2023-01-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Staten kanske bör ge gratis gymkort om dom är så bekymrade?
Dra in på Mello och OS i SVT istället kanske?
Bör väl tjäna på det i ökad folkhälsa? Eller?
Så istället för att dra in mer pengar i form av höjd skatt föreslår du att staten ska använda ännu mer pengar och finansiera ett gymkort till hela befolkningen? Hur tänkte du här? På vilket sätt blir det mindre sockerkonsumtion om man får fritt gymkort?
Citera
2023-01-16, 16:09
Medlem
Diskuterade det här med en släkting för något år sedan och min ståndpunkt i frågan är väl ungefär den samma då som nu - frågan belyser ett problem - men man missar en viktig underliggande princip. I slutändan måste folk ta ansvar för sin egen personliga hälsa. Och då handlar det egentligen inte om att dricka lite mindre läsk, utan det handlar om regelbunden motion, och att äta en oprocessad och varierad kost. Nästan varje jävla dag.

Att göra det kräver disciplin, och jag tror inte att skatt löser det. Folk har råd att äta nyttigt, finns massor med "tråkig och nyttig" mat som knappt kostar en jota, men misstänker att det för många antingen rör sig om att man inte värdesätter sin hälsa, eller så har de inte tiden eller kunskapen att laga sin egen mat i köket. Många är säkerligen beroende och kan helt enkelt inte motstå att plocka med sig något från chips- eller godishyllan.

Har själv eliminerat nästan allt socker från min diet enligt ovanstående princip, och är övertygad om att många skulle må bättre om de gjorde samma sak, men jag värdesätter också den personliga friheten att göra vad man vill med sin egen kropp utan påverkan från myndigheter i ena eller andra riktningen. Statens uppdrag är inte att uppfostra oss till bättre medborgare.
Sedan förstår jag att beslutsfattare ser ett problem och vill lösa det. Ska man göra något sånt här så hoppas jag i alla fall att det rör sig om en skatteväxling, dvs att man gör grönsaker dyrare på bekostnad av godiset. Lite oklart vad man ska klassa som "grönsak" och "godis", men finns det ett enkelt och tydligt sätt att göra den klassifikationen på så kanske det kan vara något.

Ibland när jag känner mig elak har själv funderat på hur det skulle se ut med en "ketoskatt" där man sänker skatten på livsmedel med få kolhydrater, och höjer skatten på livsmedel med många kolhydrater. Då kan jag köpa min olivolja, jordnötsburk och salladspåse för en spottstyver medan fettona som hänger i "bröd" och godishyllan kan åma sig över de hutlösa priserna.
Citera
2023-01-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Så istället för att dra in mer pengar i form av höjd skatt föreslår du att staten ska använda ännu mer pengar och finansiera ett gymkort till hela befolkningen? Hur tänkte du här? På vilket sätt blir det mindre sockerkonsumtion om man får fritt gymkort?

På vilket sätt blir folk hälsosammare om staten tar deras pengar?
Och avkastning i form av friskare befolkning som behöver mindre vårdresurser är högre än avkastning på Mello.
Citera
2023-01-16, 16:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Låter ändå vettigt att höja skatten på socker som inte är bra att äta. Artificiella sötningsmedel är väl dock inte heller speciellt nyttiga. Sedan borde man ta bort momsen på nyttiga livsmedel som är alldeles för dyra idag.

Det kommer ändå bli samma skatt på läsk med sötningsmedel. Precis som det är plastskatt på kassar som inte är gjorda av plast.
Citera
2023-01-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Att det möjligtvis finns ett fåtal undantag gör inte jämförelsen mindre passande. Sen finns det betydligt fler som lider av fetma än vad det finns rökare, de kostar även vården mer än vad rökare gör. Andelen rökare sjunker, medan fetma bara blir allt vanligare i alla åldrar.

Det har du rätt i. Men rökning och alkohol är självvalda laster.

