Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-15, 14:23
  #13
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?

Skulle nog lägga till stångrodd som en basövning. Stångrodd och marklyft är typ basen i mitt ryggprogram. En annan bra övning är frontböj och med risk för att få skit skulle jag nästan säga att en klassisk benpress är en basövning. Har gjort underverk för mig som komplement. Kör högreppare på benpressen för att öka totala träningsvolymen för benen. Som någon annan sa så är farmers walk jävligt bra också för bålen och greppet samt galen pump i trapzen
Citera
2023-01-15, 15:35
  #14
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Absolut när jag höll på med kettlebells bla så var jag riktigt snäv i tanken tills jag bröt mig loss från lovorden och sekt-mentaliteten. Man lär sig som sagt av sina misstag.
Med tanke på hur högt TGU prisats i kettlebell-kretsar så är det inte konstigt om man har några förväntningar på övningen. Du rekommenderar den ju själv som en heltäckande övning, bra för det mesta. Snävt.

Det enda den övningen gav mig var stabilitet kring axlar och en förmåga att kunna "packa" axlarna. Inte för att jag hade någon nytta av det men övningen kanske möjligtvis har en plats i rehabsyfte för axlar.

Allt det du tillskriver övningen kan du få snabbare och säkrare med ett heltäckande styrketräningsprogram med enkla och simpla basövningar. Kettlebells kan dock användas på ett bra sätt till några av dessa men är oftast onödigt stora hopp mellan vikter.

Det är synd att du drar fel slutsatser kring varför jag rekommenderar övningen till TS.

Du verkar värdera övningen enbart utifrån dina egna uppnådda resultat givna utifrån din specifika utgångspunkt och genom de fysiska färdigheter du mäter/värderar. Kan andra, med annan utgångspunkt och andra mål, premieras av övningen som ett komplement till basövningar? ;-)
Citera
2023-01-15, 20:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Nej, turkish get-ups ger enbart visst utrymme att progressivt överbelasta och bygger inte benstyrka efter en viss (din) gräns.

Eftersträvas en kropp som blir relativt stark, stabil och rörlig över samtliga anatomiska plan, är TGU's ett fint alternativ som dessutom sparar dig en hel del tid - något som jag uppfattade att TS ville spara.

Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Genererar styrka (axlar, triceps, övre rygg, stabiliserande bröstmuskler, höfter, glutes, hamstrings, core och nedre rygg), men är även en killer för att utveckla stabilitet och rörlighet.


Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Det är synd att du drar fel slutsatser kring varför jag rekommenderar övningen till TS.

Du verkar värdera övningen enbart utifrån dina egna uppnådda resultat givna utifrån din specifika utgångspunkt och genom de fysiska färdigheter du mäter/värderar. Kan andra, med annan utgångspunkt och andra mål, premieras av övningen som ett komplement till basövningar? ;-)

Jag har erfarenhet från att ha tränat väldigt länge och gjort de flesta misstagen i träningsväg man kan tänka sig, men det viktigaste är att jag numer besitter kunskap om vad som gör en övning mer eller mindre effektiv som styrketräning. Och hur säker den är också för den delen.

Du har rätt i att TGU´s till viss del leder till styrkeökning i utvalda kroppsdelar, iaf för otränade individer. Men det är till andelen tid och energi spenderad väldigt ineffektivt och KAN göras mycket bättre med generell styrketräning med basövningar vare sig det är med skivstång, hantlar, kroppsvikt eller kettlebells. Stabilitet och rörlighet får du på köpet i takten du blir starkare.

Övningen är cool (jag tycker iaf det) och väldigt imponerande vid höga vikter. Tillfredsställande att utföra och bli starkare i. Inte för inget som jag fastnade för övningen och tränade dagligen i ett år minst. Men styrkeökninarna är endast specifik till övningen och tilldessvärre inte applicerbar eller överföringsbar till andra övningar heller.

Ovanpå allt så ska du även balansera ett tungt klot i gjutjärn ovanför ditt delikata ansikte över hela övningen. Det talar inte för säkerheten heller.

Men tycker man om en övning eller sport oavsett säkerhet eller effektivitet så är inte jag den som säger till dig att sluta med den.

Så jag förstår inte riktigt vad det är jag har missförstått. Då får du förklara dig tydligare. Jag har iaf uttryckt vad jag har för problem med att rekommendera övningen för TS.
Citera
2023-01-15, 21:03
  #16
Medlem
ragingcows avatar
Tänkte på muscle-up https://youtu.be/pS1A--3mNZ4. Är det ens värt att försöka lbemästra den övningen`? Istället för att bara göra pullups och dips var för sig?
Citera
2023-01-15, 21:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tänkte på muscle-up https://youtu.be/pS1A--3mNZ4. Är det ens värt att försöka lbemästra den övningen`? Istället för att bara göra pullups och dips var för sig?

Med styrketräning som syfte, absolut inte. Men det är ett riktigt fränt partytrick i min mening.
Så beror på vad man tycker är viktigt. Jag garanterar att killarna i Barstarz får riktiga problem med axlar och armbågar innan de hinner sluta med övningen.
Citera
2023-01-19, 19:31
  #18
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
När man tränar, så bygger man mest muskler, av att lägga mycket fokus på de s k basövningarna, i o m att ju fler muskler man aktiverar samtidigt, desto mer signalerar det (om jag inte misstar mig) till hjärnan att muskelökningen måste aktiveras generellt i kroppen.

De vanligaste basövningar är följande:

Knäböj.
Bänkpress.
Marklyft.
Militärpress.
Chins.



Frågan är, finns det fler basövningar, om man är lite finurlig?

Jag såg t ex en video där en styrketränare låg i någon ställning (minns inte vad apparaten heter dock) i en apparat, så att han var tvungen (för att hålla kroppen i 90 graders ställning, dvs vågrätt) att spänna magmusklerna, och samtidigt så gjorde han någon slags bänkpress i luften med två hantlar.

Jag tänker även om man ligger i en benpress, att man kan använda hantlar samtidigt?

Hur många sådana här typer av mer ovanliga basövningar finns det?

Är det ens lönt att göra sådana (dvs av den mer ovanliga typen) typer av basövningar, eller ska man kanske bara hålla sig till de vanliga basövningarna?
Ryck och stöt kanske, annars kan man testa att höja vikten i basövningen...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback