. Ryssland och ryssarnas ”kollektiva medvetande” är skadat/sjukt. Ryssarna har en dysfunktionell och våldsam relation med sin omvärld som präglas av förnekelse och brist på självinsikt. Det kommer inte bli bättre förrän en tillräckligt stor andel ryssar bestämmer sig för att göra upp med sin offermentalitet.
För en individ handlar det, tragiskt nog, ofta om att insikten inte görs förrän man når den absoluta botten och får välja mellan att leva eller dö. Först då är man villig att be om hjälp och börja ta ansvar.
Citera
2023-01-16, 17:28
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Det Ukrainska luftvärnet kan antagligen inte skjuta ned något som flyger snabbare än mach 3 och avviker från en rät linje samt inte annonserar sin närvaro långt innan anländande.

Exakt. Tydligen gick inte ens flyglarmen i Ukraina på många ställen enligt tidigare angiven källa. Attacken kom som en total överraskning.
Citera
2023-01-16, 17:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är felaktigt att Surovikin har sparkats. Han har fått en annan position i kriget, som inte alls handlar om någon kritik mot hans insats. Det är västpropaganda.

Och alla andra ?

https://www.washingtonpost.com/world/2022/10/07/russia-military-commanders-dismissed-war/

Girkins kritik och de andra miltærbloggarna ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
När det gäller bostadshuset som dödade en massa civila i Dnjepro finns det vittnen i staden och även filmer som visar att den ryska roboten träffades av ukrainsk luftvärn och sedan pga detta träffade bostadshuset.

Nej det finns det naturligtvis inte, och det är därför du är eftrebliven, annars hade du ju bara namget och plockat fram dessa "vittnen" och "videos".

Jag tycker faktiskt det är bra att diskutera en sak i sänder men du drar in egna påståenden om andra händelser och till och med krig när du helt enkelt håller med mig.

Citat:
Jag tror visst rysk propagandaapparat både ljuger och undanhåller hela sanningen om krigshändelser.

Lagstiftning i ryssland förbjuder objektiv mediarapportering, så du behöver inte använda din fantasi eller tro gällande det.

Citat:
För övrigt tror jag faktiskt båda parter i detta krig ljuger båda om saker - var och en för att verka starkare.

Du vet att du ljuger, det betyder inte att alla andra gör det.

Citat:
Det snabba ryska intagandet av Soledar tror jag är ett bra exempel på ovanstående.
snabba....

hahahahhaha

Citat:
Rysk propaganda framställer det som att ukrainska soldater tappat stridsviljan och släppte ryssar igenom och inte längre litar på sina befälhavare. (Jag trodde på detta till en början men jag tror nu det var önsketänkande)

det finns säkert enstaka exempel på att det hänt, men i stort är det ju objektivt falskt.

Citat:
Ukrainsk propaganda säger att ryssarna utförde självmordsmassanfall så Ukraina drog sig undan när de dödat klart från den obetydliga/strategiskt oviktiga staden.

Det är sant, det har vi ju även sätt i bild och video, så länge de kan döda ryssar i takten om 8-10 per förlorad ukrainsk soldat så är det värt det, även om det naturligtvis är fruktansvärt när 100, eller 1000 tals ukrainska soldater sätter livet till.

Citat:
Sanningen om Soledars fall verkar vara att ukrainska befälhavare inte skyddat fälten nordväst om staden så ryssarna (kanske armeförband?) kunde tränga förbi norr om staden och sedan skära av försvaret.

Nej.

Citat:
Nu efter inringningen av Soledar och nästan panikartade flykten verkar Ukraina inte upprättat en säker försvarslinje vid järnvägen så ryssarna nådde den snabbt.Tror inte försvarsviljan i Ukraina har skadats av Soledars fall - men däremot tilliten till armens befälsföring.

De kommer givetvis dra sig tillbaks från bakhmut och utkanterna av soledar så snart ration inte är försvarbar.

Det är (sedan ryssland jagades ur lyman och izsium) militärstrategiskt meningslösa mål att hålla.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Då får du komma med motbevis på att påståendena inte stämmer, vilket du inte kommer att lyckas med.

Jadu din lallare. Den dagen du själv presenterade källor når du ombeds, den dagen ska jag respektera dig nog för att eventuellt plöja en dryg timmes video med ett ryssälskande fyllo. Nu räckte det med att se var fyllots sympatier ligger.
Citera
2023-01-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. USA bestämmer allt i Kiev, så är det. Kiev kan inte tillsätta fel person för då får de inga pengar. Möjligen kanske de får välja från en lista med godkända personer. Zelenskij anses ha en popularitet mellan 8-15% i dagsläget, men behöver inte testa saken på grund av kriget.

