Citat:
Ursprungligen postat av
Witgeinstein
Jaha, vad bygger du ditt påstående på om att
"Nätgrooming sker oftast med betydligt mer finess än de taffliga försök som gäddorna visar upp"
Om du sitter på kunskaper om det så tycker jag att du ska skriva ett långt inlägg om det så at vi andra kan lära oss, och att vi då kan ta fler.
Berätta om allt du kan om attribut och metoder.
Nu känner inte jag dig och vill inte bli tjafsig och låta elak, men menar du att man ska låta gäddorna vara i fred för att de kan förlora sina kompisar? Kanske har du ett förslag på hur man ska göra då?
Om dumpen räddar ett barn är jag nöjd.
I de förundersökningsprotokoll och liknande jag läst och vad andra skrivit i ämnet, både i böcker och trådar här på flashback och i andra forum så verkar det som att många som lyckas få tag på barn i de yngre tonåren på internet gör det genom att använda sig av olika knep, inte bara skriva rakt upp och ner att de vill knulla som många utav gäddorna gör.
De verkar göra saker som att utge sig för att vara någon annan med hjälp av bilder eller filmer, ofta någon jämnårig, och sen när de väl fått tag i någon lättklädd bild använda detta som utpressning för få mer. Det har också funnit fall där de har lockat med droger eller pengar eller andra saker för att få vad de vill. Eller helt enkelt hotat antingen barnet själv eller någon som de känner. Jag har också läst att de kan bygga upp ett förtroende under väldigt lång tid (klassisk grooming) och sen sakta men säkert flytta gränser och gå längre och längre.
Några enstaka gäddor har visat något av ovanstående. Men oftast är det bara pang på röbetan och hoppas på det bästa. Nästan som att det är själva chockeffekten de framförallt är ute efter och allt annat bara är bonus och julafton typ.
Nej, jag menar självklart inte att man ska låta dem vara i fred på grund av att de kan förlora kompisar. Men ifall just det och liknande saker gör att de i längden blir farligare för barn så är det naturligtvis bättre att undvika detta.
Hade jag själv arbetat med frågan hade jag troligen arbetat i någon av de existerande organisationer som arbetar med de här frågorna, eller så hade jag arbetat politiskt med det. En annan förebyggande sak som jag tidigare skrivit om är att arbeta med de digitala plattformarna där gäddorna hittar sina offer. Där måste någonting ändras, det ska inte vara möjligt för någon i 40-70 årsåldern att sitta och ragga på barn, där måste säkerheten höjas och där tycker jag företagen som ansvarar för plattformarna har ett enormt ansvar.