Oavsett vilket hoppas jag man tänker till när det gäller eventuella skattehöjningar eftersom risken är att det slår fel.
Citera
2023-01-16, 16:57
Medlem
Om man ska vara diktatorisk vore det betydligt effektivare att totalförbjuda vete och solrosolja, eftersom de är mycket skadligare än socker.
Citera
2023-01-16, 17:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
Helt enkel för att alkohol dödar, man behöver inget starkare argument än detta.

Sockerskatt skadar bara individen och inte hela samhället som alkohol & tobak gör.

Just därför
alkohol & tobak: eftersom de är så skadliga så är det en SUPERHÖG skatt på dessa
socker: skadar bara individen -> liten extra skatt införs
Citera
2023-01-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
På vilket sätt blir folk hälsosammare om staten tar deras pengar?
Och avkastning i form av friskare befolkning som behöver mindre vårdresurser är högre än avkastning på Mello.
Nu var det att alternativen ställdes mot varandra jag hade synpunkter på. Staten behöver inte subventiontionera gymkort det är i princip gratis att promenera
Citera
2023-01-16, 17:22
Medlem
Det borde vara sockret som beskattas, inte läsken. Så kanske man kan stävja ofoget att blanda i massor av socker där det inte behövs. Matbröd och yoghurt till exempel.
Citera
2023-01-16, 17:22
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Det har du rätt i. Men rökning och alkohol är självvalda laster.

Oavsett vilket hoppas jag man tänker till när det gäller eventuella skattehöjningar eftersom risken är att det slår fel.
Även fetma är självvalt. Visst kan ens föräldrar kanske ha satt en i skiten i ung ålder, men vill man inte vara fet är det bara att äta mindre och röra sig mer, kalorier in, kalorier ut. Alltså egentligen tycker jag ju inte att skatter kommer lösa någonting, men fetma är ett av de största - om inte det största - hälsoproblemen vi har. Visst bör man kanske inte demonisera dem som det görs med rökarna till exempel, men det hjälper ingen att ursäkta det heller. En förälder som låter sitt barn röka är djävulen själv, men av någon anledning är det helt okej att stoppa barnen fulla med skit och låta dem bli smällfeta med lika potentiellt farliga hälsoproblem.
Citera
2023-01-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu var det att alternativen ställdes mot varandra jag hade synpunkter på. Staten behöver inte subventiontionera gymkort det är i princip gratis att promenera

Staten behöver inte låtsas bry sig om befolknings hälsa genom att höja skatter heller
Att minska på läsk är inte bara gratis det är en besparing.
Citera
2023-01-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Även fetma är självvalt. Visst kan ens föräldrar kanske ha satt en i skiten i ung ålder, men vill man inte vara fet är det bara att äta mindre och röra sig mer, kalorier in, kalorier ut. Alltså egentligen tycker jag ju inte att skatter kommer lösa någonting, men fetma är ett av de största - om inte det största - hälsoproblemen vi har. Visst bör man kanske inte demonisera dem som det görs med rökarna till exempel, men det hjälper ingen att ursäkta det heller. En förälder som låter sitt barn röka är djävulen själv, men av någon anledning är det helt okej att stoppa barnen fulla med skit och låta dem bli smällfeta med lika potentiellt farliga hälsoproblem.

I många fall är fetma självorsakat, men har du nåt vajsing med hormonerna kan det dra iväg av sig självt. Det har ofta med ämnesomdättningen att göra och det är inte helt ovanligt.

Men absolut, vi äter överlag alldeles för mycket skit, och mer än vi behöver. Samtidigt rör vi på oss för lite. Den kombon kommer orsaka många sjukdomar framöver för 70-talister och yngre. Antal diabetespatienter kommer skjuta i höjden. Sockret är ett gift och jag tror inte sötningsmedlen som används i läsk och energidrycker är så värst mycket bättre. Men det är mängderna som jag tror är det farliga och båda varianterna är ju bevisligen beroendeframkallande, med tanke på vilka mängder RB, Nocco, Monster osv både vuxna och barn trycker i sig. Det värsta tycker jag är hur de marknadsförs, med vitaminer osv. Det är bluff men folk och barn går på det, för att dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in