2. Bye-bye

Vart hittar du info om att Zelensky är impopulär? Det mesta man kan hitta säger ju raka motsatsen:

https://www.iri.org/news/iri-ukraine-poll-shows-strong-confidence-in-victory-over-russia-overwhelming-approval-for-zelensky-l ittle-desire-for-territorial-concessions-and-a-spike-for-nato-membership/
Citat:
 The latest public opinion survey in Ukraine conducted by the International Republican Institute’s (IRI) Center for Insights in Survey Research (CISR) shows that confidence in winning the war against Russia and approval for President Zelensky remain very strong.

With regard to President Zelensky, 91% of Ukrainians approve of his job performance.

“The information gathered from this poll is confirmation from our previous survey,” said Stephen Nix, Senior Director for IRI’s Eurasia Division. “Ukrainians are very firm in their conviction that they will be victorious in the conflict against Russia, and they overwhelmingly support the actions of their wartime president.”
Citera
2023-01-16, 17:31
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jadu din lallare. Den dagen du själv presenterade källor når du ombeds, den dagen ska jag respektera dig nog för att eventuellt plöja en dryg timmes video med ett ryssälskande fyllo. Nu räckte det med att se var fyllots sympatier ligger.

Är du lat? Min länkade källa innehöll många matnyttigheter angående den senaste utvecklingen av konflikten. Synd att du väljer bort den informationen. Du gillar din egen confirmation bias märker jag, det känns väl tryggt?
Citera
2023-01-16, 17:32
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ryssland håller ju på att knäcka både Ukraina och väst just nu i skrivande stund. Har ryssarna en historia av att ge upp? Dessutom har du fel om rysk ekonomi. Västerländsk ekonomi, i synnerhet EU:s, har drabbats betydligt hårdare än Rysslands.
Ryzzen har gett upp många ggr genom historien, den mest förödande var mongolinvasionen som förvandlade ryzzland till ett stort genetiskt anus, som du hyllar.
Våra ekonomier har såklart inte drabbats hårdare, din kork
Citera
2023-01-16, 17:32
Medlem
LeeVans avatar
Kreml bekymrar sig inte för kommande leveranser av tunga vapen inklusive stridsvagnar, enligt talesman Dmitrij Peskov.

"De här stridsvagnarna kan brinna och de kommer att brinna som resten av vapnen", sa Peskov.” (RT)

Inte ens det traditionella hotet om kärnvapen ..

Så vad väntar Nato och Västvärlden på? Det finns inget skäl ens för den tyska Bär-bocken att fega. Det är nu inför den kommande vinter/vår offensiven som utbildning och moderna stridsvagnarna är helt nödvändiga. Till sommaren kan det vara försent.

https://www.rt.com/russia/569949-nato-tanks-ukraine-kremlin/
Citera
2023-01-16, 17:34
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRainman
Det är ganska allmänt känt att sökmotorer prepareras för att visa relevanta sökresultat. Eller med andra ord argumenterar ni mot typ att jorden är rund, himlen blå och liknande. Det är ganska trivialt att ta sig runt sådana blockeringar eller editering eller sökmotorsoptimeringar, ifall man vill.
Det är ungefär dit jag vill komma med min något raljanta postning- användaren jag vände mig till med mitt svar gjorde ett uppseende påstående som går emot allt vad som kan liknas vid rimlighet och förnuft- när denne av ytterligare annan skribent ombads att på något sätt styrka sin utsaga förklarade- alltså denne användare som jag så frankt besvarade, att han inte kan komma förbi sin sökmotors resultat eftersom han hade gjort tidigare sökningar som skulle hindra honom från 'relevant' information.

Summa summarum; Jag tror som du- vill man hitta något så är det nog ganska enkelt att göra så- där ute på det stora WWW.
Citera
2023-01-16, 17:35
Medlem
Citat:
Exakt. Tydligen gick inte ens flyglarmen i Ukraina på många ställen enligt tidigare angiven källa. Attacken kom som en total överraskning.

1. Flyglarmen i Ukraina av teknologisk typ kan antagligen bara varna för flygplan och drönare. Avseende övriga sorters vapensystem så startas de antagligen manuellt antingen från "gammal" radarövervakning eller från NATOs mer allseende system.

1.1. NATOs allseende system har dock väldigt kort reaktionsförmåga för ballistiska missiler och kan antagligen bara varna tillräckligt fort vid själva avfyrningen genom telefonsamtal till sirenkontrollen. Trots allt är det enstaka sekunder till impact när vanliga kortdistansluftvärnsradars upptäcker sådana missiler och då är sirenen bara "ännu ett störande" av nattsömnen med samma reaktionstid som en biltuta till bilkrock - du hör tutan och det säger bang.

1.2. Vanliga kryssningsmissiler är antagligen osynliga för alla system såvida de inte upptäcks av någon på "ingående" eller flyger på hög höjd.

2. Bye-bye
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in