2023-01-15, 14:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är helt övertygad om att Rullman har full koll. Han redogör klart och tydligt för det som MGM redan vet och ev. har vidgått, han släpper tvetydigt någon ny detalj och han talar i generella termer om det han vill hålla på. T ex redogör han nu, när J erkänt gravfridsbrott, i detalj för hur Js mobil avslöjat exakt dumpningsplats men han nämner inte med ett ord Ms mobil. Tidigare sa ha EN, MINST EN visade positionen. Då T återfunnits uppgav polisen att det var BÅDAS rörelsemönster som ledde till rätt plats, men det sa han inget om nu, troligtvis för att M inte erkänt.
Han menar att ingen annan rubricering än mord är aktuell, men då ingen av MGM redogjort sanningsenligt för vad som hänt, vill han inte avslöja dödsorsak utan talar I generella termer.
Det finns många exempel. Han är en smart strateg, kvicktänkt och har talets gåva.
Jämför med vad han och polisen sagt tidigare, så framgår det ganska tydligt.

Jag tror att intervjun är planerad, och att Rullman har i förväg bestämt exakt vad han kan släppa på och hur det formuleras.

Däremot tror jag inte att de har fått det slutliga svaret från rättsmedicin om dödsorsaken, vilket försås inte betyder att han kan ha en uppfattning (dvs den uppfattning som rättsmedicn har eller visar på). Utredningen har ju fått fortlöpande information allteftersom provsvar har droppat in.

Tyvärr går mina tankar åt det håll att misshandlen är värre än man vill tänka på.
Citera
2023-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Jag fattar knappt en bråkdel, men om mängder med data dyker upp på skärmen och man initialt, snabbt ska ha något att sortera efter tycker jag det låter logiskt att börja med tidsangivelserna och därefter reda ut plats. Det borde ju tagit en stund att dumpa kroppen.

Dyker det inte upp en oändlig mängd koordinater när bilen rör sig? Tar det inte längre tid att kolla upp var på kartan de är än att kolla tidslängden? (Kanske korkade frågor, men jag begriper inte bättre.)

Ja på pappret ska det ”bara” vara att filtrera datan när den är öppnad och klar efter tömningen.

Men i denna process så måste det ha varit nån teknisk eller administrativ utmaning som gjort att de inte bara klickat och fått positionen mitt i nyllet.

Ja om man tar t.ex Google (men finns massor av andra appar och tjänster och operativsystemets egna varianter) så loggas ju liksom en linje på kartan från JJ’s bostad när hon t.ex får skjuts till McD.

Och då vet man att hon varit på Mcd (ihop med vittnesuppgifter, kamera, kvitton you name it).

Och sen så ska Toves kropp köras och då blir koordinaterna liksom en linje på kartan och det blir en linje ut i skogen där bilen gör en avvikande tur jämfört med om hon skulle till pappa och ja finns det då dessutom tidsstämpel så är det ju bara för polisen att åka dit.

Det behövs inte otaliga sök av räddningstjänst, polis, Missing People, frivilliga utan i JJ’s mobil så finns hela tiden, från det att den är i beslag, den där positionen som hundpatrullen skickas till sen runt två veckor efter att mobilen då antagligen är i beslag om börjar tömmas.

Blir inte klok på det men helt självklar har inte denna position varit så den liksom bara landade i knät på IT-forensikern.

För att filtrera lite i systemet efter tidsstämplar och koordinater är inte att ”kartlägga MGM rörelsemönster” utan filtreringen är ju liksom något som i bästa fall kan göras av någon av IT-forensikernas morsa med någon kort introduktion.
Senast redigerad av Avel 2023-01-15 kl. 14:40.
Citera
2023-01-15, 14:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att intervjun är planerad, och att Rullman har i förväg bestämt exakt vad han kan släppa på och hur det formuleras.

Däremot tror jag inte att de har fått det slutliga svaret från rättsmedicin om dödsorsaken, vilket försås inte betyder att han kan ha en uppfattning (dvs den uppfattning som rättsmedicn har eller visar på). Utredningen har ju fått fortlöpande information allteftersom provsvar har droppat in.

Tyvärr går mina tankar åt det håll att misshandlen är värre än man vill tänka på.
Kanske är det så att Rullman fått frågorna i förväg och kunnat förbereda, men följdfrågorna behöver han ta på studs och det klarar han med bravur.
Citera
2023-01-15, 14:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja på pappret ska det ”bara” vara att filtrera datan när den är öppnad och klar efter tömningen.

Men i denna process så måste det ha varit nån teknisk eller administrativ utmaning som gjort att de inte bara klickat och fått positionen mitt i nyllet.

Ja om man tar t.ex Google (men finns massor av andra appar och tjänster och operativsystemets egna varianter) så loggas ju liksom en linje på kartan från JJ’s bostad när hon t.ex får skjuts till McD.

Och då vet man att hon varit på Mcd (ihop med vittnesuppgifter, kamera, kvitton you name it).

