2023-01-15, 15:35
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är verkligen sant. Man hatar om mördaren går fri. Samtidigt hatar man att mördaren åker fast, för det är ju så förutsägbart.

Här i verkligheten, är det dock alltid lika oförutsägbart. Inget är säkert och fast man tycker att det är det, så kan mördaren slinka ur näven.

Exakt.
Citera
2023-01-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det minsta är 4 på Android. Blir osäker på vad det är på IPhone. Sen är det väl numerisk kod och inte alfanumerisk.

Man verkar kunna välja mellan numerisk och alfanumerisk kod på Iphone.
Citera
2023-01-15, 15:40
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att intervjun är planerad, och att Rullman har i förväg bestämt exakt vad han kan släppa på och hur det formuleras.

Däremot tror jag inte att de har fått det slutliga svaret från rättsmedicin om dödsorsaken, vilket försås inte betyder att han kan ha en uppfattning (dvs den uppfattning som rättsmedicn har eller visar på). Utredningen har ju fått fortlöpande information allteftersom provsvar har droppat in.

Tyvärr går mina tankar åt det håll att misshandlen är värre än man vill tänka på.

Rullman har självklart stående inbjudan till P4, och kanske också fått frågorna i förhand. Däremot kan ju P4 använda klassiska knepet med följdfrågor, vilket de gör också.

P4 Jönköpingsredaktionen har varit ytterst professionell hela tiden, men de har såklart satsat personal och tid på detta. Markus Engberg har ju def fått sitt mediegenombrott. Ö h t tycker jag media varit balanserad och bra. Svd nu senast var överraskande bra i sin sammanfattning, exvis.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-01-15 kl. 15:45.
Citera
2023-01-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tillkom även Genomsökning på distans. Alltså att utredare kan söka bevis i molnet och på servrar. Men de får inte hacka sig in utan det måste ske en inloggning med autentisering. Och där avgör ju MGM då om hen vill dela med sig av den eller inte.

Jag tolkar lagen som att det även gäller vid distans om biometrisk autentisering kan användas. Alltså till exempel lösenordshanterare.

Man kan i alla fall dra slutsatsen att Polisen lätt har kunnat ta sig in MGMs telefoner utan deras hjälp.
Citera
2023-01-15, 15:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja mordet kan ligga i att JJ inte kunde besinna sig och kontrollera ett raseri. Men hur bevisar åklagaren det kan man undra?

Med tanke på att JJ’s berättelse lär vara så tillrättalagd (coachad av advokat) så den inte innehåller så många inslag av varken övervåld eller initiativ från JJ’s sida. ”Tove flög på mig precis som hon gjorde på Nöjet…)

Men sen är det ju det där med Tramadol eller dylikt och hur svårt det är att avgöra efter nästan 20 dagar att en ”påtvingad” överdos, dvs misshandel, är dödsorsaken.

Hur det än är så sker någon form av misshandel, men det är ändå en ”tragisk” olycka som ”verkligen” går att förklara.

Och sen argumenterar åklagaren att ja detta är minsann uppsåtligen medvetet mord för det tyder all bevisning på. Lurigt alltså.

Det som är lite konstigt är att svaret dröjer så länge.
Det tyder på prover av olika saker.
Läkemedelsanalyser borde man kunna få svar på relativt snabbt tänker jag?
Även vanliga anlayssvar på ämnen som man kan finna efter syrebrist osv.

Sedan vet vi inget om Toves egen hälsa. Har tagit upp det tidigare att t ex diabetes inte är ovanligt. Inte bra om man inte har koll på den i samband med alkoholintag t ex.

Men ja, om det är en balansgång där, mellan vad som faktiskt skulle kunna vara en olycka och vad som är ett mord, då behövs det en massa stödbevsining.

Utan att veta, gissar jag iaf att det inte räcker med att de agerat efteråt som att det var mord. Och vad som skedde bakom dörren när grannen ringde på, det kan ju vara svårt att bevisa om det inte finns ett erkännande och bevisning i lgh som stöder det. grannens berättelse, tillsammans med det andra, är det tillräckligt? Nej, tror inte det.
Har JJ uttryckt något på Nöjet , till vänner som är mycket allvarligt? Typ att Tove ska få betala. Men visar det på mord? Har JJ någon gång sagt något om att hon vill döda Tove, eller har hon skrivit sådant till hene?

Kommer åklgaren behöva hjälp av en eventuell bevisning om mordbrand? Ja det verkar så.

Ja om inte ens du kommer på något, då återstår inget... höll jag på att säag.

Mer än att jag nu börjar tro att skadorna på Tove är värre än vad vi trodde.
Citera
2023-01-15, 15:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, att polisen fått medieträning märks tydligt. De ger info, men oftast så tvetydig att man knappast blir mycket klokare.

Ja, haha. Undrar hur länge Rullman funderade ut uttalandet " minst en".
Det blir lite som lista ut gåtan: Två tjejer åkte och minst en... hur många...
Citera
2023-01-15, 15:51
Medlem
Jag tolkar det som som det inte finns några blodspår alls efter det som vi fått veta. Dunsarna är ju även mot golvet och inte mot något hårt ( tex en möbel som slår i golvet som jag tror man skulle kalla ” smäll”…. Det tyder på att hon inte ramlat eller knuffats in i något som gör att det blir blod tex bordskant…

Inte lyssnat på poddarna men läst tidigare o hinner inte nu, men en fråga jag haft länge är att det nämndes att ” han får ett svar som gör att han ryser” eller något sånt, sen följer en uppspelning på en man som säger ” nu gör du som jag sagt”.
Någon som kan ge mig lite info om det?

Angående att hon skulle blivit utkastad från fönstret som jag funderat mycket på sen början… än mer nu … så många här tycker det skulle vara svårt att kunna få kroppen att inte hamna på balkongen under tex osv o allt som skrivits nu…. Jag ser inte svårigheterna alls, kanske man inte klarar det ensam ( jag hade inte klarat det, men jag är svag o har ledproblem), kanske med mycket endorfin påslag och om jag tagit hjälp av ett bord eller lagt ett av mina hyllplan i fönstret….
Jag tror man blir både korkad och smart i en sån situation så man kan nog komma på det minst avslöjande ( för grannar) snabbt….
Till er som är skeptiska att man klarar det….
En lealös kropp…. Absolut, känns väldigt svårt oavsett om man är två…
Men slänger man ut en person som den är? Nää?
Man rullar såklart in i en matta, madrass el likn så man kan få fäste att bära/lyfta/kasta osv……
Jag tror mer o mer uteslutande på att det skett genom ett fönster.
Bara för det är svårt att kasta utesluter inte att man ” hissar” ner kroppen inlindat i något med tyglar, rep eller tom lakan….
Mellanlandningen i källaren kan vara pga att man i nästa steg glömt att köra fram bilen först o tog ner henne där från gräsmattan eller vad det är nedanför fönstret….
Just vittnets/grannens ord ” mycket spring i trappen ” låter inte som att man varken släpat ner en kropp eller burit…. Det avger nog inte den typen av ljud…. Tror springet upp o ner är att hämta upp kroppen, kanske ta emot, en nere o en uppe vid fönstret, kolla grannar, bilen, glömma grepen osv
Bara spekulationer men men
Citera
2023-01-15, 15:55
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Har ni tänkt på en sak. Det har inte framkommit att JJ har erkänt att det var just HON som var inblandad i själva "misshandelbrottet" som ledde till TTs död endast att det hände i lägenheten och att hon själv deltog i dumpningen.

Tänk om det blir så att hon skyller på MH? Att TT var misshandlad men levde när hon åkte till donken och död när hon kom hem.

Clea har nämnt att JJ stod för misshandeln, men du har en viktig poäng: det clea sagt motsätter inte att även MH misshandlat och varit direkt delaktig.
Clea har endast uttalat sig kring sin klient, och dragit en skarp linje där. MH kan, och kommer, sannolikt nämnas senare...
Citera
2023-01-15, 15:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Han menar nog att varken offer eller gm har blött. Men jag tror han har fel. Jag tror hon har blivit ihjälslagen med en hammare. Behöver inte varit särskilt mycket blod iof men blod tror jag dom hitttat. Skador efter trubbigt våld kan vara svårtolkade och att hitta mordvapnet är viktigt för att kunna jämföra skadorna med vapnet. Dom har ju lagt väldiga resurser på dyk/sökinsatser och tömt dammar.

Det har hittats blodspår i JJ bil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGmqv5/gw-om-20-aringen-hogst-osannolikt-att-hon-varit-ensam
Citera
2023-01-15, 15:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Rullman har självklart stående inbjudan till P4, och kanske också fått frågorna i förhand. Däremot kan ju P4 använda klassiska knepet med följdfrågor, vilket de gör också.

P4 Jönköpingsredaktionen har varit ytterst professionell hela tiden, men de har såklart satsat personal och tid på detta. Markus Engberg har ju def fått sitt mediegenombrott. Ö h t tycker jag media varit balanserad och bra. Svd nu senast var överraskande bra i sin sammanfattning, exvis.

Jag håller med. Tycker också att även den kvinnliga reportern är vass. Ställer lite granskande/ifrågasättande frågor också, sådant som allmänheten vill veta, te x hur det kommer sig att det tog sådan tid innan man hittade kroppen och varför man inte förhört den ena kvinnan under de första två veckorna trots att Tove saknades.

Nu har ju fallet ett särskilt intresse från allänheten, därav de ganska täta reportagen. SR/svt är ju ganska sakliga och inte så spekulativa, till skillnad mot kvälstidningarna.
Citera
2023-01-15, 16:03
Medlem
Anna-Helgas avatar
Visst är det en dörr bredvid JJs lägenhet till vinden? Det finns möjligen inte en trappa från vindsutrymmet ner i källaren? Eller ett fönster/nödutgång från vindsutrymmet ut mot baksidan?
Citera
2023-01-15, 16:04
Medlem
Jofs avatar
Vem är det som hjälpt till tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in