2023-01-14, 19:23
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vad betyder det?

Nu har ju du lite funktionsvarierade nedsättningar vad jag har förstått men det betyder att man inte får posta länkar till otäcka bilder och filmer.

(Nu är det inget fel i det skall jag tillägga, alla ska ha möjlighet att uttrycka sina åsikter.)
Citera
2023-01-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det som komplicerar är Euromaidan och den märkligt dragna gränsen och flottbaser på Krim. Givetvis gjorde ryssarna fel där - liksom NATOs utvidgning också är problematisk. Jag säger ändå "give peace a chance". Ryssarna måste också förstå att om det skulle bli fred, och de bryter den utan allvarliga provokationer så blir det ju ett helvetes krig som aldrig tar slut, för då visar det ju sig att du hade rätt i din bedömning och då blir fortsatta avtal verkligen meningslösa.

Vägen till fred går genom ryskt tillbakadragande, de har ingen moralisk elller juridisk rätt att bomba sönder och stjäla land av Ukraina. Om länder ansöker till NATO är upp till varje land. Jag orkar inte höra "NATO kommer nära Ryssland om Ukraina går med i NATO", " NATO är ett hot mot Ryssland" Ryssland har ju för fan över 1500 aktiva kärnvapen,VEM kan hota Ryssland? HUR? Jag säger det för hundrade gången, Putin är rädd för demokratier kring Ryssland och inga andra påhittade anledningar.
Citera
2023-01-14, 19:29
Medlem
Citat:
Exakt. De började väl omkring den 13-15 februari om jag minns rätt, förra året då så var drygt tio dagar av våldseskalering från Ukraina till dess att Ryssland svarade på lokalbefolkningens begäran om hjälp.

Påpassligt att Ryssland ställt upp 200 000 man vid gränsen i förväg. Mindre påpassligt att samtliga nu är döda.

Vilken lyteskomik den här tråden är. Undrar hur många av er som trollar för att öka rysshatet.....mycket lyckat i så fall. 10 minuter på flashback kan få vilken sansad svensk som helst att vilja bidra med skottpengar på vatniks.
Citera
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Jag tänkte som du förr, men jag ändrade mig. De som dör är unga män. En förenklad beräkning:
1 död 20-årig soldat förlorar 50 år av sitt liv. 50 QALY
1 40 årig kvinna flyr. Får 10% nedsatt livskvalitet i 10 år innan hon acklimatiserat sig. 0.1*20 = 1 QALY

Varje död soldat är då 50 gånger "värre" än en flyende kvinna. Man kan göra liknande kalkyler för civilbefolkningen som nu bor i Kyiv också så klart.

Så om väldigt många soldater dör så är det humanitärt avgörande. För att vi ska kunna göra rationella värderingar om politiken är det därför relevant.
TACK för beviset på dina analytiska och matematiska kunskaper... Bra så!
Citera
Medlem
Citat:
Det som komplicerar är Euromaidan och den märkligt dragna gränsen och flottbaser på Krim. Givetvis gjorde ryssarna fel där - liksom NATOs utvidgning också är problematisk. Jag säger ändå "give peace a chance". Ryssarna måste också förstå att om det skulle bli fred, och de bryter den utan allvarliga provokationer så blir det ju ett helvetes krig som aldrig tar slut, för då visar det ju sig att du hade rätt i din bedömning och då blir fortsatta avtal verkligen meningslösa.

Det är väl det som är problemet. Vilket sunt land som helst litar inte på att terroristnationen Ryssland håller ett avtal. Den ryska ohyran bör därför utrotas i Ukraina alternativt att samtliga ryssjävlar retirerar till sitt hemland och att fredsförhandlingar därefter genomförs.
Citera
Medlem
Citat:
Exakt. De började väl omkring den 13-15 februari om jag minns rätt, förra året då så var drygt tio dagar av våldseskalering från Ukraina till dess att Ryssland svarade på lokalbefolkningens begäran om hjälp.

