2023-01-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Hjärtstopp är ju precis det som avhjälps med hlr. Brustna blodkärl är en underdrift om man stiger utan att andas ut.
Beträffande flytkraft hos kvinnan så räcker det med att enbart dumpa bältet och hon hade dessutom troligtvis luft kvar i flaskan och mindre troligt att både västen och dräkten totalt saknade luft. Man trycker då på en knapp så blåses västen upp. Även knapp på dräkten.

Hjärtstopp avhjälps definitivt inte med HLR, det är enbart livsuppehållande behandling tills dess att man kan sparka igång hjärtat igen med hjärtstartare/defibrillator.

Det är i praktiken helt omöjligt att med hjälp av HLR-kompressioner få igång ett hjärta som har stoppat.
Citera
2023-01-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.C.
Vi vet det mesta och det står i tråden. De tre har dykt till ca 30 meter utan problem. Även uppstigning utan problem. Vid ytan var det blåsigt med vågor och istället för att simma in till land bestämde man sig för att gå ned till 5-7 meter och ta sig mot land.

Det är på detta djup som något hänt. Ännu oklart exakt vad. Den tredje och mest erfarna personen har enligt uppgift dragit upp T*mas på stranden och sedan kallat på hjälp via en fjärde part. Enligt uppgift dennes maka. M*ari blev kvar i vattnet och hittades på ca 8 meters djup med strålkastare på. Tragiskt.

Det tog alltså 484 inlägg innan någon gjorde en riktigt bra summering av vad vi (tror oss) veta utan att lägga med en massa dåligt underbyggda spekulationer. Tack F.C.!

Jag hoppas verkligen att det kommer att släppas mer info från #3, men dessvärre brukar det vara begränsat med information i samband med dödsolyckor om man inte har väldigt nära koppling till de(n) drabbade.
Citera
2023-01-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrince
Nu vet jag inte vad dykargruppen hade för dator med sig. Och det är bra att ifrågasätta information som inte bekräftas.

Men det jag kan berätta är att många dykare har datorer som synkar automatiskt med app i mobilen. När dykdatorn kommer tillräckligt nära mobilen synkas informationen med appen som sen i sin tur synkar med nätet. Beroende lite på vilken app och molntjänst man använder kan vänner/bekanta/fiender ta del av dyket.

Så jag kan få kommentarer om mitt dyk och dykprofilen redan när jag håller på att ta av mig grejerna.
Inte osannolikt att den här gruppen har en liknande lösning, men i nuläget ingen vi säkert vet, så informationen sprider sig.

Tyvärr har gammal media i sin rapportering av olyckan vart lika otydlig som den här tråden.

Just den varianten med autosynkande dator tror jag personligen att det är minimalt med personer som använder sig av. De allra flesta prioriterar batteritid framför att ha WiFi/BT påslaget kontinuerligt i sina datorer.

Även om teamet skulle använda sig av en sådan lösning lär de som man delar med rimligtvis enbart vara nära vänner. Jag hoppas åtminstone att de som jag skulle betro med ett sådant förtroende inte skulle försöka ta några billiga poäng genom att posta sådant på Flashback. Om någon gjorde så skulle denne oavsett rimligen inte tala om hur man kommit över informationen. Fick jag reda på att någon i min bekantskapskrets svikit ett sådant förtroende hade det varit färdigdykt i mitt sällskap...

För att dra en parallell:
I tajta kretsar är det välkänt exakt (nåja) vad som hände i samband med tidigare olyckor i bland annat Gullmarn och framförallt vad som var de stora anledningarna till att det gick som det gjorde. Dessa fakta kommer du aldrig att hitta i publika forum av precis samma anledningar som jag beskriver ovan.
Citera
2023-01-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Vad hade 3e dykaren för funktion? Vissa verkar tro att den dykaren var en sorts dykledaren men då är det konstigt med beskrivning som getts tidigare i tråden att dykaren dök mot land och sen upptäckte att de andra var borta, hade dykaren uppsikt från början? Är det bekräftat att tredje hade någon sorts ledarfunktion? Även om jag vet hur lätt det är att tappa bort varandra, det har hänt flera gånger när jag dykt.

