2023-01-16, 16:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilket vapen var det? Granatgevär eller pansarskott? Det står lite olika.
Filmen som visar attacken är på väldigt långt avstånd och av dålig kvalitet så det går fan inte att se. Men skadan ser rätt stor ut för att vara AT4. Sen har jag för mig att man vill skjuta AT4 inom 200 meters avstånd. Inte fan skulle jag vilja ställa mig i knästående med en simpel AT4 rakt framför en MBT!! Men konstigare saker har väl hänt. Man kan inte se nån raket på filmen heller iaf.

https://twitter.com/Madmechanic911/status/1614928595155034112
Citera
2023-01-16, 16:55
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vet inte om det här inslaget från Morgonstudion i SVT redan postats, men det är intressant.

Magnus Christiansson, lektor i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, om den ryska strategin:
– Man vill knäcka Ukrainas befolkning och få dem att fly landet.

Han menar att det dessutom finns en ekonomisk sida av strategin.

– Ukraina har i praktiken blivit en klientstat för västmakterna. Därför försöker Ryssland få kostnaderna att bli så höga som möjligt för väst.

Enligt Christiansson syftar de ryska vågorna av omfattande robotattacker till att överbelasta eller ”mätta” Ukrainas luftvärnssystem, så att det inte längre kan skjuta ner robotar.
SVT: Forskare: ”Ukraina i praktiken klientstat – Ryssland vill göra det dyrt” (2023-01-16)

För en gångs skull rätt från propagandamedia. Ryssland lyckas med flera saker på en gång. Att avmilitarisera Ukraina och tömma NATO:s vapendepåer, samt förstöra deras ekonomier. Det du skriver om luftvärnssystemen stämmer också. Ryssland skickar även decoys med samma syfte, samt att avslöja luftvärnens position så att de sedan kan slås ut. Krig är alltid tragiskt, men mästerligt spelat av Ryssland ändå.
Citera
2023-01-16, 16:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vet inte om det här inslaget från Morgonstudion i SVT redan postats, men det är intressant.

Magnus Christiansson, lektor i krigsvetenskap vid Försvarshögskolan, om den ryska strategin:
– Man vill knäcka Ukrainas befolkning och få dem att fly landet.

Han menar att det dessutom finns en ekonomisk sida av strategin.

– Ukraina har i praktiken blivit en klientstat för västmakterna. Därför försöker Ryssland få kostnaderna att bli så höga som möjligt för väst.

Enligt Christiansson syftar de ryska vågorna av omfattande robotattacker till att överbelasta eller ”mätta” Ukrainas luftvärnssystem, så att det inte längre kan skjuta ner robotar.
SVT: Forskare: ”Ukraina i praktiken klientstat – Ryssland vill göra det dyrt” (2023-01-16)
De använder, bland annat, några få dyrbara strategiska bombplan till detta, om Ukraina fick robotar som kunde slå ut dessa, skulle trycket minska, samtidigt som Ryssarna skulle få en rejäl näsbränna.
Men Biden är för feg.
Citera
2023-01-16, 16:57
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Vecka efter vecka efter vecka har du skrivit att ryzzarna återtagit Bachmut din lögnare och nu..är Washingpost källan...jo, jo
Och Pentagon också och vertikal angreppsvinkel o supersonic och det ena och det andra..voine, voine..

Situationen i Bakhmut är extremt allvarlig för Ukraina nu. Det finns överhängande risk för omringning. Då gäller att antingen strida till siste man, eller att kapitulera. Även Pentagon och Washington Post har insett detta.
Citera
2023-01-16, 16:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
För en gångs skull rätt från propagandamedia. Ryssland lyckas med flera saker på en gång. Att avmilitarisera Ukraina och tömma NATO:s vapendepåer, samt förstöra deras ekonomier. Det du skriver om luftvärnssystemen stämmer också. Ryssland skickar även decoys med samma syfte, samt att avslöja luftvärnens position så att de sedan kan slås ut. Krig är alltid tragiskt, men mästerligt spelat av Ryssland ändå.
Du är ju bevisligen råkorkad, men du tror väl inte ens själv på att dvärgekonomin ryzzland kan knäcka oss ?
Citera
2023-01-16, 16:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ok då var det klart att Tysklands försvarsminister Lambrecht avgår. En politisk broiler som inte hade nån sorts erfarenhet alls av varken försvar eller militär tillsattes som försvarsminister i december 2021. Vem sa att livet var rättvist??