De ryskkontrollerade områdena i Donbass har beskjutit Ukraina med artilleri i 8 års tid.
Citera
2023-01-14, 19:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Vägen till fred går genom ryskt tillbakadragande, de har ingen moralisk elller juridisk rätt att bomba sönder och stjäla land av Ukraina. Om länder ansöker till NATO är upp till varje land. Jag orkar inte höra "NATO kommer nära Ryssland om Ukraina går med i NATO", " NATO är ett hot mot Ryssland" Ryssland har ju för fan över 1500 aktiva kärnvapen,VEM kan hota Ryssland? HUR? Jag säger det för hundrade gången, Putin är rädd för demokratier kring Ryssland och inga andra påhittade anledningar.

Jag har skrivit det förr.
1) Någon form av framtida angrepp om 30-40 år med nya teknologier som vi inte nu vet om, eventuellt i kombination med att ytterligare länder går med i Nato (Kazakhstan, Georgien, osv). Det spelar liten roll att Nato nu är en försvarsallians. Warsawapakten var också en försvarsallians, trodde vi på det under kalla kriget? Njet.
2) Att det används som "hopp"/destabiliserande kraft ifall det blir seperatism inne i Ryssland. Seperatisterna kan hoppas på att få hjälp av Nato eller gå med i Nato. (jag hade gärna sett att om där är någon som vill bryta sig ut så får de göra det - men som centralmakt är det ändå något som de bekämpar oavsett vad jag rent moraliskt tycker om det).

Vad tänker du om det?
Citera
2023-01-14, 19:32
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Men objektiv oberoende rapportering från krigsfronten hade varit normalt och rimligt.
I synnerhet som vi är med och finansierar och skickar vapen. Kommer vapnen fram dit de ska?
Fungerar de som vi hoppas att de ska?
Fungerar humanitära bistånd och hur kommer EUs pengar till användning?
Är det i form av krediter eller rena bidrag?
Hur är läget för Ukrainas nationalekonomi och hur klarar sjukvården av trycket?
Tar Sverige emot sårade soldater och hur funkar det,?Osv osv
Vi får inte ens saklig information om läget i Ryssland här och nu.
Allt detta verkar höljt i dunkel iallafall är det inget som framgår i MSM.
I MSM är det mest fjantiga anekdoter om Putins hälsa eller om ryska soldater utan vinterskrud eller bilder på bombade hus i Donbass och presumtiva tortyrkammare.
Tror de att vi alla är dumma i huvudet?
Jag tycker vi får objektiv rapportering från fronten. Sen behöver inte allmänheten veta allt utan det är bättre om sådant sköts i det dolda så inte terroryssen vet vad deras offer får för att försvara sig. Det är lite dumt att berätta av vi skickar X archer (även om det är moralhöjande).
Roligare om de bara finns där helt plötsligt och smular sönder ryssarnas artilleridepåer.

Allt annat kan man väl skriva om men huvudsaken är att väst stödjer Ukraina så pass mycket att de kan slänga ut orcherna. Ryssland har till och från hotat väst med kärnvapenattacker.
Det är en röd linje för väst som aldrig tänker låta någon sådan galen regim vinna.
Men då måste vi skänka mer.

Att det skrivs/spekuleras om Putins hälsa är inte så konstigt. Han har störtat världen in i den djupaste krisen sedan kokpunkten på kalla kriget och skulle han avlida kan vad som helst hända.
Citera
2023-01-14, 19:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Att inte folket i Ryssland gör revolt mot Putin är en gåta. Han slösar bort deras naturresurser, kamperar ihop med Zuiganov och Mogilevich, skor sig på folket och Rysslands naturrikedomar så han blivit ofantligt rik, han strör pengar till sina kompanjoner som kallas oligarker. Nu skickar han ut hundratusentals stackars ryska pojkar och fäder i döden eller invaliditet, för absolut ingen vettig orsak mer än att han vill ha ett nytt Sovjetunionen. Han är lika galen som Stalin och övriga sovjetledare. Värst är hans kriminella bana tillsammans med Mogilevich.