Att så många refererar till att nummer 3 skulle varit ledare för dyket hänger ihop med deras begränsade erfarenhet av dykning. Som nybörjare och/eller dykare med mindre erfarenhet paras man oftast ihop med en divemaster när man gör sina dyk på semestern, detta gäller även folk som dykt i tiotals år men antingen inte har speciellt många dyk eller att man inte har tillräckligt med färsk erfarenhet.

Däremot stämmer det att man alltid har åtminstone en informell ledare och det är oftast den mest erfarne i teamet. Om denne sedan väljer att sitta i baksätet och övervaka eller aktivt leda dyket är olika från person till person men personen har definitivt sista ordet när det gäller planeringen av dyket. Vissa trivs bättre med att alltid simma först och styra dyket, andra trivs bättre med att ligga lite bakom och kunna ha full koll på den/de mindre erfarna i teamet.

Den här tiden på året och den dykplatsen bör sikten ha varit gott och väl tillräcklig för att det inte ska vara några som helst problem för ett team på tre att hålla ihop. Det visar även uppgiften att dyket gick från ytan, till 30m och tillbaka till ytan utan några kända problem. Att man därefter råkar ut för en separation under det avslutande hemsimmet om något katastrofalt inträffar är inte konstigt, dykaren som fick med sig #1 upp hade garanterat händerna fulla och med mindre erfarenhet där hade det mycket väl kunnat vara tre förolyckade.
Citera
2023-01-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Det verkar vara klarlagt varje fall att de avlidna bara hade open water cert och om uppgiften att de gått ner till 30 meter stämmer vilket det intygats om i tråden så har de gjort ett markant avsteg från säkerhetstänk att gå ner så djupt som de inte haft utbildning för. Hoppas inte dykare 3 var någon som på fritiden skulle lära dem eller liknande. Anmärkningsvärt om de planerat dyk på 30 meter.

Nej, det är inte alls klarlagt att de bara var OW-certade och kan nog inte ens påstås vara en trådsanning. Min förståelse från tråden är att åtminstone den överlevande och troligtvis även den manliga förolyckade var certifierade för åtminstone det djupet.
Jag har inte underlag för att kunna säga detta definitivt, men båda varianterna finns dokumenterade i tråden.

Beroende på hur pass erfaren den kvinnliga förolyckade var kan det vara allt från helt underkänt att ta med henne till 30m eller inte alls speciellt orimligt. Förkraven för att genomföra en kurs som godkänner dykning till 30 meter är knappt en handfull dyk efter genomförd grundkurs. Om kvinnan dykt aktivt sedan grundkurscertifiering är risken större att göra 30m-dyk med ett dåligt dykcenter / instruktör än vad den är att göra det tillsammans med erfarna kamrater.
Jag vill med detta inte alls förminska nyttan av att gå en kurs, men att bara gå kursen och göra ett kursdyk till ca 30 meter är inte enbart vad som gör dig redo för den typen av dyk.

Det skulle mycket väl kunna vara ett riktigt dåligt beslut givet utgången av det aktuella dyket, men man ska absolut inte dra för stora växlar på att det är direkt kopplat till att man dykt för djupt utan certifikat.
Citera
2023-01-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Låter ju superfint att det finns folk som sitter på information som skulle kunna förebygga dödsfall och olyckor men inte berättar det för någon så de kan känna sig lite speciella.

Det handlar inte om att känna sig speciell. Utan att peka på någon speciell olycka (och definitivt inte någon av de som har nämnts tidigare i den här tråden) finns massor med anledningar att t.ex. inte hänga ut de som varit på plats oavsett om de varit med och klarat sig eller varit med och omkommit. Oavsett om man omkommer för att man går vilse på fjället, kör för fort eller gör något fel när man dyker så betyder det inte att det blir bättre bara för att det publikt konstaterat att den förolyckade skulle vara en klåpare.

