Citat:
Ursprungligen postat av
DerRoteBaron
Även fetma är självvalt. Visst kan ens föräldrar kanske ha satt en i skiten i ung ålder, men vill man inte vara fet är det bara att äta mindre och röra sig mer, kalorier in, kalorier ut. Alltså egentligen tycker jag ju inte att skatter kommer lösa någonting, men fetma är ett av de största - om inte det största - hälsoproblemen vi har. Visst bör man kanske inte demonisera dem som det görs med rökarna till exempel, men det hjälper ingen att ursäkta det heller. En förälder som låter sitt barn röka är djävulen själv, men av någon anledning är det helt okej att stoppa barnen fulla med skit och låta dem bli smällfeta med lika potentiellt farliga hälsoproblem.
I många fall är fetma självorsakat, men har du nåt vajsing med hormonerna kan det dra iväg av sig självt. Det har ofta med ämnesomdättningen att göra och det är inte helt ovanligt.
Men absolut, vi äter överlag alldeles för mycket skit, och mer än vi behöver. Samtidigt rör vi på oss för lite. Den kombon kommer orsaka många sjukdomar framöver för 70-talister och yngre. Antal diabetespatienter kommer skjuta i höjden. Sockret är ett gift och jag tror inte sötningsmedlen som används i läsk och energidrycker är så värst mycket bättre. Men det är mängderna som jag tror är det farliga och båda varianterna är ju bevisligen beroendeframkallande, med tanke på vilka mängder RB, Nocco, Monster osv både vuxna och barn trycker i sig. Det värsta tycker jag är hur de marknadsförs, med vitaminer osv. Det är bluff men folk och barn går på det, för att dom vill.