2023-01-15, 12:56
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
När de går in i mobilerna så skiljer man på två olika lägen generellt som de är i.

AFU och BFU.

After First Unlock och Before First Unlock.

AFU betyder att mobilen satts igång och låsts upp minst en gång.

Läget BFU betyder att mobilen är avstängd eller igång men har inte blivit upplåst en första gång.

BFU har historiskt sett haft bekymmer med iPhone men tillverkaren menar att varken AFU eller BFU är ett hinder men beror såklart på den enskilda mobilen hur den beter sig.

Bekymmer de i teorin kan ha stött på är om det inte är en fyrsiffrig kod utan istället en sexsiffrig alfanumerisk kod t.ex.

Eller att användaren i inställningarna stängt av möjligheten för mobilen att kommunicera genom USB-port. Utredaren använder ju en sån ”sladd” vid tömningen.

Vill man vara lite gangsta så trycker man fem ggr på hemknappen så går den in i nödläge mobilen och försvårar lösenordsknäckandet.

Har man något att dölja men måste lämna ifrån sig mobilen så ska man göra det då den är avstängd. Då är den i BFU läge som vi nu lärt oss här. Alltså knepigare läge för utredaren att utgå ifrån vid tömning.

Använder inte alla sexsiffrig alfanumerisk kod för att låsa sin mobil!?
Citera
2023-01-15, 13:03
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jag fick också känslan av att han blev lite "ställd" när mackens kamera nämndes.
Att han inte ville prata ingående just för att det är en viktig detalj.
Det lät som att han försökte finta journalisterna för att inte avslöja något.

Han lät så himla säker på alla andra punkter men avvek enbart vid detta tillfälle.

Jag tror att kamerans bild tydligt visar att båda misstänkta befann sig i bilen men att han inte vill att informationen ska nå de misstänkta genom nyheterna.

Notera att detta är vad jag tror.
Jag TROR detsamma.
Citera
2023-01-15, 13:13
Medlem
Vet inte om det har tagits upp än, men citat från GW:

Citat:
Jag tror det finns en naturlig förklaring till blodspåren. Det låter som någonting som inte har med saken att göra och som har hamnat där vid ett tidigare tillfälle. Dessutom tror jag att den här gärningen är fri från blodutbyte, säger Leif GW Persson.

Eftersom GW tidigare har fått inside-information får man anta att han sannolikt inte vevar i blindo här. Vi borde kunna utesluta en mängd olika mordmetoder som involverar ex kniv eller stort och tungt föremål mot huvud etc. Strypning känns som en rimlig gissning, även om det såklart finns fler.

(Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGmqv5/gw-om-20-aringen-hogst-osannolikt-att-hon-varit-ensam)

EDIT: Eller menar han med blodutbyte (jmf: blodvite) enbart att någon av gärningskvinnorna inte ska ha skadats på ett sådant sätt att de har börjat blöda?
Senast redigerad av starstuck55 2023-01-15 kl. 13:16.
Citera
2023-01-15, 13:15
Medlem
GW har åter igen uttalat sig om de självklara "att 20 åringen inte kunnat fraktat Tove helt själv, det är omöjligt" efter jakten och gåslever middagen borde han vara helt säker på de och inte behöva återupprepa sig. Självklart har hon inte gjort detta själv utan haft en eller två medhjälpare. Men de finns bara en mördare
Citera
2023-01-15, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja lite lurigt läge. Dödsorsaken hänger i luften och det är kanske slutrapporten de väntar på nu då för att få ihop förundersökningsprotokollet till åtal.

Även bostaden kanske inte helt talar ett tydligt språk och inte heller fordonet på kameran.

Däremot så hade misstankarna stärkts efter kriminaltekniska undersökningen/analysen av bilen vilket bådar gott.

Sen verkar det finnas en rätt stor ”IT-del” i detta om jag tolkar det han säger rätt.

Åklagaren verkar säker men här uppifrån läktaren så ser det ut som att utgången av ”matchen” inte är helt självklar. Och sen blir det ju både tingsrätt och hovrätt får man förmoda så saken, förlåt matchen, är inte avgjord i första halvlek s a s. Och bollen är rund osv.

Ja, av det som inte sägs (även om reportrarna styr intervjun genom frågor mm), kan man kanske misstänka att det saknas en hel del bevisning, men som istället stöds av it- teknisk bevisning t ex.