Risken med att diskutera felaktigt beteende publikt är att det *alltid* finns folk som tvärsäkert konstaterar att "Det hade aldrig hänt om...". I den här tråden har t.ex. exemplet "Det hade aldrig hänt om teamet hade använt parlina" kommit upp ett flertal tillfällen. Även om avsaknaden av parlina är ett solklart felaktigt beteende enligt vissa har det inget som helst med det aktuella fallet att göra enligt andra.

Sådant som andra verkligen behöver få reda på för att förebygga olyckor kommer definitivt fram, även om det inte tar ett par veckor efter en olycka och heller inte publiceras i dagspressen.
Citera
2023-01-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det värsta jag varit med om var när o-ringen på tanken sprack på 30 meters djup och tanken sprutade luft i nacken på mig.

Nu löste det sig bra eftersom jag kunde låna regulator av personen jag dök med och göra en kontrollerad uppstigning men hade jag fått panik och börjat bege mig mot ytan hade det kunnat gå illa,

Det finns rätt många lösningar på samma problem, men du har rätt i att ett lugnt och kontrollerat agerande och problemlösning tillsammans med parkamraten är en grundförutsättning för att det ska gå bra. Fri uppstigning från 30 meter är dock alldeles för djupt för att alla ska komma undan oskadade. Lungorna är inga större problem att klara oskadade (ubåtsbesättningar tränar på att kunna göra fri uppstigning från betydligt större djup), men det kväve som lagras i kroppen under ett apparatdyk kan leda till stora tryckskillnadsrelaterade skador vid en för snabb uppstigning.

Om samma sak händer på 5-10 meter och framförallt i slutet av ett dyk när man kan ha begränsat med gasförråd kan en snabb uppstigning definitivt vara att föredra. Vi har historiskt sett olyckor där personer har dött för att de vid slut på gas försökt göra en snygg uppstigning tillsammans med parkamraten vilket sedan resulterat i dödsfall när även kompisens gas tar slut.
Citera
2023-01-16, 11:39
Medlem
Treppenwitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentanylstubin
Om du ligger i ytan och andas genom dina regulatorer eller fyller vinge/BCD är risken väldigt stor för att du får en frysning på lågtryckssidan, dvs andrasteget eller inflatorn till vinge/BCD.

Det påstås ju att sällskapet befunnit sig på ytan en stund innan de valde man att gå ned under vattnet igen. Kanske dina uppgifter kan ses i detta sammanhang.
Citera
2023-01-16, 11:53
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Var free flow händer påverkas mycket av vem som dyker. I riktigt kall miljö så är det absolut i ytan, men det är av förklarliga skäl inte där som impact är störst. Har varit med om mängder av dykare som har råkat ut för frysning under vattnet och det som skiljer är hur man hanterar problemet. En erfaren dykare med rätt utbildning hanterar problemet som en vanlig dag på kontoret medan den oerfarne i värsta fall stryker med (om man inte har rätt kompis med sig).

En erfaren dykare med rätt utrustning märker redan innan det börjar friflöda att regulatorn inte beter sig som den ska, ställer ner känsligheten på regulatorn och undviker helt problemet.
Dåligt servad utrustning ökar sannolikheten, men den erfarne dykaren klarar av att hantera även sådant.

Det bubblar väldigt mycket om en friflödande regulator, men det är i praktiken ett större problem att ha den hängande fritt i vattnet än att faktiskt fortsätta andas ur den. Problemet är att folk som inte fått uppleva simulerat under utbildning tenderar att spotta ur sig regulatorn när den börjar blåsa, istället för att faktiskt andas av den dyra varan tills man (som sportdykare) får hjälp av kompisen att stänga kranen och få låna en fungerande regulator.

Mer avancerade dykare använder sig av dubbla system för gas, dvs om en utrustning friflödar så kan man enkelt stänga den kran som matar den felande regulatorn och växla över till regulator nummer två som matas från en separat flaska.
På bilderna från olycksplatsen ser man polis eller räddningstjänst bära bort ett sådant paket med dubbla flaskor, så minst en av dykarna hade ett redundant system. Gissningsvis inte den olycksdrabbade kvinnan (eftersom man inte börjar dyka med så stora paket). Om det var den olycksdrabbade mannen eller #3 är däremot oklart. Om uppgifterna att mannen började dyka redan för +18 år sedan stämmer kan han definitivt ha använt sig av den typen av utrustning, men det går inte att avgöra utifrån uppgifterna i denna tråd.