Och sen så ska Toves kropp köras och då blir koordinaterna liksom en linje på kartan och det blir en linje ut i skogen där bilen gör en avvikande tur jämfört med om hon skulle till pappa och ja finns det då dessutom tidsstämpel så är det ju bara för polisen att åka dit.

Det behövs inte otaliga sök av räddningstjänst, polis, Missing People, frivilliga utan i JJ’s mobil så finns hela tiden, från det att den är i beslag, den där positionen som hundpatrullen skickas till sen runt två veckor efter att mobilen då antagligen är i beslag om börjar tömmas.

Blir inte klok på det men helt självklar har inte denna position varit så den liksom bara landade i knät på IT-forensikern.

För att filtrera lite i systemet efter tidsstämplar och koordinater är inte att ”kartlägga MGM rörelsemönster utan filtreringen är ju liksom något som i bästa fall kan göras av någon av IT-forensikernas morsa med någon kort introduktion.
Menar du att koordinaterna syns direkt på en karta? I mitt huvud är det bara en otaliga mängd siffror som sedan behöver överföras till en karta.
Citera
2023-01-15, 14:37
Medlem
Citat:
Av det vi vet hittills, är det inget som verkar peka på ett särskilt planerat mord, utan det är tillvägagångssättet ja.

Minns hur chockad jag belv av hur våldsamt mordet på Lena faktiskt var.
Nu var det inte lika svårt att hävda mord i det fallet, då ett tillhygge hade använts 8utomhus) och att skallen var spräckt så att det t om sakandes en bit av skallbenet.

I det här fallet, kan ändå skadorna tyda på övervåld, men inte i sådan övertygande grad som i Lenas eller i Beatas fall, då man inte med bästa vilja (fast Cezary försökte på det mest löjeväckande sätt) kan hävda olycka.

Man ska inte heller glömma, att försvaret alltid försöker se varje lucka. i det hör fallet har de förmodligen absolut inget att förlora, då advokaten (och jj?) inser att säcken håller å att knytas ihop, bevisningen blir allt starkare och det enda alternativet är till synes en dom för mord och bort mot grifterfriden.

dvokaten kommer väl som bruklgit också försöka se om det finns utrymme för att JJ har haft en mindre del i brottet och att lägga det huvudskliga våldet på MH.

JJ har iga skrupler, hon skiter säkert i MH bara hon själv kommer lindrigare undan.

Ja mordet kan ligga i att JJ inte kunde besinna sig och kontrollera ett raseri. Men hur bevisar åklagaren det kan man undra?

Med tanke på att JJ’s berättelse lär vara så tillrättalagd (coachad av advokat) så den inte innehåller så många inslag av varken övervåld eller initiativ från JJ’s sida. ”Tove flög på mig precis som hon gjorde på Nöjet…)

Men sen är det ju det där med Tramadol eller dylikt och hur svårt det är att avgöra efter nästan 20 dagar att en ”påtvingad” överdos, dvs misshandel, är dödsorsaken.

Hur det än är så sker någon form av misshandel, men det är ändå en ”tragisk” olycka som ”verkligen” går att förklara.

Och sen argumenterar åklagaren att ja detta är minsann uppsåtligen medvetet mord för det tyder all bevisning på. Lurigt alltså.
Citera
2023-01-15, 14:40
Medlem
Citat:

Han behövde nog ett litet uppsamlingsheat efter de korta inslag i kanske främst P4 där både reportrar och han skjutit lite från höften.

Finns ju kommande krimdokumentärer att ta hänsyn till också vad gäller uttalanden innan, under och efter ”rättegång”.
Citera
2023-01-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jag fick också känslan av att han blev lite "ställd" när mackens kamera nämndes.
Att han inte ville prata ingående just för att det är en viktig detalj.
Det lät som att han försökte finta journalisterna för att inte avslöja något.

Han lät så himla säker på alla andra punkter men avvek enbart vid detta tillfälle.

Jag tror att kamerans bild tydligt visar att båda misstänkta befann sig i bilen men att han inte vill att informationen ska nå de misstänkta genom nyheterna.

Notera att detta är vad jag tror.

Ja, men även vid prat om hur kroppen flyttades ur lägenheten tyckte jag att han ändrades lite. Jag hajade till även då. Vetifan om jag tror på trapp-vägen längre.
Citera
2023-01-15, 14:51
Medlem
Citat:
Menar du att koordinaterna syns direkt på en karta? I mitt huvud är det bara en otaliga mängd siffror som sedan behöver överföras till en karta.

Om det inte krånglar och det är ”lätt” att få fram koordinaterna så har deras program möjlighet att visa på en karta i programmet eller exportera till t.ex Google Maps.

Inför rättegångar så görs t o m en typ av film av den färd som t.ex MGM gjort om det är loggat i Google t.ex. Detta för att på ett så begripligt sätt visa rätten och då även för att kunna spola lite fram och tillbaka om vissa partier är mer intressanta än andra.