Jag kan inte riktigt minnas att åklagaren uttrycker något särskilt om hur man faställt var brottsplatsen är i inslaget(kan ha missat något), men å andra sidan nämner han inget om lägenheten heller, mer än att de har en bestämd uppfattning om hur kroppen tagits ut från lägenheten och vill inte närmare kommentera det.

Dödsorsak säger han att det går att med annan bevisning bevisa att det är mord, om nu den inte går att fastsälla dödsorsak.

Här verkar Rullman ta in det efterföljande agerandet efter den sk olyckan, och menar att det kan komma att bli en argumentation mellan försvaretoch hans linje. Hans linje är då att det agerande som de har i efterförloppet (inte ringa 112, bortfosling av kroppen nämns av reportern) det har betydelse för bedömningen att det är ett mord det handlar om.

Jag utgår från att denna argumentation kommer innehålla mer än så. T ex att JJ åker till Mc Donalds (tidspannet mellan döden och denna resa), hur grannen och killarna i bilen uppfattar henne), lögnerna om mamman och cyklen och en fulla kompisen osv, som visar på en helt annan sida än panik och förvirring som leder till dumma beslut.

Brottet mot griftefriden, den verkar säkrad med spår i bilen och den berömda koordinaten mm.

Men att det är mord, där borde det finnas annat. Det verkar lite tunt där. Och även om det inte verkar finnas en tydlig motivbild och vad som utlöst bråket, hur långvaritg den varit och vad som hände på Nöjet, så kanske det ändå finns vittnesmål, meddelanden eller annat som stärker att det är ett mord. Rullman säger ju att man inte behöver ha motivet och att man sällan utreder det.

Han verkar helt säker på att det är ett mord, även om han lägger in en liten passus om att man får se hur utredningsläget ser ut vid åtalsbeslutet.

Så man undrar vad han har mer som bevis för att misstänka mord, mer än att tjejerna har agerat som att det handlar om mord.

Kanske grannens beskrivning av inte bara dunsar, utan sparkar och istället för att öppna, kalla på hjälp, inte öppna och kanske tvärtom avsluta det hela??

Och så har han ändå fått ett preliminärt utlåande av obduktionsresultatet och kan det vara så att det finns både fysiska skador efter misshandeln som är allvarliga, men sedan tecken på strypning/kvävning, och att man inte kan avgöra vilket som ledde till döden exakt. Båda handlingarna kan hävdas av tjejrna inte var avsedda att döda, men som var och ett eller tillsammans ledde till döden.

Och här tänker jag att Rullman kanske har på fötterna att misshandeln var så allvarlig/grov/våldam att man kan se det som att JJ och MH måste fattat att det inte skulle gå att överleva det här?

Det kaske inte är lika allvarlig misshandel som Lotta Rudholm råkade ut för, där gm sa att han sparkade runt på hennes huvud som att det var en fotboll och poliserna inte kunde se några anletsdrag öht, men ändå en sådan misshandel och något annat som inte handlar om att Tove råkade få ett litet slag på huvudet som råkade träffa så olyckligt att hon fick hjärnblödning typ.

Ja, mycket tankar nu, då det känns som Rullman å ena sidan visar upp en säkerhet genom att säga att man närmar sig åtal för mord, me å andra sidan känns det tunt med bevisningen för just mord.
Citera
2023-01-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68

Det minsta är 4 på Android. Blir osäker på vad det är på IPhone. Sen är det väl numerisk kod och inte alfanumerisk.
Citera
2023-01-15, 13:18
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Vad det inte precis det hon gjorde?

"– Att målsäganden dog var dock aldrig meningen. Det var en tragisk olyckshändelse och min klient har nu i polisförhör berättat vad som hände.

Min klient har vidgått att det varit någon form av misshandelsbrott och det var olyckliga omständigheter som gjorde att målsäganden dog säger kvinnans advokat Clea Sangborn.

– Efter det blev det en fullständig paniksituation och det efterföljande förloppet som innefattar gravfridsbrott har min klient numera erkänt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJ5K0a/20-aringen-andrar-installning

Ganska luddigt om ni frågar mig och det står ingenstans att JJ har erkänt att just HON var inblandad i det som ledde till hennes död. Bara att det hände.

Däremot erkänner hon brott mot griftefriden.
Citera
2023-01-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
De verkar inte så smarta när de tar med sig mobilen ut i skogen vid dumpningen av kroppen
Citera
2023-01-15, 13:24
Medlem
Celestrons avatar
"Dessutom tror jag att den här gärningen är fri från blodutbyte, säger Leif GW Persson."
Just det. Strypning är det mest sannolika.

Och eftersom JJ erkänt att T dödats i lägenheten och sen erkänt gravfridsbrott måste hon givetvis kunna redogöra för hur T hamnade vid dumpningsplatsen! Hon måste redogöra exakt för hur hon fick ut T ur lägenheten och sen in i bilen, sedan från bilen till platsen i skogen. Om hon påstår att hon gjorde det själv måste hon visa det, m.h.a vallning på plats.
Citera
2023-01-15, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
De verkar inte så smarta när de tar med sig mobilen ut i skogen vid dumpningen av kroppen

Det misstaget gör brottslingar ofta. Det är otroligt korkat.
Citera
2023-01-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
Det börjar närma sig åtal eftersom det läcker uppgifter till media trots förundersökningssekretess.

Skulle inte bli förvånad om det visar sig finnas noll avgörande bevisning för själva mordet. Förutom erkännandet då.

https://www.expressen.se/nyheter/spar-i-bil-starker-aklagarens-misstankar/

Man har hittat spår i den misstänkta 20-åringens bil som är viktiga för utredningen och som även stärkt misstankarna, enligt åklagare Rullman.

Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Det är nästan skrattretande när man lyssnar på just den delen, hur han försöker låta lite som det inte vore viktig information. Lite, "juste, det var lite bilar i farten någonstans mellan 3 och 4 tiden, det kanske jag ska kolla upp!". Det måste vara som du säger att man vill hålla lite igen där för att sedan dundra in med buller och bråk så fort MH börjar snacka.

Har ni tänkt på en sak. Det har inte framkommit att JJ har erkänt att det var just HON som var inblandad i själva "misshandelbrottet" som ledde till TTs död endast att det hände i lägenheten och att hon själv deltog i dumpningen.

Tänk om det blir så att hon skyller på MH? Att TT var misshandlad men levde när hon åkte till donken och död när hon kom hem.

I den länkade artikeln finns även uppgift om att JJ erkänt att hon misshandlade Tove, varpå det "uppstod panik" och hon gjorde sig av med kroppen.
Citera
2023-01-15, 13:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tycker inte att det är oroväckande. Rullman är slug.
Han vill inte uppge dödsorsaken och förekomma MGM, utan avvakta tills de berättat. Då kan han stämma av om det stämmer eller om de ljuger.

Han vet, efter preliminärutlåtandet, annars hade han inte omrubricerat till mord direkt. Dessutom har han uppgett att det just är tillvägagångssättet som gjort att rubriceringen inte kan bli annat än mord.

Möjligen skulle det kunna vara som du skriver, flera separata gärningar som vardera leder till mord, kanske något som direkt var uppenbart och annat som dykt upp under analyseringens gång och behövt vidareutredas.

Rullman talar i generella termer för att MGM inte ska kunna utnyttja fakta till att anpassa sin story.

Kanske Sangborg har stött på sin övermanring? Förhoppningsvis är det så!

Jag håller med om att Rullman känns "slug", dvs förmodligen spelar schack.

Fast det är en sak att utreda mord och sedan sätta rubriceringen misstanke om mord för den misstänkte. Men visst, jag tror att det finns något om kroppen som tidigt visade att det rörde sig om något allvarligt, det tror jag.

Tjejernas agerande med lögner i början av uterdningen och deras agerande direkt efter, med att inte kalla på hjälp, inte öppna för grannen, inte ringa 112 och dumpa kroppen; allt detta pekar på att det inte var en misshandel som man inte förstod kunde leda till döden, utan att det var ett mord.

Och kanske är misshandlen så allvarlig, att det är svårt at tro att det inte är mord?

Jag minns en tjej som berättade i podden att JJ sagt under sommaren att hon hade bestämt sig för tt bryta helt med Tove. Hoppas att JJ har snackat/skrivit en massa som ligger henne till last. Om hennes hat och kanske även vilka tankar hon har haft om vad hon ville göra med Tove?

Och utredningarna om andra brott, det är ju välidgt intressant. Man kan ju faktiskt inte låta bli att tro att det är mordbranden, i af hoppas man.

Men det rättsmedicinska utlåtandet har dröjt väldigt länge, så jag hoppas att Rullman/utredningen kan få en till spik i kistan genom att man får någon dödsorsak, eller i varje fall något som väger tungt i åtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in