Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag fattar knappt en bråkdel, men om mängder med data dyker upp på skärmen och man initialt, snabbt ska ha något att sortera efter tycker jag det låter logiskt att börja med tidsangivelserna och därefter reda ut plats. Det borde ju tagit en stund att dumpa kroppen.
Dyker det inte upp en oändlig mängd koordinater när bilen rör sig? Tar det inte längre tid att kolla upp var på kartan de är än att kolla tidslängden? (Kanske korkade frågor, men jag begriper inte bättre.)
Ja på pappret ska det ”bara” vara att filtrera datan när den är öppnad och klar efter tömningen.
Men i denna process så måste det ha varit nån teknisk eller administrativ utmaning som gjort att de inte bara klickat och fått positionen mitt i nyllet.
Ja om man tar t.ex Google (men finns massor av andra appar och tjänster och operativsystemets egna varianter) så loggas ju liksom en linje på kartan från JJ’s bostad när hon t.ex får skjuts till McD.
Och då vet man att hon varit på Mcd (ihop med vittnesuppgifter, kamera, kvitton you name it).
Och sen så ska Toves kropp köras och då blir koordinaterna liksom en linje på kartan och det blir en linje ut i skogen där bilen gör en avvikande tur jämfört med om hon skulle till pappa och ja finns det då dessutom tidsstämpel så är det ju bara för polisen att åka dit.
Det behövs inte otaliga sök av räddningstjänst, polis, Missing People, frivilliga utan i JJ’s mobil så finns hela tiden, från det att den är i beslag, den där positionen som hundpatrullen skickas till sen runt två veckor efter att mobilen då antagligen är i beslag om börjar tömmas.
Blir inte klok på det men helt självklar har inte denna position varit så den liksom bara landade i knät på IT-forensikern.
För att filtrera lite i systemet efter tidsstämplar och koordinater är inte att ”kartlägga MGM rörelsemönster” utan filtreringen är ju liksom något som i bästa fall kan göras av någon av IT-forensikernas morsa med någon kort introduktion.