2023-01-15, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja du, jag tror inte det var Putin som sköt den, utan en soldat.
Bra att du fokuserar på det väsentliga i det hela. Att det inte var Putin själv som tröck på knappen.
Citera
2023-01-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ja, det är det perfekta.

Frånsett att de som lever nu har lika mycket rätt till landet som de från 2014. Man måste inte spola tillbaka tiden bara för att det skulle gynna Ukraina.

Men vi vet väldigt lite om befolkningsströmmarna. Jag tror inte problemet är folk som har flyttat dit från Ryssland. Jag tror det är alla möjliga rörelser inne i Ukraina. Där är säkert hundratusentals som kanske är uppväxta i Donbass och som var jävligt trötta på oron där, och som var andra ställen. När det nu är oro har de kommit tillbaka. Från Kherson, Mariupol, osv. Kanske även Kiev.

Nä vi ska alltid stanna historiens urtavla precis där det gynnar putin-kramarna....
Du vet väldigt lite om befolkningsströmmarna, för det passar i ditt narrativ. Att vara trött på oro borgar sällan för att man vill bli styrd av en diktator i stället. De brukar passa på att sno åt sig makten vid sådana tillfällen dock. Oron bland befolkningen i moskva är något du ska nysta i mer tycker jag. Lite balans i dina inlägg hade inte skadat...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Ett bakslag för eventuella tyska Leo2 leveranser ?

Leopardtankar kan levereras till Ukraina tidigast 2024

Enligt egen uppgift kan vapenföretaget Rheinmetall reparera Leopard 2 stridsvagnar för Ukraina tidigast fram till 2024. "Även om beslutet i morgon fattas att vi får skicka våra Leopard-stridsvagnar till Kiev kommer leveransen att ta fram till början av nästa år", säger vd Armin Papperger på "Bild am Sonntag", enligt en preliminär rapport.

Gruppen äger 22 pensionerade stridsvagnar av typen Leopard 2 och 88 fordon av föregångaren Leopard 1. Reparationen kommer att ta knappt ett år, säger Papperger. – Fordonen är inte bara ommålade, utan måste också byggas om för ett krigsuppdrag.

https://www.welt.de/politik/deutschland/article243216965/Rheinmetall-Leopard-Panzer-koennen-fruehestens-2024-an-Ukraine-geliefert-werden.html

Detta är så Rheinmetalls egna vagnar, inte den tyska armens det är prat om.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej jag har svårt för ditt svammel om vad som skulle kunna hända och att du försöker väva in Kremls Propaganda i en sån här allvarlig konflikt.
Jag har ingen unik insikt de flesta med en viss förmåga att se samband inser att om en minoritet av befolkningen tar hjälp av sitt grannland för att med militära medel skapa en ny stat har den ingen folklig förankring.
Jag fick den insikten efter att jag varit i kontakt med honom och vi diskuterade lite alster av Patrick Landcaster då det i gruppen fanns en person som var lika lättpåverkad av Kremls propaganda som du.

Läs på lite och när du får kritik så försök lära dig nåt.
Sovjet föll ihop inifrån, fanns ingen utomstående stormakt som militärt anföll och invaderade några delar 1991.
Ryssland förde in Trupp I Ukraina 2014 det är fakta. Så det går inte att jämföra. Men det är uppenbarligen sån fakta du vägrar inse.

Sovjetunionen kapprustade sig till döds och ryssland går nu i samma fälla. Kreml borde ha insett sitt misstag redan i början av mars- 22 och gjort en ordnad sorti.
Citera
2023-01-15, 14:36
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Att ryzzarna riktar in sig på civilbefolkningen visste vi redan. Världen glömmer inte.

Såhär många ryssar finns det i Sverige just nu, 20 930 födda i Ryssland varav 1 756 födda i Sverige men med båda föräldrarna födda i Ryssland.

Några av dessa är rysstrollen i tråden, att dom är kartlagda är jag helt övertygad om, jag skulle nog vara lite orolig om jag som ryss måste starta bilen på morgonen.

Det är över 40000 Ukrainare i Sverige där i princip alla lär hata ryssen, hämnden kommer nog komma överallt i Europa och framförallt i Sverige eftersom det är så lätt att spåra upp dom. Som ryss skulle jag inte känna mig trygg någonstans!

Gissningsvis är det nog runt 8-9 miljoner människor i Sverige som just nu hatar ryssen.

Det behövs bara en enda modig ryss som knäpper Putler, den ryssen kommer bli inskriven i historieböckerna som en hjälte.
Citera
2023-01-15, 14:39
Medlem
Citat:
Om Putin väljer mellan olika dåliga situationer (t ex kärnvapenkrig, evigt intensivt krig, eller folkomröstning) så kommer han så klart att välja en folkomröstning om det är det minst dåliga valet. Det är inte så att han hatar demokrati i sig självt, han är helt enkelt en maktspelare som föredrar ett säkert orättvist val utan risk, framför ett val med risk för honom.

Det jobbiga blir så klart att alla kommer att försöka maximera chansen för vinst i ett sådant val.

Men man får bedöma det jämfört med konkreta alternativ. I år kostade kriget hundratusentals ukrainiers liv. Vad är sämst - att ytterligare hundratusentals dör, eller en imperfekt omröstning?

Det som gör att ditt resonemang fallerar enligt mig är just det här med lösningen , det finns ingen
lösning där Kreml skulle vara nöjda och sedan lämna resten av Ukraina ifred.
Det är helt enkelt en utopi att tro på en förhandlingslösning så som läget ser ut.
När vi kommer till den punkten att Ryska styrkor inte längre befinner sig på Ukrainskt territorium ,
då kan vi möjligen förhandla.
Citera
2023-01-15, 14:39
Medlem
Citat:
Om Putin väljer mellan olika dåliga situationer (t ex kärnvapenkrig, evigt intensivt krig, eller folkomröstning) så kommer han så klart att välja en folkomröstning om det är det minst dåliga valet. Det är inte så att han hatar demokrati i sig självt, han är helt enkelt en maktspelare som föredrar ett säkert orättvist val utan risk, framför ett val med risk för honom.

