2023-01-15, 14:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Finns en hel del i forumet, men tyvärr i den här tråden är det lite för allvarligt att svamla runt med utopier som du gör.
Framför allt när du driver en linje på att vi skall ge den kriminella allt som han pekar på för att den skall sluta skada andra.
Jag har under några år befunnit mig forumet och kan uppskatta många skribenter.
Men när någon försöker skapa kaos i en tråd om en verklig allvarlig händelse, den värsta i Europa nu under min levnad så kan jag inte acceptera det fenomenet.
Att du hela tiden säger att du inte stöder Putin, men i nästa andetag säger du att han har rätt att angripa ett grannland p..g.a en minoritet I ett område vill tillhöra hans land.
Men fortsätt svamla på.

Du hade enkelt kunna svara på min fråga istället, det hade varit mer överbevisande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, det är det perfekta.

Frånsett att de som lever nu har lika mycket rätt till landet som de från 2014. Man måste inte spola tillbaka tiden bara för att det skulle gynna Ukraina.

Men vi vet väldigt lite om befolkningsströmmarna. Jag tror inte problemet är folk som har flyttat dit från Ryssland. Jag tror det är alla möjliga rörelser inne i Ukraina. Där är säkert hundratusentals som kanske är uppväxta i Donbass och som var jävligt trötta på oron där, och som var andra ställen. När det nu är oro har de kommit tillbaka. Från Kherson, Mariupol, osv. Kanske även Kiev.

Jo. Alla som fördrivits eller flytt måste ges rätt att flytta tillbaka innan en omröstning. Och alla som flyttat in dit sedan 2014 kan naturligtvis inte ges rätt att rösta eftersom en ockupationsmakt låtit människor flytta in på ockuperad mark* (försök lansera den rösträttsmodellen i Israel-Palestina-härvan så får de se vad världen anser om den modellen). Däremot får ju naturligtvis de som var bosatta i området och uppnått rösträttsåldern under perioden rätt att rösta (på motsvarande sätt som att de som avlidit inte kan rösta).

Men som sagt, detta är en meningslös diskussion. Ryssland kommer aldrig att acceptera förfarandet. Och Ukraina lär inte heller göra det om de återfår kontrollen.

*) btw, off topic, men några av Rysslands BRICS-kompisar anser inte ens att 200 års bosättning på en plats ger rätt att besluta om platsens tillhörighet.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Det är väldigt bekymrande för oss i Sverige/västeuropa om de inte kan skalera upp produktionen. Helt orimligt faktiskt!? Vi behöver rusta nu.

Uppskalering är nog på gång :

Militärkommissarie Högl satsar ytterligare 200 miljarder euro på Bundeswehr
Eva Högl, en möjlig framtida försvarsminister, lägger upp en massiv höjning av Bundeswehrs specialfond till diskussion. Militärkommissarien uppmanar också regeringen att göra bindande åtaganden för vapenindustrin.

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/eva-hoegl-wehrbeauftragte-bringt-200-milliarden-euro-mehr-fuer-bundeswehr-ins-spiel-a-1a8e3c64-d61c- 45ab-9288-d8d24d285ddc?dicbo=v2-973a86625f3d2c0d85536a527dee22f4

Denna dam är utav annat virke än Lambrecht. Grejen är främst att industrin kan inte förskottera stora investeringar. Staten måste ge garantier. Men saker sker, det öppnas en ny ammo-fabrik i Ungern, och i Tyskland. I Ungern blir den färdig till sommaren om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Snapcount 2023-01-15 kl. 14:53.
Citera
2023-01-15, 14:50
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Det är väldigt bekymrande för oss i Sverige/västeuropa om de inte kan skalera upp produktionen. Helt orimligt faktiskt!? Vi behöver rusta nu.

Menar de att orderboken är full till andra länder?
Men sluta fåna dig och skriva
" oss i väst ,Sverige "
Citera
2023-01-15, 14:50
Medlem
Citat:
Du hade enkelt kunna svara på min fråga istället, det hade varit mer överbevisande.
Och du är välkänd för att svara rakt på frågor?
Citera
2023-01-15, 14:51
Medlem
Citat:

Menar de att orderboken är full till andra länder?