Jo. Och om det är mycket fukt i luften i flaskorna ökar risken.

Jag trodde dubbelpaketet var räddningstjänstens.
Citera
2023-01-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jo. Och om det är mycket fukt i luften i flaskorna ökar risken.

Jag trodde dubbelpaketet var räddningstjänstens.

Räddningstjänsten dyker markant mindre paket än de dubbeltolvor som figurerat på bild i pressen. Möjligen att några av dykarna från Kungsholmen har genomfört civil utbildning med den typen av dubbelpaket, men det har åtminstone inte tidigare varit tillåtet för dem att använda något annat än den standardiserade typen av utrustning.
Med tanke på att man dessutom "bara" skulle bärga en person på 7-8 meters djup hade de säkerligen valt de mindre paketen för uppgiften även om de kunnat välja.
Citera
2023-01-16, 12:22
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Räddningstjänsten dyker markant mindre paket än de dubbeltolvor som figurerat på bild i pressen. Möjligen att några av dykarna från Kungsholmen har genomfört civil utbildning med den typen av dubbelpaket, men det har åtminstone inte tidigare varit tillåtet för dem att använda något annat än den standardiserade typen av utrustning.
Med tanke på att man dessutom "bara" skulle bärga en person på 7-8 meters djup hade de säkerligen valt de mindre paketen för uppgiften även om de kunnat välja.

Där ser man. Vi kanske pratar om olika bilder. Jag har för mig att jag såg ett dubbelparet med förstastegen på undersidan. Vita och gula. Men jag kan minnas fel, och dessutom spelar det kanske inte så stor roll.
Citera
2023-01-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treppenwitz
Det påstås ju att sällskapet befunnit sig på ytan en stund innan de valde man att gå ned under vattnet igen. Kanske dina uppgifter kan ses i detta sammanhang.

Uppgifterna om att personerna varit vid ytan har ju kommit från flera källor som i övrigt verkar pålästa, så detta tror jag på. Om man däremot inte pratat med #3 så är i alla fall inte jag säker på att alla verkligen var helt friska när dyk#2/hemsimmet påbörjades och något fatalt inträffade.

Personligen är jag tveksam till om just frysning egentligen spelade in eftersom det var i slutet av dyket på grunt vatten. Jag har åtminstone några alternativa händelsekedjor som inte innehåller någon frysning och ändå går illa.

OBS att raderna nedan innehåller spekulation, men i begränsad omfattning och ett hyfsat realistiskt scenario baserat på det vi tror oss veta:

Teamet kom tillbaka till ytan och valde att simma hem under vattnet.
Av någon anledning drabbades den avlidne mannen av någon typ av problem som resulterade i att #3 fick bärga honom tillbaka till land. Att det är mannen som drabbas först baserar jag på att det är han och #3 som faktiskt kommer tillbaka till land.
I samband med omhändertagandet råkar även den senare avlidna kvinnan ut för något problem. I första läget är sannolikheten hög för att mannen (direkt eller indirekt) råkat ut för någon slags medicinskt problem. Att även kvinnan samtidigt skulle ha råkat ut för ett medicinskt problem tror jag däremot är väldigt osannolikt. Däremot skulle hon mycket väl ha kunnat bli så skärrad av händelsen att hon trots det grunda djupet dragit i sig det hon hade kvar i flaskorna och fått problem som hon inte själv kunnat lösa utan att #3 haft en chans att märka det och/eller hjälpa henne då han hade fullt upp att hantera mannen.
Det saknas däremot en hel del detaljer för att man utan insyn i utredningen ska kunna göra djupare påståenden.

Det kan däremot gå väldigt fort att hamna i ett läge där kroppen inte klarar av att skifta fokus från ett problem till ett annat, just nu mer allvarligt problem och ju mindre erfarenhet man har desto svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in