2023-01-14, 20:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad säger att han är facit, messias eller rentav den enda som har rätt?
För att han stödjer dig?
Hur många håller inte med honom? Jag säger att det är miljoner.
Hur enkelt är det inte att lova bort någon annans mark och tillhörigheter.
Vad finns det för garantier att det stannar vid första offret?
Är det inte bekvämt att legalisera våldet?

Ditt narrativ är bekvämt för dig, för du förlorar inget.

Där är ingen som säger att han är facit. Man kan grotta ner sig i debatten, de finns så klart de som säger honom emot. Hittills har jag inte sett någon som kommer med en bättre förklaringsmodell, även om jag inte tycker Mearsheimers är fläckfri. Jag vände mig mer mot Lelands framställning, han verkar tro att där finns konsensus och att Mearsheimer är nån extrem kuf som har en knasig teori.
Citera
2023-01-14, 20:24
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inte min teori, det är Mearsheimers, i "the tragedy of Great power politics". Han formulerar det inte exakt så, men ungefär.

Det är inte närhet (man har redan närhet via baltstaterna) som är problemet. Det är omringning, strategiskt djup och t ex att oavsett var ryssarna placerar saker, så har Nato inte långt till dem.

Ser det ut som en apelsin, luktar som en apelsin och smakar som en apelsin så är det en apelsin

Rysslands krig mot Ukraina är ett erövringskrig främst och ett geopolitiskt krig
De vill få tag på resurser, folk, land och visa vad de kan. De vill avskräcka andra länder, utöka sitt inflytande och få tag på strategiska resurser. De vill säkra sig om att NATO inte expanderar till Ukraina, geopolitik. Men rädslan är missvisande då NATO aldrig utgjort ett hot för Ryssland, det enda " hotet " man kan se för Ryssland är att Ryssland inte kan utöka sin intressesfär ( något flesta länder gör med s.k soft power, men Ryssland orsakar nästan alltid förgörelse med sin militära makt )

Ryssland är nu delvis demilitariserat ( konventionellt ), stora delar av deras moderna fordonsflotta är antingen förstörd eller erövrad av Ukraina, i Ukraina.
Citera
2023-01-14, 20:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det cirkulerar en uppgift om att Dirlewagner har rekryterat 38k fångar nu. Men de kommer att ta slut nån gång ju. Skyhöga förluster också!

https://twitter.com/PaulJawin/status/1614328379750187009
Citera
2023-01-14, 20:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vad säger att han är facit, messias eller rentav den enda som har rätt?
För att han stödjer dig?
Hur många håller inte med honom? Jag säger att det är miljoner.
Hur enkelt är det inte att lova bort någon annans mark och tillhörigheter.
Vad finns det för garantier att det stannar vid första offret?
Är det inte bekvämt att legalisera våldet?

Ditt narrativ är bekvämt för dig, för du förlorar inget.

Framför allt missar du en sak. Man måste bryta ner det. Att "lova bort någon annans mark" har inte med saken att göra. Först ska man försöka förstå orsakerna. Sen kan man diskutera vad som är bäst att göra i en situation. Annars försöker man bara rationalisera något, t ex att Burisma ska få rättigheterna till olja och gas i Ukraina.
Citera
2023-01-14, 20:27
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Nej. Om du inte formaliserar och systematiserar din empati är du dömd att fatta onödigt irrationella beslut. Inte minst i Ukrainakriget. I praktiken väljer vi mellan soldatdöd, etnisk rensning, och civilas död när vi designar stöd till Ukraina. Oavsett vilken approach vi tar, får det konsekvenser.
NEJ, det är putte som valt att starta ett folkmord på Ukraina, vilket Du på alla möjliga sätt stöder och försöker relativisera.
Till skillnad från dig, väljer jag att stötta de som motsätter sig folkmordsinvasionen enligt självförsvarsprincipen så länge de vill kämpa för sitt Ukraina.
Citera
2023-01-14, 20:27
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Ukraina har tillgång till Turkiska robotar som når150km. Nästa blir kanske Melitopolsprinten när Ukraina nu bundit upp ryssar i Bahkmut.

https://www.upday.com/se/expert-ukrainas-nya-missilsystem-slar-djupare-bakom-ryska-foersvarslinjerna?utm_source=upday&utm_medium=refe rral

Det innebär att når dom kusten i söder kommer dom nå Krymbron.
Citera
2023-01-14, 20:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ser det ut som en apelsin, luktar som en apelsin och smakar som en apelsin så är det en apelsin

Rysslands krig mot Ukraina är ett erövringskrig främst och ett geopolitiskt krig
De vill få tag på resurser, folk, land och visa vad de kan. De vill avskräcka andra länder, utöka sitt inflytande och få tag på strategiska resurser. De vill säkra sig om att NATO inte expanderar till Ukraina, geopolitik. Men rädslan är missvisande då NATO aldrig utgjort ett hot för Ryssland, det enda " hotet " man kan se för Ryssland är att Ryssland inte kan utöka sin intressesfär ( något flesta länder gör med s.k soft power, men Ryssland orsakar nästan alltid förgörelse med sin militära makt )

Ryssland är nu delvis demilitariserat ( konventionellt ), stora delar av deras moderna fordonsflotta är antingen förstörd eller erövrad av Ukraina, i Ukraina.

