Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-12, 23:10
  #1
Medlem
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?
Citera
2023-01-12, 23:15
  #2
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Fan det låter rätt effektivt. Aldrig tänkt på det. Dock kommer ju resultatet i själva benpressen lida utav helvete, men vill man in and out och inte vill maximera någon muskelutveckling låter det schysst. Skall testas.
Citera
2023-01-12, 23:33
  #3
Medlem
Problemet med att försöka göra flera saker samtidigt är, i min mening, att du släpper fokus från den huvudsakliga övningen du försöker göra och därmed lämnar kraft och ork på bordet. Det är svårt att aktivera alla muskelfiber vid benpress om man delar fokus på något annat.
Marklyft med korrekt form aktiverar redan stora delar av kroppen dessutom.

Jag är en firm believer att misstag och förluster sker vid lyft om man börjar rockringa samtidigt för att activera core också.

Sen är det klart att det kanske finns något i det hela om man tränar hemma i vardagsrummet.
Citera
2023-01-13, 00:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Hur viktigt är det med just gym och vikter? Thai boxning / MMA tränar nog nästan varenda muskel. Jag själv fick träningsvärk i muskler jag inte visste att jag hade.
Citera
2023-01-13, 05:46
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Du har ju ryck och stöt också som aktivera i stort sett hela kroppen.

Sen finns exempelvis over-head-squat som aktivera bålen mer, men bygger sämre på låren då man inte klara lyfta lika mycket.
__________________
Senast redigerad av tnem 2023-01-13 kl. 05:52.
Citera
2023-01-13, 05:55
  #6
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Armhävningar (Bröst, triceps, biceps, rygg, axlar, mage)

Skullcrushers (tar jävligt bra i triceps, de tar ok i magen samt att du kan avsluta med en bänkpress och ifall du redan kört bröst kommer även de ge resultat, så då får du även in bröst)

Farmers walk/carry (lite mage för stabilitet, hela underkroppen i övrigt, lite armar)

Barbell row täcker stora delar av ryggen

Bulgarian split squats kan ta jävligt bra i röven samt lite i mage för stabilitet och lite i armar om du hållet en vikt.

Bara det faktum att du står upp så stabiliserar du med hjälp av magen och får den tränad lite lätt.
Citera
2023-01-13, 07:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Sök på flerledsövningar för det finns många fler övningar som är populära än de du nämner.
__________________
Senast redigerad av JohnWicks 2023-01-13 kl. 07:39.
Citera
2023-01-13, 19:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Klippet du såg på var inget annat än ett partytrix och snubben söker stilpoäng. Imponerande men mer ineffektiv styrketräning får man leta efter.

Det låter bra på pappret men slår du ihop flera övningar och rörelser så slutar det alltid med att du frångår syftet med träningen och förvandlar övningarna till en sämre variant än vad de var ursprungligen. Ofta är de också långt mer riskabla, tänk skivstångsböj på ett ben på en bosuboll.

Burpee: enkelt beskrivet som en pushup och en knäböj. Grymt jobbig men tränar armar och ben långt mer ineffektivt än en pushup och en squat separat. Även med slängande och explosiva ryck väldigt skadebenägen.
Citera
2023-01-14, 00:46
  #9
Medlem
kanelkakas avatar
Reverse turkish get ups: https://www.youtube.com/watch?v=8Qb5IIcaTG8

Genererar styrka (axlar, triceps, övre rygg, stabiliserande bröstmuskler, höfter, glutes, hamstrings, core och nedre rygg), men är även en killer för att utveckla stabilitet och rörlighet.

Ta det lugnt och ha fokus genom hela övningen. Aktivera core och behåll tension i kroppen.

Och glöm inte "Step back, find the ground - it's always under your feet, you don't need to look at it"
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2023-01-14 kl. 00:56.
Citera
2023-01-14, 09:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Reverse turkish get ups: https://www.youtube.com/watch?v=8Qb5IIcaTG8

Genererar styrka (axlar, triceps, övre rygg, stabiliserande bröstmuskler, höfter, glutes, hamstrings, core och nedre rygg), men är även en killer för att utveckla stabilitet och rörlighet.

