Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Dumheter.
Nejdå. Efter att ha försökt sätta mig in lite grann i Lewis studie, och ämnet (= att få modeller att fungera även bakåt i tiden, för att beskriva det hela väldigt slarvigt och halvfel), och studien som den diskuterar (Sherwood et al 2020 [en jäkla gigantisk artikel på hundratals sidor]), så har bilden av det hela börjat utkristallisera sig lite grann:
Lewis ger sig på att "korrigera" Sherwood et al genom att applicera en metod (objective Bayesian) som andra statistiker undviker i det här sammanhanget då den producerar resultat som stämmer mer "på pappret" än i verkligheten. När jag försöker orientera mig i frågan får jag bilden att Lewis metod med objective Bayesian tidigare både har diskuterats, kritiserats och avfärdats som meningsfull för att åstadkomma resultat som stämmer med verkligheten. Ändå väljer han denna metod för att med sin lilla egna rättelsestudie korrigera den enormt ambitiösa och omfattande studien Sherwood et al.
Viktigt är att komma ihåg att alla approacher har sina brister, och alla artiklar/studier i ämnet för fram detta i sina diskussionsavsnitt, vilket är vad Lewis motiverar sin artikel med.
Jag överlåter till riktiga experter att bedöma Lewis studie, men för mig förefaller den faktiskt väldigt osaklig, försåtlig, och irrelevant för att skapa ny kunskap.