Tja, det tar ju tid tills det blir en utbredd folklig motvilja. Tog ju tills 1917 i det första världskriget. Men själva missnöjet skall gå tillbaka till 1905 års krig mot Japan. Idag har ju nog också Putin en säkerhetsapparat som nog gör sitt bästa för att lukta sig fram "bråkmakare". Bara att se på samtliga balkonghoppande oligarker.

Oligarkerna har ju cash (som behövs) och kontakter. Är svårt att börja stöka till det som Lech Walesa i Polen.
Citera
2023-01-14, 19:35
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Nu har ju du lite funktionsvarierade nedsättningar vad jag har förstått men det betyder att man inte får posta länkar till otäcka bilder och filmer.

(Nu är det inget fel i det skall jag tillägga, alla ska ha möjlighet att uttrycka sina åsikter.)
Hen få usäkta att man inte hänger med i senaste tugget. Sedan är det väl olika vad man tycker är otäckt? Jag kan ju bli rädd när jag ser på skräckfilm, men bilder på lik från Soledar är inte otäckt. Då är doften utav dem värre.
Citera
2023-01-14, 19:35
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag har skrivit det förr.
1) Någon form av framtida angrepp om 30-40 år med nya teknologier som vi inte nu vet om, eventuellt i kombination med att ytterligare länder går med i Nato (Kazakhstan, Georgien, osv). Det spelar liten roll att Nato nu är en försvarsallians. Warsawapakten var också en försvarsallians, trodde vi på det under kalla kriget? Njet.
2) Att det används som "hopp"/destabiliserande kraft ifall det blir seperatism inne i Ryssland. Seperatisterna kan hoppas på att få hjälp av Nato eller gå med i Nato. (jag hade gärna sett att om där är någon som vill bryta sig ut så får de göra det - men som centralmakt är det ändå något som de bekämpar oavsett vad jag rent moraliskt tycker om det).

Vad tänker du om det?
Alla vet att Nato är ett svepskäl för Putin att konsolidera sin makt och ge honom en ursäkt att göra Ryssland great again.

Väst investerade tungt i Ryssland genom handel så att man helt ur det blå skulle invadera Ryssland igen låter ju så otroligt att det inte går att ta på allvar.
Genom Putins handlande har han dock äventyrat sitt egets folks välmående och sett till att landet är nästintill så utfryst det kan bli. Bra jobbat.
Citera
2023-01-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag såg den diskussionen och tänkte på den när jag länkade den där filmen. Var ju åtminstone 50 döda ukrainare i den som låg uppradade. I andra filmer från Soledar som man sett bara man skummat lite de senaste dagarna så ligger de åtta kroppar där, tre där, sju där. Det är filmer hela tiden.

Kom ihåg att det ingår i propagandan att förneka ukrainska dödssiffror. Allt ska utmålas som guld och gröna skogar med superfarmödrar som skjuter orcher, dansande tik-tok-tjejer och magiska hjältedåd. Alla förstörda liv, lemlästade kroppar, mödrar som förlorar sina barn, sånt existerar inte. När de här människorna hela tiden säger till dig att "de där filmerna finns inte" så tror de ju självklart inte på sina egna ord. De vet att de finns. Vad de hoppas är att andra, som inte orkar leta själva, ska lita på deras ord. Själva läser de bara ur manuset de fått från psy-op-avdelningen de arbetar för. Den ukrainska propagandan ser likadan ut över hela världen.

Att förneka krigets hemskheter för att unga ukrainare (och så småningom svenskar) ska fortsätta dö för en orättfärdig och onödig sak, samtidigt som du sitter i Sverige och sprider lögner till chipspåsen är enligt mig en ofattbar ondska. Det är höjden av feghet. Men de här människorna finns, i ganska stora mängder. Det är nästan det läskigaste med hela den här saken, att psykopaterna är så många.

Jojo. Vem ska döda svenska soldater? Den enda skada Ryssland kan göra utanför Ukraina är med atombomber, om det nu finns några som funkar.
Hela världen skrattar åt er. Du vet ju, därav ilskan. Hur många icke leverade Bradley har ni förstört idag?

Det r bra, jobba på. Snart har ni hetsat upp tillräckligt hat mot Ryssland för ska opion för ett ingripande från Nato.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in