Ta det lugnt och ha fokus genom hela övningen. Aktivera core och behåll tension i kroppen.

Och glöm inte "Step back, find the ground - it's always under your feet, you don't need to look at it"

Ytterligare ett exempel på en värdelös övning där man bakat ihop flera rörelser i en serie. Jag har själv varit helt såld på kettlebells och har antagligen gjort 1000-tals TGU´s då jag en gång trodde att det var världens bästa övning för att den använde hela kroppens muskler. Jag jobbade upp mig till 40kg men körde med 32kg som mest och det var riktigt jobbigt.

I efterhand så gav den övningen mig nära 0 resultat för all investerad tid men jag fick åtminstone inga skador som efter dumma explosiva swings. Rörelserna är trots allt väldigt kontrollerade och ngorlunda långsamma.
Jag hade även en förhoppning att de skulle stärka upp mina svaga ben men tyvärr..

Övningen kan summeras lite som en pressövning, en asisterad situp och en viktad lunge fast med ca 30s vila mellan varje repetition. Enormt ineffektivt med andra ord och man kommer mycket längre att istället träna dessa separat.
Citera
2023-01-14, 23:48
  #11
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Ytterligare ett exempel på en värdelös övning där man bakat ihop flera rörelser i en serie. Jag har själv varit helt såld på kettlebells och har antagligen gjort 1000-tals TGU´s då jag en gång trodde att det var världens bästa övning för att den använde hela kroppens muskler. Jag jobbade upp mig till 40kg men körde med 32kg som mest och det var riktigt jobbigt.

I efterhand så gav den övningen mig nära 0 resultat för all investerad tid men jag fick åtminstone inga skador som efter dumma explosiva swings. Rörelserna är trots allt väldigt kontrollerade och ngorlunda långsamma.
Jag hade även en förhoppning att de skulle stärka upp mina svaga ben men tyvärr..

Övningen kan summeras lite som en pressövning, en asisterad situp och en viktad lunge fast med ca 30s vila mellan varje repetition. Enormt ineffektivt med andra ord och man kommer mycket längre att istället träna dessa separat.


Nej, turkish get-ups ger enbart visst utrymme att progressivt överbelasta och bygger inte benstyrka efter en viss (din) gräns.

Du verkar snäv i tanken både nu och förr (och förr även dåligt påläst med orimliga förväntningar på övningen).

Eftersträvas en kropp som blir relativt stark, stabil och rörlig över samtliga anatomiska plan, är TGU's ett fint alternativ som dessutom sparar dig en hel del tid - något som jag uppfattade att TS ville spara.
Citera
2023-01-15, 13:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Nej, turkish get-ups ger enbart visst utrymme att progressivt överbelasta och bygger inte benstyrka efter en viss (din) gräns.

Du verkar snäv i tanken både nu och förr (och förr även dåligt påläst med orimliga förväntningar på övningen).

Eftersträvas en kropp som blir relativt stark, stabil och rörlig över samtliga anatomiska plan, är TGU's ett fint alternativ som dessutom sparar dig en hel del tid - något som jag uppfattade att TS ville spara.

Absolut när jag höll på med kettlebells bla så var jag riktigt snäv i tanken tills jag bröt mig loss från lovorden och sekt-mentaliteten. Man lär sig som sagt av sina misstag.
Med tanke på hur högt TGU prisats i kettlebell-kretsar så är det inte konstigt om man har några förväntningar på övningen. Du rekommenderar den ju själv som en heltäckande övning, bra för det mesta. Snävt.

Det enda den övningen gav mig var stabilitet kring axlar och en förmåga att kunna "packa" axlarna. Inte för att jag hade någon nytta av det men övningen kanske möjligtvis har en plats i rehabsyfte för axlar.

Allt det du tillskriver övningen kan du få snabbare och säkrare med ett heltäckande styrketräningsprogram med enkla och simpla basövningar. Kettlebells kan dock användas på ett bra sätt till några av dessa men är oftast onödigt stora hopp mellan vikter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback