Citat:
Ursprungligen postat av
Treppenwitz
Det påstås ju att sällskapet befunnit sig på ytan en stund innan de valde man att gå ned under vattnet igen. Kanske dina uppgifter kan ses i detta sammanhang.
Uppgifterna om att personerna varit vid ytan har ju kommit från flera källor som i övrigt verkar pålästa, så detta tror jag på. Om man däremot inte pratat med #3 så är i alla fall inte jag säker på att alla verkligen var helt friska när dyk#2/hemsimmet påbörjades och något fatalt inträffade.
Personligen är jag tveksam till om just frysning egentligen spelade in eftersom det var i slutet av dyket på grunt vatten. Jag har åtminstone några alternativa händelsekedjor som inte innehåller någon frysning och ändå går illa.
OBS att raderna nedan innehåller spekulation, men i begränsad omfattning och ett hyfsat realistiskt scenario baserat på det vi tror oss veta:
Teamet kom tillbaka till ytan och valde att simma hem under vattnet.
Av någon anledning drabbades den avlidne mannen av någon typ av problem som resulterade i att #3 fick bärga honom tillbaka till land. Att det är mannen som drabbas först baserar jag på att det är han och #3 som faktiskt kommer tillbaka till land.
I samband med omhändertagandet råkar även den senare avlidna kvinnan ut för något problem. I första läget är sannolikheten hög för att mannen (direkt eller indirekt) råkat ut för någon slags medicinskt problem. Att även kvinnan samtidigt skulle ha råkat ut för ett medicinskt problem tror jag däremot är väldigt osannolikt. Däremot skulle hon mycket väl ha kunnat bli så skärrad av händelsen att hon trots det grunda djupet dragit i sig det hon hade kvar i flaskorna och fått problem som hon inte själv kunnat lösa utan att #3 haft en chans att märka det och/eller hjälpa henne då han hade fullt upp att hantera mannen.
Det saknas däremot en hel del detaljer för att man utan insyn i utredningen ska kunna göra djupare påståenden.
Det kan däremot gå väldigt fort att hamna i ett läge där kroppen inte klarar av att skifta fokus från ett problem till ett annat, just nu mer allvarligt problem och ju mindre erfarenhet man har desto svårare.