2023-01-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Kul med Lundgrens friplats och särskilt pepp om hon inte får plats i VM så får man hålla alla tummar att hon ska kunna hålla kvar friplatsen i Madona. Dubbla fristilstävlingar innan en jaktstart i klassiskt låter väl rätt okej ändå. Och friplats in i period 1 är väl det bästa man kan få för en åkare i hennes läge, slippa toppa sig till Bruks (eller ens Ruka) utan istället lägga upp försäsongen mot att hålla en hög nivå hele december. Go Moa!

Jag minns att Dyvik tog friplatsen för ett gäng år sen och inte riktigt gjorde nåt vettigt av den, men Moa har väl nån nivå till högre potential om allt väl klaffar till sist!

inget minne av att Dyvik tagit någon men stämmer säkert enda jag kommer ihåg är när Kristina Strandberg tog en den var rätt märklig
Citera
2023-01-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
men frågan är väl ändå om hon lyckats hitta ett nog bra par för det, högsta nivå mot eliten är väl inte så många år så inte så säkert hon hittat något riktigt bra rugg par.

kollade snabbt igenom dom WC lopp hon åkt i klassiskt och tror inget varit rugg före

Avslutande loppet i Ski Tour 2020?
Det var åtminstone det när herrarna körde.
Citera
2023-01-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Är det så lyckat nu att vi till damsprinten i Livigno och Les Rousses lär få fullt stjärngäng till start:
Sundling, Dahlqvist, Ribom, Hagström, Svahn, Dyvik, Lundgren!?
När man lägger SM precis mellan Les Rousses (om det nu är där man kör) och Toblach så undrar jag. Hagström skulle köra alla 4 sprintar sa hon igår iallafall.
Citera
2023-01-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Avslutande loppet i Ski Tour 2020?
Det var åtminstone det när herrarna körde.

japp det kommer jag ihåg ryssarna hade jätte dåligt på herrsidan fick kanske något bättre på slutet av loppet?

damerna åkte nog innan och var nog inte lika lurigt har jag för mig men kan ha fel. ryska damerna i det loppet dom jag snabbat kollade upp åkte väl som dom brukade .
Citera
2023-01-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
japp det kommer jag ihåg ryssarna hade jätte dåligt på herrsidan fick kanske något bättre på slutet av loppet?

damerna åkte nog innan och var nog inte lika lurigt har jag för mig men kan ha fel. ryska damerna i det loppet dom jag snabbat kollade upp åkte väl som dom brukade .
Ingen snö under damloppet och alla körde klister enligt Fredrik Aukland i NRKs sändning. Bolsjunov var dum nog att göra det i herrloppet, vill minnas att andra ryssar körde rugg.
Citera
2023-01-16, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Är det så lyckat nu att vi till damsprinten i Livigno och Les Rousses lär få fullt stjärngäng till start:
Sundling, Dahlqvist, Ribom, Hagström, Svahn, Dyvik, Lundgren!?

Ja, svar behövs från flera! Tänker mig att SM-veckan (också) blir till för de som behöver leverera.

Vi borde få ha tre teamsprintlag (eller fyra) med på söndagen. Naturligtvis beroende på resultatet under lördagen men t ex:

Ribom - Sundling
Hagström / Svahn - Dahlqvist
Rosenberg / Dyvik / Lundgren - Svahn
Senast redigerad av ccnut 2023-01-16 kl. 03:36.
Citera
2023-01-16, 09:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Kommer Tiril åka i Livigno eller några norska damer alls? Tiril är anmäld till 10 km fristil i NM och det loppet går på fredagen, däremot är hon inte anmäld till torsdagens sprint eller lördagens skiathlon. Hon skall också vara anmäld till söndagens stafett. Är det ett försök av Tiril att kvala in till fristilsloppet på VM? Lotta anmäld till både fristilsloppet och skiathlonen. Myrvold anmäld till allt på NM. Svendsen till skiathlonen och sprinten, Skistad till både fristilsloppet och sprinten. Stenseth bara till sprinten. På herrsidan däremot är flertalet av de bästa sprintåkarna bara anmälda till sprinten (Klaebo, Valnes, Golberg, Taugböl, Skar och Northug).

Intressant att hypade junioren Milla Grosberghaugen Andreassen är anmäld till både fristilsloppet och sprinten.
Senast redigerad av Alkibiades 2023-01-16 kl. 09:29.
Citera
2023-01-16, 09:29
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det finns en överdriven förväntan på hur bra den svenska bredden skall vara på damsidan (därav min kommentar på ditt inlägg). Jag själv tycker det är bra om vi har 8-10 åkare i sprint respektive distans som håller bra eller OK nivå internationellt.

Om vi tittar på helgens tävlande i Falun så är det bra åkt av en comebackande Moa Lundgren. Jag bedömer att hon håller Ilars nivå på distans (i fristil), dvs någonstans topp 15-20 i världscupen (kanske lite bättre i jaktstart eller masstart), och hon ingår inte ens i A-landslaget. Elina Rönnlund tycker jag också överraskar positivt i fristilsloppet. Alicia Persson tycker jag utifrån hennes nivå överraskar i fristilsloppet (men kanske lite sämre i sprinten men det var svårbemästrade förhållanden) vilket är väldigt positivt. Lite oflyt för Hallqvist i sprinten typ.