Så i rätten så visar man videon. Stannar den vid Gulf. Visar kamerabevakning därifrån och sen fortsätter tills tidsstämpel då MGM kopplar upp vid en mast utanför Vetlanda. Filmen/färden fortsätter tills det där meddelandet skickas till en ”bekant” om att hon/de är i området och sen rullar filmen så man ser hur linjen letar sig fram på vägarna mot Nye-trakten och till slut ett helt klart avvikande stopp vid det som blir fyndplatsen. Så kan det göras när det ska visas tydligt i rätten hur denna färd gick till.

Tillägg: Här syns kartan och hur man exporterar till annan karttjänst i Axiom som polisen över hela världen använder:

https://www.magnetforensics.com/blog/using-the-geolocation-data-filter-in-magnet-axiom-axiom-cyber/

Just nu är det dock okänt i vilket program de analyserat ska tilläggas.
Senast redigerad av Avel 2023-01-15 kl. 14:55.
Citera
2023-01-15, 15:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kanske är det så att Rullman fått frågorna i förväg och kunnat förbereda, men följdfrågorna behöver han ta på studs och det klarar han med bravur.

En del som intervjuas vill ju det, och det kan ju även vara bra för intervjuns skull, den blir mer flytande och informativ.

Reportern fyller ju på lite mellan med sådant som de redan har fått via digiare intervuer osv. Men det skulle inte förvåna mig om åklagare och vissa inom polisen redan i sin utbildning får lära sig hur de ska hantera media. Allmänheten vill ju ha en viss insy, men det får ske på det viset att det inte ska skada en utredning. Det blir ju en balansgång mellan att ge allmänheten besked om hur det går, hålla inne på information. Att hålla sig undan och inte ge tillfälle til intervjuer brukar bar skapa en massa onödiga spekulationer, rykten som i sin tur kan förstöra utredningen, förutom att förstöra förtoenet för polis och rättssystemet.

Vanligt är väl att allmänheten inte tycker att det händer något, att man inget får veta och att polisen typ inte gör något...
Citera
2023-01-15, 15:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det inte krånglar och det är ”lätt” att få fram koordinaterna så har deras program möjlighet att visa på en karta i programmet eller exportera till t.ex Google Maps.

Inför rättegångar så görs t o m en typ av film av den färd som t.ex MGM gjort om det är loggat i Google t.ex. Detta för att på ett så begripligt sätt visa rätten och då även för att kunna spola lite fram och tillbaka om vissa partier är mer intressanta än andra.

Så i rätten så visar man videon. Stannar den vid Gulf. Visar kamerabevakning därifrån och sen fortsätter tills tidsstämpel då MGM kopplar upp vid en mast utanför Vetlanda. Filmen/färden fortsätter tills det där meddelandet skickas till en ”bekant” om att hon/de är i området och sen rullar filmen så man ser hur linjen letar sig fram på vägarna mot Nye-trakten och till slut ett helt klart avvikande stopp vid det som blir fyndplatsen. Så kan det göras när det ska visas tydligt i rätten hur denna färd gick till.

Tillägg: Här syns kartan och hur man exporterar till annan karttjänst i Axiom som polisen över hela världen använder:

https://www.magnetforensics.com/blog/using-the-geolocation-data-filter-in-magnet-axiom-axiom-cyber/

Just nu är det dock okänt i vilket program de analyserat ska tilläggas.
Tack! Då är det som jag trodde, en faslig mängd siffror som sedan kan visas på karta.
Kartor har jag sett från olika FUP. Frågan var just hur de kom till.
Citera
2023-01-15, 15:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
En del som intervjuas vill ju det, och det kan ju även vara bra för intervjuns skull, den blir mer flytande och informativ.

Reportern fyller ju på lite mellan med sådant som de redan har fått via digiare intervuer osv. Men det skulle inte förvåna mig om åklagare och vissa inom polisen redan i sin utbildning får lära sig hur de ska hantera media. Allmänheten vill ju ha en viss insy, men det får ske på det viset att det inte ska skada en utredning. Det blir ju en balansgång mellan att ge allmänheten besked om hur det går, hålla inne på information. Att hålla sig undan och inte ge tillfälle til intervjuer brukar bar skapa en massa onödiga spekulationer, rykten som i sin tur kan förstöra utredningen, förutom att förstöra förtoenet för polis och rättssystemet.

Vanligt är väl att allmänheten inte tycker att det händer något, att man inget får veta och att polisen typ inte gör något...
Jo, att polisen fått medieträning märks tydligt. De ger info, men oftast så tvetydig att man knappast blir mycket klokare.
Citera
2023-01-15, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Polisen behöver inte trixa för att ta sig förbi biometriska lås - de har idag laglig rätt att med tvång och våld få en misstänkt att låsa upp detta.

Ingår tvång och våld vid förhör, i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in