Det jobbiga blir så klart att alla kommer att försöka maximera chansen för vinst i ett sådant val.

Men man får bedöma det jämfört med konkreta alternativ. I år kostade kriget hundratusentals ukrainiers liv. Vad är sämst - att ytterligare hundratusentals dör, eller en imperfekt omröstning?

Putin kan enkelt välja mellan olika för mänskligheten (dock inte honom själv) bra alternativ att avsluta invasionen på.
Du är ett vapen i putins illa skötta arsenal och dina ordvrängerier imponerar inte.
Citera
2023-01-15, 14:41
Medlem
Lawlines avatar
https://cornucopia.se/2023/01/uppdateras-19-dodade-73-skadade-och-37-saknade-i-rysk-terrorbombning-av-dnipro-mycket-stora-ryska-fo rluster-vid-fronten/

Nedanstående har vi märkt av. Kan det vara den lilla framgången i Soledar som gjort att rysstrollen har fått nya syrgastuber hemskickade?

Citat:
13:46 KOMMENTAR OM RYSSTROLL I SOCIALA MEDIER

De senaste dagarna har antalet rysstroll exploderat i sociala medier enligt min empiriska observation. Oklart varför det sker just nu, men sådana här kraftansträngningar är sällan slumpmässiga utan kopplade till något som har hänt eller någon som planeras, då man ökar desinformation, vilseledning och bortriktande av uppmärksamheten. Mycket av det som riktats mot mot Sverige med översatt svenska har handlat om Nato, så det kan vara en insats mot svenskt Natomedlemskap i syfte att påverka en opinion mot att vi går in i alliansen. Det i sig betyder att Kreml har planer på att anfalla Sverige, för annars skulle de skita i om vi är allianslösa eller ej. Planer betyder inte samma sak som definierad avsikt i tid och rum. Via EU:s artikel 42.7 ska vi ändå hjälpa anfallna EU-länder, så det enda som spelar roll ur ryskt perspektiv gällande Natomedlemskap är ett isolerat angrepp mot Sverige.

Här kan vi säker få namn på personer som ska straffas i Haag.

Citat:
14:01 En rysk chef eller befäl hos Wagner har flytt till Norge och begärt asyl efter att ha dykt upp vid en villa på norska sidan gränsen. Han ska blivit beskjuten av ryska gränsvakter när han flydde över grnsen. Han är beredd att vittna om Wagners krigsbrott i Ukraina uppger norska Dagbladet. Han fruktar för sitt liv och menar att Wagner kommer mörda honom om han återvänder till Ryssland.
Citera
2023-01-15, 14:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett bakslag för eventuella tyska Leo2 leveranser ?

Leopardtankar kan levereras till Ukraina tidigast 2024

Enligt egen uppgift kan vapenföretaget Rheinmetall reparera Leopard 2 stridsvagnar för Ukraina tidigast fram till 2024. "Även om beslutet i morgon fattas att vi får skicka våra Leopard-stridsvagnar till Kiev kommer leveransen att ta fram till början av nästa år", säger vd Armin Papperger på "Bild am Sonntag", enligt en preliminär rapport.

Gruppen äger 22 pensionerade stridsvagnar av typen Leopard 2 och 88 fordon av föregångaren Leopard 1. Reparationen kommer att ta knappt ett år, säger Papperger. – Fordonen är inte bara ommålade, utan måste också byggas om för ett krigsuppdrag.

https://www.welt.de/politik/deutschland/article243216965/Rheinmetall-Leopard-Panzer-koennen-fruehestens-2024-an-Ukraine-geliefert-werden.html

Detta är så Rheinmetalls egna vagnar, inte den tyska armens det är prat om.

Det är väldigt bekymrande för oss i Sverige/västeuropa om de inte kan skalera upp produktionen. Helt orimligt faktiskt!? Vi behöver rusta nu.

Menar de att orderboken är full till andra länder?
Senast redigerad av psychicsailor 2023-01-15 kl. 14:45.
Citera
2023-01-15, 14:44
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Är det fler rysstroll här nu än tidigare, om jag har rätt, vad betyder det?

Det finns inga rysstroll här. Bara en del paranoida som tror att ryssen kommer och är ute efter dem.
Citera
2023-01-15, 14:44
Medlem
Citat:
Det är väldigt bekymrande för oss i Sverige/västeuropa om de inte kan skalera upp produktionen. Helt orimligt faktiskt!? Vi behöver rusta nu.
Varför behöver vi rusta om Putin nu inte har planer på att invadera ytterligare länder?
Citera
2023-01-15, 14:46
Medlem
Citat:
Jag noterar att du inte visste en enda person som är oenig med dig, som du tycker skriver bra.
Finns en hel del i forumet, men tyvärr i den här tråden är det lite för allvarligt att svamla runt med utopier som du gör.
Framför allt när du driver en linje på att vi skall ge den kriminella allt som han pekar på för att den skall sluta skada andra.
Jag har under några år befunnit mig forumet och kan uppskatta många skribenter.
Men när någon försöker skapa kaos i en tråd om en verklig allvarlig händelse, den värsta i Europa nu under min levnad så kan jag inte acceptera det fenomenet.
Att du hela tiden säger att du inte stöder Putin, men i nästa andetag säger du att han har rätt att angripa ett grannland p..g.a en minoritet I ett område vill tillhöra hans land.
Men fortsätt svamla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in