Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Jo. Alla som fördrivits eller flytt måste ges rätt att flytta tillbaka innan en omröstning. Och alla som flyttat in dit sedan 2014 kan naturligtvis inte ges rätt att rösta eftersom en ockupationsmakt låtit människor flytta in på ockuperad mark* (försök lansera den rösträttsmodellen i Israel-Palestina-härvan så får de se vad världen anser om den modellen). Däremot får ju naturligtvis de som var bosatta i området och uppnått rösträttsåldern under perioden rätt att rösta (på motsvarande sätt som att de som avlidit inte kan rösta).
Men som sagt, detta är en meningslös diskussion. Ryssland kommer aldrig att acceptera förfarandet. Och Ukraina lär inte heller göra det om de återfår kontrollen.
*) btw, off topic, men några av Rysslands BRICS-kompisar anser inte ens att 200 års bosättning på en plats ger rätt att besluta om platsens tillhörighet.
Jo, jag känner till allt om det där. Och Ryssland var knappast sugna på omröstning i Tjetjenien heller. Men som sagt, perfect is the enemy of good. Och vi borde verka för demokrati och självbestämmande här i västeuropa.
Har skrivit det förr, det största problemet för en bra process ser jag som diskussionsklimatat. Hur ska minoriteten våga argumentera? Inte för risk under omröstningen, det kan hanteras. Men om de förlorar omröstningen? Hur ska den lokale affärsmannen kunna stå upp och säga vad han tycker?
Men som sagt, även om det är kass så tycker jag det är bättre än alternativet - mangla hundratusen till i köttkvarnen och bränna hundratals miljarder dollar till i förstörelse och ekonomisk nedgång - pengar som också påverkar människors liv och hälsa. Inga demokratiska processer är perfekta.