2023-01-14, 20:10
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Nu har USSA och NATOstan skickat över 100 miljarder dollar i stöd. Men allt dom kan komma med är 4 challengers?

Vart fan har pengarna tagit vägen SGT?

Om du läser vad paketen innehåller så hade du förstått att en större del gått åt luftvärnssystem, ekonomiskt bistånd och ammunition för att hålla systemen igång.
Citera
2023-01-14, 20:11
Medlem
sherms avatar
Citat:
Nu har USSA och NATOstan skickat över 100 miljarder dollar i stöd. Men allt dom kan komma med är 4 challengers?

De åkte upp i Zelenskys näsa?

https://odysee.com/@UK.RU:7/UKRAINE-ZELENSKI-En-manque-a-Kherson:8
Citera
2023-01-14, 20:11
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Grejen är ju det att många är generösa med andras pengar...

Kissinger är ju Jude : Skulle han vad generös med Israels egna landområde ?

(nej, är ingen antisemit, tar det som ett exempel)

Fast orsaken är ju vad den är. Du har en viktig poäng i att vissa (i USA) är isolationister och säger: vi skiter väl i om det är krig i Ukraina, det är inte våra pengar. Så det är inte så att det finns en rätt och en felaktig sak att göra, det handlar i sista änden om värderingar. Men det handlar ju om approachen man tar. Oavsett om du är isolationist eller bomb-demokrat så kan du objektivt analysera situationen efter orsaker.
Citera
2023-01-14, 20:13
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Lågt räknat ja, det har gått tid sedan dess. Så det är en rimligt siffra att utgå ifrån, det vill säga att dödstalet kommer att skjuta upp därifrån. De plockar människor från gatan.

Nej, det är inte lågt räknat. Det är högt räknat

Mycket här är spekulering kring kända fakta i tidigare krig och anektoder, men mycket pekar på att Ryssland har fler döda per skadade jämfört med Ukraina.
För det mesta så har ryssland anfallit, speciellt med fängelsekunder som blivit kanonmat. 100K casualties på den Ukrainska sidan är realistiskt, minst. Kanske 30-40k döda och 80-100k döda?
Ryssland har uppenbart fler döda än Ukraina, förmodligen även totala förluster
Det vi vet med 99% säkerhet är att de förlorat 2-3 gånger mer i materiel än Ukraina, allt är dokumenterar och geolokaliserat via open-source
Citera
2023-01-14, 20:14
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Vart har pengarna i rySSland tagit vägen som skulle gå till försvaret? Varför har rySSarna undermålig utrustning till sina soldater?
Citera
2023-01-14, 20:14
Medlem
Citat:

Ett nästan ordagrant översatt inlägg från Telegram. Du är helt i händerna på de ryska argumenten.
Har du någon egen åsikt eller fundering?
Citera
2023-01-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har skrivit det förr.
1) Någon form av framtida angrepp om 30-40 år med nya teknologier som vi inte nu vet om, eventuellt i kombination med att ytterligare länder går med i Nato (Kazakhstan, Georgien, osv). Det spelar liten roll att Nato nu är en försvarsallians. Warsawapakten var också en försvarsallians, trodde vi på det under kalla kriget? Njet.
2) Att det används som "hopp"/destabiliserande kraft ifall det blir seperatism inne i Ryssland. Seperatisterna kan hoppas på att få hjälp av Nato eller gå med i Nato. (jag hade gärna sett att om där är någon som vill bryta sig ut så får de göra det - men som centralmakt är det ändå något som de bekämpar oavsett vad jag rent moraliskt tycker om det).

Vad tänker du om det?

Så att Ryssland startar ett krig för att någon gång i framtiden eventuellt kanske kommer ett nytt supermäktigt vapen som kräver närhet till sin fiende( vilket NATO redan har till Ryssland, om nu NATO är den hypotetiska angriparen).
Jösses nog för att jag hört långsökta teorier men den här är definitivt med på topplistan.
Citera
2023-01-14, 20:17
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Röda Armén är ju fullständigt mosad så det har ju varit väl investerade pengar ju. Helt sanslösa förluster på alla områden hos Röda Armén så ryssen är ju ordentligt vingklippt haha. När det gäller offensiva pansarfordon så har UAF hittills fått typ överblivna gamla grejer ja det håller jag med om. Jag väntar fortfarande på CV90 som hade kunnat gjort stor skillnad. Nu ser ju kriget mer ut som ett gammaldags skyttegravskrig med attacker av infanteri med stora förluster på båda sidor såklart.

Lägger till här att UAF har ju fått det bästa som finns när det gäller artilleri. Så på den punkten finns det ju inget att klaga på.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Lågt räknat ja, det har gått tid sedan dess. Så det är en rimligt siffra att utgå ifrån, det vill säga att dödstalet kommer att skjuta upp därifrån. De plockar människor från gatan.

Troligen är de frivilliga, tror du de i Ryssland som blir inkallade går i Putins krig frivilligt?
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det finns många fler. Det är inte så att Mearsheimer är någon galen extremist, som Dugin i Ryssland (med reservation för att jag aldrig läst honom i original).

Du kan kolla "Why the Ukraine crisis is the West's fault: the liberal delusions that provoked Putin", den har 1670 citeringar, antagligen är minst hälften positiva. Så där är hundratals akademiker och kanske över 1000 som menar att han har rätt. Där finns också fler diplomater. Kommer länk snart.

Jag vet inte vad majoriteten anser? Finns det en litteraturstudie?

Vad säger att han är facit, messias eller rentav den enda som har rätt?
För att han stödjer dig?
Hur många håller inte med honom? Jag säger att det är miljoner.
Hur enkelt är det inte att lova bort någon annans mark och tillhörigheter.
Vad finns det för garantier att det stannar vid första offret?
Är det inte bekvämt att legalisera våldet?

Ditt narrativ är bekvämt för dig, för du förlorar inget.
Citera
2023-01-14, 20:18
Medlem
Citat:

Om det stämmer är det rimliga antalet döda ryska soldater runt en halv miljon.
Citera
2023-01-14, 20:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Så att Ryssland startar ett krig för att någon gång i framtiden eventuellt kanske kommer ett nytt supermäktigt vapen som kräver närhet till sin fiende( vilket NATO redan har till Ryssland, om nu NATO är den hypotetiska angriparen).
Jösses nog för att jag hört långsökta teorier men den här är definitivt med på topplistan.

Det är inte min teori, det är Mearsheimers, i "the tragedy of Great power politics". Han formulerar det inte exakt så, men ungefär.

Det är inte närhet (man har redan närhet via baltstaterna) som är problemet. Det är omringning, strategiskt djup och t ex att oavsett var ryssarna placerar saker, så har Nato inte långt till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in