Jo jag är inte helt oenig med dig. Anta nu att de reellt försökte "undvika ett dödligt krig om 40 år (utgår från att du såg förra meddelandet om vad Ryssland är rädda för - ej invasion imorgon). Man kan fråga sig om de har minskat sin hotbild genom detta krig - även om de vinner någon slags pyrrhus-seger.

Det är anledningen till att Mearsheimer kallar sin bok "the tragedy of Great power politics." Liksom en grekisk tragedi har protagonisten någon form av rationalitet, men det går åt helvete ändå för alla.
Citera
2023-01-14, 20:32
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Att invadera ett annat land är enligt alla de konvessioner och krigslagar som existerar och även ryzzland undertecknat, förstås!

Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
TACK för beviset på dina analytiska och matematiska kunskaper... Bra så!

Vilket värde sätter man på en rysk soldat som åker hem?
Citera
2023-01-14, 20:32
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Jo jag är inte helt oenig med dig. Anta nu att de reellt försökte "undvika ett dödligt krig om 40 år (utgår från att du såg förra meddelandet om vad Ryssland är rädda för - ej invasion imorgon). Man kan fråga sig om de har minskat sin hotbild genom detta krig - även om de vinner någon slags pyrrhus-seger.

Det är anledningen till att Mearsheimer kallar sin bok "the tragedy of Great power politics." Liksom en grekisk tragedi har protagonisten någon form av rationalitet, men det går åt helvete ändå för alla.

Tycker Ryssland ligger bakom flötet, lider av " phantom empire " som någon myntade. De hade en helt annan uppfattning och bröt mot alla regler för att säkra sig mot det ( enligt mig ) imaginära hotet. Ryssland är en korrupt oligarki, lidande av nostalgi. En välmående stat hade nyttjat sina enorma naturresurser för att utveckla sin ekonomi, infrastruktur och befolkning för att utöka sitt inflytande som de flesta länder gör.

Jag anser att Ryssland gjort ett enormt misstag vilket kommer öka hotet mot dem, förstärka fienden, minska goda handelsrelationer och sätta landet i en väldigt dyster riktning de närmaste 10-20 åren.

Man vet ju aldrig, men jag ser sannolikheten att väst helt plötsligt skulle förgöra Ryssland statsbildning och dela upp landet för resurser via offensiv makt vara extremt osannolikt. Det är en rysk konspirationsteori som spridit sig

Det bästa sättet för Ryssland att undvika detta hade varit att demokratisera sig, få bort sin korruption och utveckla sin ekonomi istället för att stjäla alla pengar. Arma jävla folk
Ukraina är inte så annorlunda, men en förflyttning mot väst blir förhoppningsvis en förbättring. Alla kan nog se att en riktning mot väst jämfört med Ryssland är mycket bättre
Senast redigerad av 88SON 2023-01-14 kl. 20:35.
Citera
2023-01-14, 20:34
Medlem
Citat:
Tror du jag har något behov av att försvara Putin? Det är mycket möjligt att han får fel i slutänden.

Ja du verkar ha ett stort behov av det, min käre ryssvän. Du är undflyende och hal som en ål men samtliga dina inlägg är pro-ryska.
Citera
2023-01-14, 20:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Tycker Ryssland ligger bakom flötet, lider av " phantom empire " som någon myntade. De hade en helt annan uppfattning och bröt mot alla regler för att säkra sig mot det ( enligt mig ) imaginära hotet. Ryssland är en korrupt oligarki, lidande av nostalgi. En välmående stat hade nyttjat sina enorma naturresurser för att utveckla sin ekonomi, infrastruktur och befolkning för att utöka sitt inflytande som de flesta länder gör.

Jag anser att Ryssland gjort ett enormt misstag vilket kommer öka hotet mot dem, förstärka fienden, minska goda handelsrelationer och sätta landet i en väldigt dyster riktning de närmaste 10-20 åren.

Helt enig. Egentligen tycker jag att roten till problemet är att de inte har någon egentlig framtidsvision, mer än att sitta och vara ryska och stora. (ja, de har någon idé om euroasiatiskt samarbete, men det är ju för abstrakt).
Citera
2023-01-14, 20:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryska mobiks vid Kreminna gör ett krisuttalande. Ser inte bra ut för ryssen i den sektorn alltså.

https://twitter.com/JayinKyiv/status/1614206991551074306
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in