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1615014681927716865
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-01-16 kl. 17:01.
Citera
2023-01-16, 17:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det finns en möjlighet att Ukraina retirerar från Bakhmut. Tydligen på inrådan av Pentagon. Det förekommer även uppgifter om ett möjligt trupptillbakadragande i Washington Post. Om detta stämmer så är det strategiskt klokt. Det finns även information gällande att det ukrainska luftvärnet i hög grad misslyckats med att skjuta ner missiler med speciella egenskaper som vertikal angreppsvinkel mot målet i MACH 4-5. Frågor på det? Lyssna på videon.

Kiev Says Cannot Shoot Down Ballistic, Supersonic Missiles; WaPo Says Kiev May Retreat From Bakhmut

https://www.youtube.com/watch?v=uwQliMyrjPQ
Kremls megafon orkar givetvis inte läsa, eller länka till, Washington Post. Det är riktigt att man diskuterar hur mycket det är värt att kriga för Bakhmut, men om man läser artikeln så får man en bild som är rakt motsatt den som du spridit i tråden i veckor och månader:

Citat:
Many military analysts viewed the move as strategic folly, watching as the Russians suffered grave losses, wasting droves of primarily mercenary and ex-convict troops, as well as ammunition and weaponry, in pursuit of a city with relatively little strategic significance for the wider war.

The Ukrainians for months seemed to be succeeding in causing Russian attrition over a questionable target. Moscow has thrown tens of thousands of troops into the fight, according to a senior U.S. official, who spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive military details, and has lost thousands of those men in the battle for Bakhmut.

“To some degree, Bakhmut matters to [Ukraine] because it matters so much to the Russians,” the senior U.S. official said, noting that control of Bakhmut is not going to have a huge impact on the conflict or imperil Ukraine’s defensive or offensive options in the country’s eastern Donbas region.
The official added, “Bakhmut is not going to change the war.”
https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/01/15/bakhmut-wagner-battle-strategy/

Någonting säger mig att det är bara väl valda delar som passerar dina Kreml-färgade glasögon.
Citera
2023-01-16, 17:03
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Har skummat tråden men inte sett nått och har skummat ett antal wikipedia-artiklar om när Sovjet kollapsade och efterspelen.

Det enda jag sett någorlunda handfast är den amerikanska ambassadören i Ryssland som i en förläsning tog upp att Putin flera gånger uttryckte att Ukraina hade rätt att välja sin väg.

Föreläsningen finns på Youtube och jag länkade och citerade.

Skulle ambassadören glömt att det fanns ett hårt avtal angående Ukraina? Knappast.
Här är mitt inlägg: https://www.flashback.org/sp8290930

Citat från föreläsningen (transkriberat från videon):

——————
”Why not? Why not … I do not rule out such possibility… Russia is part of European culture, and I do not concider my country in isolation from Europe… Therefore it is with difficulty that I imagin Nato as an enemy.”

/Putin, 2000, after first Nato expand
——————

”Ukraine will not shy away from the processes of expanding interaction with NATO and the Western allies as a whole. Ukraine has its own relations with NATO… At the end of the day the decision to be taken by NATO and Ukraine. It is a matter for those two partners.

/Putin, 2002, after second Nato expand
——————

Föreläsningen:
https://m.youtube.com/watch?v=Wbzf0ix2G5I

Putin har uppfunnit sitt anti-nato-ukraina på senare år. Det var inget han tyckte då även om ett ”avtal” fanns.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-01-16 kl. 17:06.
Citera
2023-01-16, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
När man läser Peskovs yttranden i artikeln kan jag inte annat än tänka på arketypen av en elak farsa som säger ”det här gör lika ont i mig som i dig <dish>” eller mobbaren som säger ”du tvingar mig att slå dig <smack>”.

Översittare, misshandlare, som ser sig själva som offer i situationen. De rår inte över den. De är ”tvingade”. De lider lika mycket som offret, om inte mer.

Peskov:
”They are using this country [Ukraine] as a tool to achieve their anti-Russian goals”

Peskov said the new supplies […] would ultimately bring "more troubles" on Ukraine.

Ryssland är mobbaren som ser sig som både offer men samtidigt är omtänksamt om offret. Ryssland kommer aldrig till insikt om vilka de objektivt är.

Något märkligt resonemang.

Vapnen som väst skickar till Ukraina ska alltså ge Ukraina mer problem än de bomber och missiler som Ryssland skickar in mot den ukrainska civilbefolkningen?
Citera
2023-01-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är riktigt falsk du! Det finns tonvis med bevis för att RySSland, medvetet, ger sig på civila och civil bebyggelse i Ukraina, (och givetvis tidigare i Syrien och Tjetjenien). Det tillhör den rySSka cancersvulstens "normala" barbariska krigföring!

Slava Ukraini!

När det gäller bostadshuset som dödade en massa civila i Dnjepro finns det vittnen i staden och även filmer som visar att den ryska roboten träffades av ukrainsk luftvärn och sedan pga detta träffade bostadshuset.

Jag tycker faktiskt det är bra att diskutera en sak i sänder men du drar in egna påståenden om andra händelser och till och med krig när du helt enkelt håller med mig.

Jag tror visst rysk propagandaapparat både ljuger och undanhåller hela sanningen om krigshändelser.

För övrigt tror jag faktiskt båda parter i detta krig ljuger båda om saker - var och en för att verka starkare.

Det snabba ryska intagandet av Soledar tror jag är ett bra exempel på ovanstående.

Rysk propaganda framställer det som att ukrainska soldater tappat stridsviljan och släppte ryssar igenom och inte längre litar på sina befälhavare. (Jag trodde på detta till en början men jag tror nu det var önsketänkande)

Ukrainsk propaganda säger att ryssarna utförde självmordsmassanfall så Ukraina drog sig undan när de dödat klart från den obetydliga/strategiskt oviktiga staden.

Sanningen om Soledars fall verkar vara att ukrainska befälhavare inte skyddat fälten nordväst om staden så ryssarna (kanske armeförband?) kunde tränga förbi norr om staden och sedan skära av försvaret.

Nu efter inringningen av Soledar och nästan panikartade flykten verkar Ukraina inte upprättat en säker försvarslinje vid järnvägen så ryssarna nådde den snabbt.Tror inte försvarsviljan i Ukraina har skadats av Soledars fall - men däremot tilliten till armens befälsföring.
Citera
2023-01-16, 17:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du är ju bevisligen råkorkad, men du tror väl inte ens själv på att dvärgekonomin ryzzland kan knäcka oss ?
Kommentar:
vänsterstofilen och Kreml-fyllot lever i en alternativ verklighet där det inte spelar någon roll att Rysslands BNP är 1/25 av USA + EU + UK. Han tror ändå att den ekonomiske dvärgen kan vinna en utdragen konflikt med väst, trots att USA spenderade mer än hela Rysslands försvsrsbudget per år i Afthanistan. I två decennier, utan nämnvärd inrikespolitisk debatt.

Siffror betyder inget i den verkligheten, bara ideer om råvarutillgångar och hur självförsörjande ett land är.
Citera
2023-01-16, 17:10
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kremls megafon orkar givetvis inte läsa, eller länka till, Washington Post. Det är riktigt att man diskuterar hur mycket det är värt att kriga för Bakhmut, men om man läser artikeln så får man en bild som är rakt motsatt den som du spridit i tråden i veckor och månader:

https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/01/15/bakhmut-wagner-battle-strategy/

Någonting säger mig att det är bara väl valda delar som passerar dina Kreml-färgade glasögon.

Washington Post gör lite som Askungen när det gäller Bakhmut. "Vad är väl en bal på slottet?" "Bakhmut är ändå inte viktigt, så ryssarna kan få det." Samtidigt är de flesta seriösa militära bedömare överens om både Soledars och Bakhmuts stora strategiska betydelse. Washington Post är maktens megafon i USA. Det här visar hur pressade neocons är i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in