Visst handlar det här om nya vagnar direkt från fabrik? Alltså inte hur lång tid det skulle ta att leverera från en befintlig försvarsmakt till tex Ukraina?
Citera
Medlem
Det är ett problem att Flashback tillåter skribenter från krigande land att sprida propaganda med motiveringen att det är yttrandefrihet. Det borde ha med anständighet att göra. Sunt förnuft och anständighet. Det är rent ut sagt skamligt att de tillåts. I sådana här unika fall, borde de vara betydligt mer offensiva med avstängningarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Det ryktas om att nåt är på gång med rysslands svartahavsflotta, att den är på flykt undan - ja, vadå?

Någon som vet mer om det?

Vet inte men jag har några teorier.

1: försöka rädda båtarna för att Nato lovat att utplåna den om Ryssland använder massförstörelsevapen i ukraina, dvs. nån större skit kommer att hända.

2. att de ska ingå i samma militärövning som i belarus påbörjas imorgon, vilket låter skumt då det är bra långt ifrån belarus, men däremot i en samordnad invasion från norr och söder och öster, och då kommer ju båtarna väl till pass om de antingen skickar missiler från de eller ett försök att ta Odessa.

Vad tror du själv att anledningen är ?
Citera
2023-01-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det finns inga rysstroll här. Bara en del paranoida som tror att ryssen kommer och är ute efter dem.

Det där med "paranoida som tror att ryzzen kommer...
får du ta med de överlevande som överlevde i bostadshuset när Ryzzland terrorbombade deras bostadshus i Dnepr..dom VET..

Det är det här med verkligheten vetdu empirin..
Citera
2023-01-15, 14:56
Medlem
Citat:

Alla som läser tråden har sett dig överkörd av relevanta svar. Ingen förväntar sig en ordsvada, likt dina, för att övertygas. Det behövs inte. Dina inlägg är luft och fantasier. Hur många gånger du än nekar detta är det en sanning. Punkt.
Citera
2023-01-15, 14:57
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo. Alla som fördrivits eller flytt måste ges rätt att flytta tillbaka innan en omröstning. Och alla som flyttat in dit sedan 2014 kan naturligtvis inte ges rätt att rösta eftersom en ockupationsmakt låtit människor flytta in på ockuperad mark* (försök lansera den rösträttsmodellen i Israel-Palestina-härvan så får de se vad världen anser om den modellen). Däremot får ju naturligtvis de som var bosatta i området och uppnått rösträttsåldern under perioden rätt att rösta (på motsvarande sätt som att de som avlidit inte kan rösta).

Men som sagt, detta är en meningslös diskussion. Ryssland kommer aldrig att acceptera förfarandet. Och Ukraina lär inte heller göra det om de återfår kontrollen.

*) btw, off topic, men några av Rysslands BRICS-kompisar anser inte ens att 200 års bosättning på en plats ger rätt att besluta om platsens tillhörighet.

Jo, jag känner till allt om det där. Och Ryssland var knappast sugna på omröstning i Tjetjenien heller. Men som sagt, perfect is the enemy of good. Och vi borde verka för demokrati och självbestämmande här i västeuropa.

Har skrivit det förr, det största problemet för en bra process ser jag som diskussionsklimatat. Hur ska minoriteten våga argumentera? Inte för risk under omröstningen, det kan hanteras. Men om de förlorar omröstningen? Hur ska den lokale affärsmannen kunna stå upp och säga vad han tycker?

Men som sagt, även om det är kass så tycker jag det är bättre än alternativet - mangla hundratusen till i köttkvarnen och bränna hundratals miljarder dollar till i förstörelse och ekonomisk nedgång - pengar som också påverkar människors liv och hälsa. Inga demokratiska processer är perfekta.
Citera
2023-01-15, 15:00
Medlem
Citat:
Jo, jag känner till allt om det där. Och Ryssland var knappast sugna på omröstning i Tjetjenien heller. Men som sagt, perfect is the enemy of good. Och vi borde verka för demokrati och självbestämmande här i västeuropa.

Har skrivit det förr, det största problemet för en bra process ser jag som diskussionsklimatat. Hur ska minoriteten våga argumentera? Inte för risk under omröstningen, det kan hanteras. Men om de förlorar omröstningen? Hur ska den lokale affärsmannen kunna stå upp och säga vad han tycker?

Men som sagt, även om det är kass så tycker jag det är bättre än alternativet - mangla hundratusen till i köttkvarnen och bränna hundratals miljarder dollar till i förstörelse och ekonomisk nedgång - pengar som också påverkar människors liv och hälsa. Inga demokratiska processer är perfekta.
Om vi ska verka för demokrati och självbestämmande i Europa så ska vi stödja Ukraina mot fascisten Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in