Att en förstaårssenior tar världscuppoäng i både sprint och på distans som Rosenberg gjorde, dessutom i en tuff tävlingsform som touren utan att ha laddat på höjd tycker jag också säger något positivt om den svenska bredden.

Titta vi pa de olika landslagen så blir mitt omdöme så här: I A-landslaget har Ebba, Emma, Hagström och Ilar gjort det bra (lite ojämn på Ilar kanske), OK av Dyvik. Att Jonna fick en segdragen förkylning inför säsongen, att Ebba drabbades av covid och Ribom och Ilar varit småförkylda tycker jag inte säger något om bredden. Lägg till utbrytarna Frida och Maja som gjort det bra (även om Maja haft en dalande form). I Team Bauhaus har som sagt Moa Lundgren gjort det bra i sin comeback och Rosenberg charmat alla i sin tourpremiär. Lisa Ingesson åkt bra på nationell nivå även om touren som världscupdebut blev tuff. Däremot har ju Moa Hansson och Louise Lindström varit två stora besvikelser men de har ju haft problemfyllda försäsonger. I Team Svenska Spel har Ingrid Hallquist gjort det OK eller bra och Elina Rönnlund gjorde ju som sagt det bra i fristilsloppet nu i Falun. Jenny Solin har åkt en hel del men hon har inte tagit de chanser hon fått. Summa summarum av landslagsverksamheten, av 14 damer har tre underpresterat.

Utanför landslagverksamheten är väl problemet att vi har haft så få äldre åkare, för många har gått över till långlopp eller lagt av. Heder till att sådana som Modig och Henriksson som håller i en ändå, men när en sådan som Modig inte är i form så märks det när hon lojalt ställer upp i världscupen när ordinarie åkare lämnar återbud.

I grunden är vi långt ifrån den bredd som finns i basen i Norge och det slår även igenom när man tittar på bredden precis under vår topp i Sverige. Håller vi en bra nivå på våra 8-10 bästa åkare samt att vi har en talangutveckling som fungerar så tycker jag vi skall vara nöjda. Angående Norge så kan man fundera på hur det gått för elitlandslagets Julie Myhra eller Marte Skaanes denna säsong eller rekruttlandslagets Hedda Östberg Amundsen, Karoline Simpson-Larsen eller Synen Arnesen. Men som vi såg i Falun, när det går dåligt för dessa så kliver andra norska åkare fram som Sigrid Foeyen, Emma Kirkeberg Mörk, Maaren Wangensteen eller Nora Sanness. På så sätt märks det inte på samma sätt som i Sverige när åkare i landslagsverksamheten inte presterar.
Flyttar mitt svar hit.

Jag håller i grunden med dig, men det som är påtagligt är de många återbuden och sjuk-/skadefrånvaro på damsidan samt brist på utveckling på herrsidan (med Calle och Anger som undantag i år).
Så även om t ex Moa L är på väg tillbaka så har ju Louise L, Moa H, Modig, Solin, Henriksson, … kört mycket sparsamt i vinter. Man skulle vilja att det var fler positiva överraskningar än negativa, men jag tycker de negativa är i majoritet.
Jag skulle vara nöjd om vi alltid kan fylla vår kvot i världscupen med åkare som åtminstone har chans på topp 30. Men där har vi inte varit i vinter.
Citera
2023-01-16, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag skulle vara nöjd om vi alltid kan fylla vår kvot i världscupen med åkare som åtminstone har chans på topp 30. Men där har vi inte varit i vinter.

Just det där tycker jag är ett bra mål för verksamheten: Full kvot på alla tävlingar och att alla har poängchans. Vi är lite för långt borta från det målet. Vi ska inte behöva skicka sprintåkare som aldrig klarar ett VC-kval.
Citera
2023-01-16, 10:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Flyttar mitt svar hit.

Jag håller i grunden med dig, men det som är påtagligt är de många återbuden och sjuk-/skadefrånvaro på damsidan samt brist på utveckling på herrsidan (med Calle och Anger som undantag i år).
Så även om t ex Moa L är på väg tillbaka så har ju Louise L, Moa H, Modig, Solin, Henriksson, … kört mycket sparsamt i vinter. Man skulle vilja att det var fler positiva överraskningar än negativa, men jag tycker de negativa är i majoritet.

Jo. Herrsidan har jag inte kommenterat och där har jag ingen annan åsikt (än att det är en svag bredd om man ser det ur ett internationellt perspektiv).

Sedan har väl inte sjuk- och skadefrånvaron något direkt med bredden att göra, däremot så blir ju bredden extra synlig när det är mycket sjuk- och skadefrånvaro.
Citera
2023-01-16, 11:00
Medlem
Grönt ljus för Les Rousses
https://fis-ski-news.com/4PG7-S5LA-0305BDDD24A1B4D85NM6LO1DD0898447D96D70/cr.aspx
Citera
2023-01-16, 14:12
Medlem
TUW förkyld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här